kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۶۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸

روحانی: مذاکره با آمریکا دیوانگی است ... و این روزنامه‌ها!

در حالی که رئیس‌جمهور گفته بود مگر کشورها دیوانه‌اند که با آمریکا مذاکره و توافق کنند، برخی جریانات و رسانه‌های زنجیره‌ای عملیات روانی خود برای بسترسازی در راستای امتیازدهی دوباره به نام مذاکره را آغاز کردند.


سرویس سیاسی-

روزنامه‌های زنجیره‌ای در شماره دیروز با تیترهایی همچون «مذاکره ایران و آمریکا نباید تابو شود»، «13 روایت از پیشنهاد غیرمنتظره ترامپ»، «ایران- آمریکا؛ مذاکره بزرگ؟»، «حرکت شطرنجی دونالد ترامپ؛ سقوط آزاد سکه و ارز»، «نجات ایران در گروی یک تصمیم سخت است»، «مذاکره برای ایران»، «چرخش لفظی ترامپ از جنگ به مذاکره»، «تابو در چالش»، «شرط ایران برای مذاکره»، «طبل جنگ، آواز مذاکره» و... از پیشنهاد مزورانه ترامپ برای مذاکره با ایران استقبال کردند.
دعوت به سفر به تهران!
در همین رابطه روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در مطلبی نوشت: «اگر من جای آقای روحانی بودم با تصمیم شورای عالی امنیت ملی و موافقت مقام معظم رهبری در پاسخ به پیشنهاد آقای ترامپ، به ایشان پیشنهاد می‌کردم به تهران سفر کند و قبل از گفت‌وگوهای کاری T چند برنامه ایران‌شناسی برای او می‌گذاشتم.»
این روزنامه زنجیره‌ای در بخش دیگری از این مطلب نوشت: «در نهایت هم دو حالت بیشتر متصور نیست؛ اینکه در جریان این سفر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به‌دست آید یا خیر. حتی درصورتی که توافقی هم حاصل نشود، این ترامپ است که ریسک سفر را پذیرفته و دست خالی برگشته و تهران چیزی را از دست نخواهد داد؛ ضمن اینکه نفس سفر رئیس‌جمهور آمریکا به تهران برای حل مشکلات با ایران، حاکی از عزت و اقتدار ایران خواهد بود.»
روزنامه زنجیره‌ای شرق نیز در مطلبی نوشت: «دو روز قبل ترامپ در نشست خبری با نخست‌وزیر ایتالیا در پاسخ به سؤالی درباره ایران، از مذاکرات بدون پیش‌شرط سخن گفت... به نظر می‌رسد باید با استفاده از حمایت افکار عمومی داخلی و البته تلاش برای رفع نگرانی‌های اروپا، اوضاع ایران را سامان داد، سپس به مذاکره در موضع برابر با ایالات متحده اندیشید. در چنین شرایطی است که می‌توان منافع ملی ایران را در این مذاکرات تأمین کرد.»
همچنین روزنامه ایران در مطلبی نوشت: «دعوت ترامپ از ایران به مذاکره در نخستین واکنش‌ها از سوی مقام‌های مختلف ایران، گرچه با توجه به سابقه بدعهدی دولتمردان آمریکا در خروج از برجام و فهرستی از کارشکنی‌های دولت او علیه کشورمان با اقبالی مواجه نشد اما در عین حال با این خواسته از سوی برخی  مقام‌های کشورمان روبه‌رو شد که  این پیشنهاد مورد تأمل بیشتر مقامات ایرانی قرار گیرد».
ارگان رسانه‌ای دولت در ادامه نوشت: «حضور همزمان ظریف و پمپئو در سنگاپور نیز خبر دیگری بود که در متن موضع‌گیری اخیر ترامپ و دولتمردانش تفسیر شد. وزیر خارجه کشورمان قرار است طی روزهای آینده به‌منظور امضای پیمان مودت ایران و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) به سنگاپور سفر کند. همزمان «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز به سنگاپور خواهد رفت. همزمانی که برخی رسانه‌ها از آن به‌عنوان مبنای گمانه‌زنی درباره احتمال گفت‌و‌گو میان دو طرف بهره جسته‌اند.»
تابوشکنی!
