kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
در مراسم بزرگداشت یکی از پیشکسوتان نشر عنوان شد

در صنف نشر کسانی هستند که حتی از بردن نام خدا ابا دارند(اخبار ادبی و هنری)

مراسم بزرگداشت مرتضی آخوندی مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه» از پیشکسوتان نشر یکشنبه شب در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.




سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متنی را در پاسداشت این ناشر ارسال کرده بود که توسط همایون امیرزاده رئیس ‌روابط عمومی وزارت ارشاد به آخوندی اهدا شد.
در ادامه محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر ارشاد دولت نهم گفت: کسی که ماندگاری خود را در اتصال به امر ماندگاری چون کتاب خوب می‌داند، طبیعتا از این جنس کارها و مراسم خرسند نمی‌شود اما شاید مناسبت چنین جلساتی برای ماست. برای کسی که ما او را قبول داریم و ماندگار است چون در خدمت کتاب است. ما دوست داریم در کنار او عکس یادگاری بگیریم تا ما هم ماندگار شویم.
وی با بیان اینکه باید اعتراف کنم او به جد پیگیر مسائل نشر است، گفت: آقای آخوندی در زمان وزارت چند بار به وزارتخانه مراجعه کردند. دیدارهایی در‌باره موضوعات نمایشگاه کتاب داشتیم. البته این دیدارها پس از دوران وزارت بنده نیز ادامه داشت اما نکته من و اعترافی که باید بکنم این است که هیچ وقت از این دیدارها برای کار شخصی استفاده نکرد. هر بار که مراجعه می‌کرد موضوعی درباره کل جامعه نشر مطرح می‌کرد و به نوعی آمده بود تا وساطت برای ارتقای جامعه نشر داشته باشد که من در این جلسه باید به این کرامت ‌اشاره می‌کردم.
حسن استادولی از قرآن‌پژوهان، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، محمود آموزگار رئیس‌ اتحادیه ناشران و کتابخانه تهران و تعدادی دیگر از شخصیت‌های سیاسی و مدیران فرهنگی ازجمله افرادی بودند که درباره آخوندی سخنرانی
کردند.
مرتضی آخوندی مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه» هم در سخنانی ابراز داشت: کار انتشارات با فعالیت ابوی مرحومم آغاز شد زمانی که بنده هنوز متولد نشده بودم، اصل کار این بود که آثار مکتوبی را که برای شیعه است و به ایشان رسیده اعم از کتاب‌های مرجع و یا آثاری که به شکل تفاسیر و روایات هستند همه بتواند در جهان اسلام نشر یابد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه متاسفانه در صنف نشر کسانی هستند که حتی از بردن نام خدا هم ابا دارند تاکید کرد: ما باید در انتخاب کتاب و انتشار آن دقت کنیم. خداوند می‌فرماید وقتی در گرداب فتنه افتادید حتما به قرآن رجوع کنید، ما وظیفه داریم امثال این‌ها را نشر دهیم همان آثاری که می‌تواند مشکلات ما را رفع کند البته در قبال عمل به آن.