kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۶۳۴
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱

رکورد استقراض دولت آمریکا در 10 سال گذشته شکسته شد

بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا دولت ترامپ تا پایان سال جاری ۷۶۹ میلیارد دلار دیگر استقراض خواهد کرد که بالاترین میزان از بحران سال ۲۰۰۸ تاکنون است.



سرویس خارجی-

دولت آمریکا هر روز با ادبیاتی برای ملت ایران رجز می‌خواند و برخی چهره‌های سیاسی در داخل با تکرار تهدیدات واشنگتن تلاش می‌کنند با ترساندن مردم از وقوع جنگ، برجام‌های 2 و 3 را بر ملت تحمیل کنند. این در حالی است که واقعیات اقتصادی در آمریکا اجازه و توان عرض اندام این کشور قلدر برای کشورمان را لااقل در عرصه نظامی نمی‌دهد.
 بر اساس گزارش‌های رسمی کسری بودجه، بدهی و استقراض کمر اقتصاد آمریکا را در هم شکسته است. به گفته کارشناسان کسری بودجه این کشور به بیش از یک تریلیون دلار رسیده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این کسری بودجه در سال میلادی ۲۰۱۹ به ۱/۱ تریلیون دلار خواهد رسید و تا سال ۲۰۲۱ در همین سطح باقی خواهد ماند.
منتقدان سیاست‌های کنونی دولت ترامپ بر این باورند که افزایش شدید کسری بودجه ناشی از اجرای سیاست کاهش دریافت مالیات در این کشور بوده است.
 از سوی دیگر خبر رسیده دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید اعلام کرده با این روند بدهی عمومی آمریکا در سال 2028 به 30 هزار میلیارد دلار خواهد رسید. به طور کلی فارغ از سیاست‌های حزبی، بدهی عمومی آمریکا طی سال‌های گذشته روندی افزایشی را پیموده است به گونه‌ای که حتی زمان «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین و دموکرات آمریکا، بدهی عمومی این کشور در طول هشت سال، از 9 تریلیون دلار به 20 تریلیون دلار رسیده بود و در سال جاری نیز از مرز 21 تریلیون دلار گذشت.
«شیکاگو اینترپرایز» درباره بدهی 21 تریلیون دلاری آمریکا می‌نویسد: بسیار دشوار خواهد بود اگر کسی بخواهد معنای بدهی ۲۰ تریلیون دلاری آمریکا را درک کند اما می‌توان با مثالی توضیح داد که این بدهی عظیم به چه معناست. اگر بخواهیم این مبلغ را بر حسب اسکناس‌های ۱ دلاری بیان کنیم و انتهای هر دلار را به دلار دیگر متصل کنیم، هر ۱۰۰۰۰ دلار معادل یک مایل خواهد بود، خورشید ۹۳ میلیون مایل از زمین فاصله دارد و در نتیجه طول هر یک تریلیون دلار اسکناس یک دلاری به ۹۳ میلیون مایل می‌رسد که تقریبا معادل فاصله خورشید از زمین است، در نتیجه می‌توان دریافت که طول اسکناس‌های ۱ دلاری که برای پرداخت بدهی ۲۰ تریلیون دلاری آمریکا به کار خواهد رفت به اندازه ۲۰ برابر فاصله خورشید از زمین است!
استقراض نیز به اقتصاد آمریکا به شدت فشار می‌آورد. اسپوتنیک در این زمینه طی گزارشی نوشته دولت آمریکا تا پایان سال جاری ۷۶۹ میلیارد دلار استقراض خواهد کرد که بالاترین میزان از بحران سال ۲۰۰۸ تاکنون محسوب می‌شود. بر اساس آخرین گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا میزان استقراض دولت آمریکا بین ماه‌های جولای تا سپتامبر(تیر تا شهریور) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۴ درصد افزایش خواهد داشت. در این گزارش همچنین آمده است: «دولت آمریکا بین این ماه‌ها ۳۲۹ میلیارد دلار استقراض می‌کند که این رقم سال گذشته تنها ۱۸۹ میلیارد دلار بود. بین ماه اکتبر(آبان) تا پایان سال نیز دولت آمریکا به ۴۴۰ میلیارد دلار استقراض نیاز خواهد داشت که مجموع استقراض دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ را به ۷۶۹ میلیارد دلار خواهد رساند. این رقم بالاترین میزان استقراض دولت آمریکا از سال ۲۰۰۸ و زمان بحران‌های اقتصادی تاکنون محسوب می‌شود. در دولت اوباما و زمان بروز رکود بزرگ اقتصادی در این کشور و جهان، دولت اوباما مجبور شد در یک سال بین ماه ژولای تا سپتامبر ۱/۱ تریلیون دلار استقراض کند.