روزنامه زنجیره‌ای ابتکار نیز در مطلبی نوشت: «در این هنگامه مهم‌ترین اقدام برای چابک‌سازی تیم دیپلماتیک کشور، گذر از تابوی «عدم مذاکره با دولت ترامپ» است. این به معنای تایید انجام گفت‌وگو نیست. بلکه دیپلمات‌های ایرانی نباید از برگزاری نشست‌ مشترک با طرف آمریکایی واهمه داشته باشند. یا نگران «خائن» قلمداد شدن از سوی نیروهای تندروی داخلی باشند. ایران طی سال‌های گذشته توانست در مذاکراتی نفس‌گیر با 6 قدرت جهانی- آن هم در حالی که همگی علیه او بودند - زمینه را برای دستیابی به توافقی قابل توجه در قالب معاهده برجام مهیا کند. معاهده‌ای که به اعتراف آمریکایی‌ها ثمرات و نتایج مهمی برای ایران به همراه داشت. لذا عبور از این تابو و توجه به ضرورت‌های انجام گفت‌وگو در سطحی با مقامات آمریکایی یک الزام حیاتی برای کشور محسوب می‌شود.»
همچنین روزنامه زنجیره‌ای آرمان در مطلبی نوشت: «نباید فراموش کرد که قطع رابطه با آمریکا موضوع همیشگی نیست، چنانکه پیش از این مذاکراتی با آمریکا صورت گرفته که نمونه بارز آن توافقنامه هسته‌ای یا برجام است. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که روحانی تماس تلفنی اوباما را در اجلاس سالانه سازمان ملل در نیویورک پاسخ داد و پیش از آن هم گفته شد که گفت‌وگوهای محرمانه در عمان انجام شده است. این ارتباطات نشان داد که مرزهای ممنوعه مذاکره کمرنگ شده است.»
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد نیز با‌ اشاره به پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران در مطلبی نوشت: «رد این پیشنهاد ممکن است شرایط را برای ایران از سوی سایر بازیگران منطقه‌ای که نگران مذاکره آمریکا با ایران و کاهش خصومت‌ها و تنش‌ها هستند، سخت‌تر کند. همچنین شرایط خاص‌تری در داخل از منظر اقتصادی، روانی و سیاسی ایجاد کند بنابراین به نظر می‌رسد که پیشنهاد مذاکره از سوی آمریکا بسان یک حرکت شطرنجی در عالم سیاست باید تعبیر کرد. از همین رو حرکت ایران نیز باید با بررسی تمام جوانب باشد.»
روزنامه زنجیره‌ای سازندگی نیز در مطلبی نوشت: «ایران هیچ گاه از مذاکره ترسی نداشته است. البته ممکن است تاخیری در آن داشته باشد، اما در مواردی که مربوط به سرنوشت اقتصادی کشور و سرنوشت منطقه بوده مذاکره کرده است و نتایجی به دست آمده است.»
ذوق‌زدگی از تصمیم مزورانه ترامپ، محدود به روزنامه‌های طیف اصلاح‌طلب نبود. سایت‌های منتسب به این طیف نیز از قافله عقب نماندند.
سایت مدعی اصلاحات «انتخاب» در مطلبی نوشت: «در حال حاضر ظرفیت دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا وجود ندارد، اما می‌توان این موضوع را از سطحی پایین‌تر مثلا میان وزرای خارجه دو کشور آغاز کرد... ما باید تنش در روابط خارجی خود را به صفر برسانیم.»
همچنین سایت مدعی اصلاحات «خبرآنلاین» در مطلبی نوشت: «از نظر ایران خروج آمریکا از برجام، کار مذاکره با این کشور را بسیار سخت کرده است. اما در عین حال شرایط اقتصادی کشور، انتظارات افکار عمومی برای کاهش مخاطرات اقتصادی و حتی نظامی و فشار دولت‌های خارجی، شاید دولت ایران را وادار به انعطاف در این مسئله دهد و زمینه‌ای برای آغاز مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم فراهم شود.»
دیوانه‌اند!
مدعیان اصلاحات که اکنون برای مذاکره با ترامپ غش و ضعف رفته‌اند، همان جماعتی هستند که در توجیه شکست و ناکامی برجام، تقصیرها را گردن ترامپ می‌انداختند و او را دیوانه و تافته‌ای جدا بافته از حاکمیت آمریکا معرفی می‌کردند و هنگامی که ترامپ از برجام خارج شد، تیتر زدند که «مزاحم رفت»!
آقای روحانی- آبان 96 – گفته بود: «داستان مضحکی اتفاق افتاده؛ می‌گویند تعهدی که قبلا بستیم، فعلا قرص و محکم نباشد، درباره موضوع دیگری حرف بزنیم! آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر ديوانه‌اند كه با شما مذاكره كنند؟ شما به مذاكره‌اي كه به تاييد سازمان ملل رسيده، پايبند نيستيد.»
