kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۶۳۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱

40 شرط مقتدا صدر برای تشکیل دولت از رد دوتابعیتی‌ها تا احیای قانون «از کجا آورده‌ای»

رهبر ائتلاف «سائرون» برای تشکیل دولت و انتخاب شخص نخست‌وزیر، 40 شرط گذاشت.



«مقتدا صدر»  در میانه تب داغ اعتراض‌ها علیه عملکرد دولت عراق، برای تشکیل دولت جدید و انتخاب نخست وزیر، 40 شرط گذاشت.
به گزارش ایسنا، این شرط‌ها در قالب منشوری، در فیس‌بوک متعلق به جریان «صدر» منتشر شد. حذف چهره‌های قدیمی از فراکسیون‌های سیاسی، تشکیل کمیته عالی برای تعقیب مفسدان، حذف سهمیه‌بندی فرقه‌ای یا حزبی پست‌های اجرایی، ورود افراد تکنوکرات، مستقل و متخصص به دولت جدید، کاهش حقوق و امتیازات مقامات، اجرای قانون «از کجا آورده‌ای؟»، از جمله شرط‌های مهم منشور مقتداصدر است.
طبق این منشور، نخست‌وزیر آینده باید مستقل باشد و در هیچ حزبی عضویت نداشته باشد و علاوه بر آن، باید خارج از اعضای پارلمان باشد.
براساس این سند، صدر شرط کرده که نخست‌وزیر آینده باید تابعیت دوگانه و شائبه فساد مالی نداشته باشد.
براساس این سند، صدر همچنین شرط کرده احزاب در عملکرد نخست‌وزیر آینده مداخله نکنند و احزاب البته می‌توانند برای وزارت، پنج نفر تکنوکرات را نامزد کنند. رهبر جریان صدر همچنین شرط کرده نامزد نخست‌وزیری نباید خود را برای انتخابات آینده نامزد کرده و باید به دور از طایفه‌گرایی و نژادی عمل کند.
به این ترتیب طبق سند منتشر شده که شامل 40 شرط می‌شود نخست‌وزیر کنونی عراق‌ یعنی حیدر عبادی با گزینه مورد نظر مقتدا صدر برای نخست وزیری آینده، فاصله زیادی دارد.
منابع نزدیک به دفتر مقتدا صدر اظهار داشتند، رهبر جریان صدر گفته، در صورتی که ویژگی‌های فوق در فرد مورد نظر وجود داشته‌ باشد، ائتلاف سائرون به او رای می‌دهد. «سند الشمری» تحلیل‌گر سیاسی عراق می‌گوید عبادی از معیارها و شرط‌های صدر به دور است، چرا که تابعیت انگلیسی و عراقی دارد و تاکنون از حزب‌الدعوه خارج نشده که مستقل باشد.
الشمری افزود:  شروط مقتدا صدر همچنین با تمامی روسای پنج فراکسیون پیروز در انتخابات به دلیل اینکه وابسته به احزابی سیاسی هستند که در دوره‌های قبلی در راس قدرت بوده‌اند، صدق نمی‌کند. همچنین بسیاری از آنها نیز دو تابعیتی هستند. الشمری خاطر نشان کرد، نخست‌وزیر آینده غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود و به نظر از شخصیت‌هایی خارج از فضای سیاسی است و مسلما با حمایت مقتدا صدر روی کار خواهد آمد.
این در حالی است که ائتلاف سائرون که تحت رهبری مقتدا صدر قرار دارد، سه‌شنبه اعلام کرد، به تفاهماتی در راستای تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی رسیده است. «قحطان الجبوری» سخنگوی ائتلاف سائرون تصریح کرد: به توافقاتی درباره تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان آینده برای انتخاب دولت آینده دست یافته‌ایم.
انتشار اسامی مفسدان
به گزارش فارس، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، در نشست هفتگی هیئت دولت اعلام کرد که: با جریان‌ها و احزاب‌ سیاسی عراق برای تنظیم برنامه‌های مشترک مربوط به اصلاحات اقدام می‌کنیم.
العبادی گفت: دولت عراق درصدد آن است که فهرست اسامی مسئولان و مقامات رسمی این کشور را که به فساد متهم هستند، منتشر کند.
او تاکید کرد: ما امروز مطالبات تظاهرکنندگان را شنیده‌ایم و برای برآورده کردن آن تلاش خواهیم کرد. نخست‌وزیر عراق از دو قوه قضائیه و مقننه خواست تا برای مقابله با فساد، با دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند.
عبادی اعلام کرد، تظاهرات در عراق باعث شده که دولت در بخش خدمات‌رسانی تلاش و فعالیت بیشتری کند. تظاهرات در استان‌های جنوبی عراق که از چند هفته پیش در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی، کمبود آب و برق، بیکاری و فساد آغاز شده بود، اکنون به تحصن‌های نامحدود تبدیل شده است.