مدعیان اصلاحات بارها ثابت کرده‌اند که هیچ دغدغه‌ای نسبت به منافع ملی و عزت مردم ایران ندارند. این طیف مدعی است که باید راه طی شده و به بن‌بست خورده اعتماد به شیطان بزرگ را دوباره و چندباره تجربه کنیم و طبعا با همان فرمول شیطان‌پسند، امتیازات نقد جدید - این‌بار در حوزه امنیت ملی و توان بازدارندگی- بدهیم و مشتی وعده جدید بگیریم؛ در حالی که تمام وعده‌های قبلی دروغ از آب درآمده یا برعکس عمل شده‌اند.
از پیاده‌روی تا تماس تلفنی
مدعیان اصلاحات با «عبرت‌گیری از تاریخ» کاملا بیگانه‌اند و مدعی هستند که باید از یک سوراخ چندین بار گزیده شد.
ذوق‌زدگی این طیف از پیشنهاد مزورانه ترامپ در حالی است که تجربه عبرت آموز مذاکره با دولت باراک اوبامای دموکراتِ مودب! و باهوش!- به تعبیر مقامات دولت روحانی- در مقابل دیدگان افکار عمومی قرار دارد.
در دولت یازدهم و در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، مذاکره مستقیم مقامات ایرانی با مقامات آمریکایی تا جایی پیش رفت که پیاده‌روی 15 دقیقه‌ای ظریف و کری در ژنو، مکالمه تلفنی 15 دقیقه‌ای روحانی با اوباما و دست دادن ظریف و اوباما در صحن سازمان ملل نیز به آن اضافه شد. روحانی پس از مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور وقت آمریکا در اظهارنظری عجیب گفت که اوباما را فردی مؤدب! و باهوش! می‌بیند.
پس از این ارتباطات ویژه، روحانی «حمید ابوطالبی» را به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی کرد. اما پاسخ دولت اوبامای باهوش! و مؤدب! بسیار دردناک بود؛ دولت اوباما در اقدامی گستاخانه سفیر ویژه و مخصوص روحانی را تروریست نامید و با وجود همه تلاش‌ها حاضر نشد برای ابوطالبی ویزا صادر کند!
اما گستاخی اوبامای مؤدب! و باهوش! به همین جا ختم نشد؛ وی قانون تحریمی آیسا (ISA) را تمدید کرد؛ اقدامی که دولتمردان از آن با عنوان «نقض فاحش برجام» نام بردند. اوباما قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را نیز تمدید کرد و قانون محدودیت ویزا را نیز امضا کرد و در نهایت 2 میلیارد دلار از اموال مردم ایران را نیز غارت کرد.
چندی پیش «علی اکبر صالحی» رئیس ‌سازمان انرژی اتمی گفته بود: «ما در مذاکرات [هسته‌ای در دولت یازدهم]، با آمریکا مذاکره می‌کردیم نه مجموعه 1+5». به اذعان دولتمردان برجام تقریبا هیچ دستاوردی برای کشورمان نداشت.
همیشه تاکید شده است که انسان عاقل، از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود. مدعیان اصلاحات به جای پیشنهاد مضحک مذاکره مستقیم با ترامپ برای رفع مشکلات، باید درباره خسارت محض برجام و هدر رفتن 5 ساله ظرفیت‌های عظیم داخلی بخاطر «چشم دوختن به نقطه‌های خیالی» به مردم ایران پاسخگو باشند.
کدخدا اوباما! کدخدا ترامپ!
می‌گویند مردی سراغ روانپزشک رفت و گفت: «آقای دکتر من هر شب کابوس می‌بینم که با گاوهای زبان نفهم مسابقه فوتبال دارم. گله‌ای حمله می‌کنند و من زیر لگدشان می‌مانم و از خواب می‌پرم. اگر می‌شود قرص و آمپولی تجویز کنید که دیگر از این کابوس‌ها نبینم و شب راحت بخوابم.»
دکتر برای او دارو تجویز کرد و گفت از امشب مصرف کنید تا حالتان خوب شود. مرد بیمار نسخه را گرفت که برود؛ اما ناگهان برگشت و پرسید: «آقای دکتر! نمیشه داروها را از فردا شب مصرف کنم؟!» دکتر با تعجب پرسید «برای چی؟ مگه نگفتین که کابوس، شما رو اذیت می‌کنه؟!» مرد بیمار جواب داد «چرا آقای دکتر؛ گفتم. اما راستشو بخواین... آخه.... امشب هیجانش بیشتره. امشب مسابقه فیناله»!...آری برخی دچار شیدایی و جنون گاوزدگی و گاوگرفتگی حادّ هستند؛ فرقی هم نمی‌کند که طرف شان اوباما باشد یا ترامپ.
یکی از فعالین فضای مجازی در واکنش به این اقدام تأمل برانگیز مدعیان اصلاحات نوشت: «از بدو انتخاب ترامپ تاکنون همه جور فحش رو بهش نسبت دادن، اما به محض اینکه حرف از رابطه زد، آب از دهنشون راه افتاد که بیایید از درِ ادب و احترام وارد بشیم و گفت‌و‌گو کنیم... ما هیچ، بچه‌هاتون رو چطوری توجیه می‌کنید؟!»
دیگر فعال فضای مجازی نوشت: «باید اعتراف کنم این میزان هیجان‌زدگی برای مذاکره آن هم با یک وعده پوچ باورکردنی نبود...»
یکی دیگر از فعالین فضای مجازی در مطلبی نوشت: «زنجیره‌ای‌ها دوباره برای فریب ملت به میدان آمدند. نتیجه 5 سال مذاکره با آمریکا و قدم زدن‌های ظریف با آمریکایی‌ها غیر از خسارت چه بود که حالا برای ادامه دادن این مذاکرات با ترامپ قند در دلتان آب می‌شود؟!»
دیگر فعال فضای مجازی نوشت: «از لحظه پالس ترامپ برای مذاکره با ایران، برجام گرایان ناکام داخلی ماموریت تسهیل‌کنندگی این پالس را آغاز و از مذاکره مجدد با آمریکا استقبال کردند. یادمان نرفته که نتیجه مذاکره با آمریکا، برجامی شد که...»
دم خروس!
کارشناسان پیش از این بارها اعلام کرده بودند که افزایش سرسام آور قیمت دلار و سکه و افزایش مشکوک قیمت برخی از اقلام، بخشی از عملیات روانی جریان خاص برای گروگان‌گیری اقتصاد ایران و سپس زمینه چینی برای تحمیل برجام‌های بعدی است. نکته قابل توجه اینجاست که پس از پیشنهاد مضحک ترامپ مبنی بر مذاکره بدون پیش شرط با ایران، دم خروس این التهابات بیرون زد.
روز گذشته برخی از روزنامه‌های زنجیره‌ای با بزرگنمایی کاهش قیمت دلار و سکه پس از پیشنهاد ترامپ، اینگونه القاء کردند که در صورت پاسخ مثبت به مذاکره با آمریکا، اوضاع اقتصادی بهبود خواهد یافت.
در همین رابطه، روزنامه همشهری نوشت: «واکنش‌ها به پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط ترامپ؛ اول بازگشت به برجام... صعود انفجاری بورس روی موج توافق و ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز.»
این ادعای مضحک در حالی است که التهابات بازار ارز و سکه و برخی اقلام دیگر، هیچ ارتباطی به مذاکره با آمریکا نداشته، بلکه رابطه مستقیم با عدم مدیریت صحیح نقدینگی از سوی دولت دارد.
چندی پیش روزنامه زنجیره‌ای آرمان با اذعان به این مسئله نوشته بود: «اگر یک آسیب شناسی واقع گرایانه نسبت به تحولات اقتصادی چند وقت گذشته صورت دهیم، به نظر می‌رسد وفاق اصلی وجود دارد که ریشه اصلی و متغیر کلیدی گرانی‌های اخیر در حوزه‌های سکه، ارز، خودرو، مسکن و در آینده نزدیک سایر کالاهای حتی فیزیکی که می‌تواند به این گروه بپیوندد، در حجم نقدینگی است.»
پالس برای فشار بیشتر
کارشناسان معتقدند که ذوق زدگی زنجیره‌ای مدعیان اصلاحات در حقیقت ارسال پالس به ترامپ برای فشار بیشتر به مردم ایران است.
کارشناسان ارشد حوزه بین‌الملل بارها بر این مهم تأکید کرده‌اند که برنامه هیچ کشوری علیه کشور دیگر بدون همراهی عوامل وابسته یا مرعوب عملیاتی نخواهد شد و حمایت دولت آمریکا از برخی گروه‌های سیاسی داخلی ایران، برای بزنگاه‌هایی است که آمریکا قصد عملیاتی کردن برنامه‌های خود علیه ملت ایران را دارد که مقابله با توان دفاعی با ابزار فشار اقتصادی و تحریم نمونه بارز آن در مقطع کنونی است.