kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
پس از گروگانگیری در «السویدا»

داعش تهدید کرد تمام گروگان‌ها را قتل‌عام می‌کند

تروریست‌های تکفیری «داعش»، پس از به گروگان گرفتن زنان و کودکان یک روستای جنوب سوریه و انتقال آنها به مکانی نامعلوم، تهدید کردند که اگر دمشق خواسته‌های آنها را برآورده نکند، این گروگان‌ها را قتل‌عام خواهند کرد.




یک‌شنبه گذشته خبر رسید که عناصر تروریستی- وهابی داعش زنان و کودکان یک روستا در استان «السویدا» را ربودند و به نقطه نامعلومی بردند. خبرهای تکمیلی که دیروز مخابره شد، حاکی است که عناصر داعش پس از نفوذ به داخل روستای دروزی‌نشین «شبکی» در شرق استان السویدا، شماری از اهالی را کشتند و تعداد زیادی را نیز ربودند و به نقطه نامعلومی بردند.
پس از این اتفاق، با انتشار تصاویر ویدئویی از یک زن اسیر، از زبان این زن، به دولت سوریه پیام داد که اگر خواسته‌های داعش برآورده نشود، این گروه تروریستی همه گروگان‌ها را خواهد کشت. این جنایت یادآور جنایت مشابه داعش نسبت به زنان و دختران «ایزدی» در استان نینوای عراق است. علی‌رغم گذشت چهار سال، هنوز بسیاری از این زنان و دختران مفقود هستند. در ماجرای ورود عناصر داعش به روستای «شبکی» استان السویدای سوریه، برخی از خانواده‌ها به طور کامل قتل‌عام شده‌اند.«السویدا» به همراه استان‌های «درعا» و «قنیطره»، در جنوب سوریه و در مجاورت فلسطین اشغالی و اردن قرار دارند.
مقدمات نبرد در ادلب
در حالی که ارتش سوریه سرگرم پاکسازی آخرین مواضع تروریست‌ها در جبهه جنوب است، واحدهایی از ارتش و نیروهای مقاومت نیز عملیات خود را در شرق استان «ادلب» (شمال سوریه) آغاز کردند.
به گزارش فارس، نیروهای ارتش سوریه با توپخانه مواضع تروریست‌های «جبهه النصره» را در شهر «جسرالشغور» و حومه آن، درهم کوبیدند. همزمان با این اقدام، عشایر ادلب آمادگی خود را برای کمک به ارتش در نبرد با تروریسم، اعلام کردند.
پیش از این، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرده بود که پس از آزادسازی قنیطره، نوبت به آزادسازی ادلب می‌رسد. ادلب آخرین شهر اشغالی سوریه است و در صورت پیروزی ارتش و آزاد شدن ادلب، جنگ داخلی هشت ساله سوریه، عملا به پایان خواهد رسید. در حال حاضر بخش اعظم استان ادلب در اشغال تروریست‌ها قرار دارد. شمار زیادی از این تروریست‌ها، خارجی هستند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، تعداد تروریست‌ها در ادلب، هم‌اکنون به بیش از 35هزار نفر می‌رسد.
خروج غیرنظامیان از ادلب
به گزارش خبرگزاری تسنیم، غیرنظامیان استان ادلب در حال خارج شدن از گذرگاه‌ انسانی هستند که توسط نظامیان روسیه در منطقه مسکونی «الظهور»‌ ایجاد شده است.
کارشناسان مرکز پذیرش، توزیع و اسکان پناهجویان سوری به مردم این منطقه کمک می‌کنند تا مدارک خود را تنظیم کرده و پزشکان نظامی روسی نیز وضعیت سلامت این افراد را مورد بررسی قرار می‌دهند.
«آلیگ دمیانینکو» رئیس شعبه مرکز پذیرش، توزیع و اسکان پناهجویان سوری مستقر در استان حلب با اعلام این مطلب، یادآور شد: «ما با استانداری حلب هماهنگی و همکاری نزدیکی داریم. یک کمیسیون برای رسیدگی به مسئله بازگشت آوارگان و تأیید مدارک آنها ایجاد شده است. تعداد زیادی از مردمی که بازگشته‌اند، مدارک شناسایی و اسناد اموال آنها در جریان درگیری‌های چند سال اخیر، از بین رفته است. به گفته وی، تمامی آوارگان بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاعاتی سوریه مورد بررسی قرار گرفته، تا افرادی که از لحاظ قانونی دچار مشکلاتی هستند، شناسایی شوند. همچنین، همه افراد قبل از عبور از گذرگاه انسانی، با دقت بازرسی می‌شوند تا سلاح و مواد منفجره و وسایل غیرمجازی به همراه نداشته باشند. این نظامی روس افزود، همه کسانی که از این کریدور انسانی عبور می‌کنند، به طور اجباری توسط پزشکان نظامی روسیه مورد معاینه قرار می‌گیرند و به طور کلی تمامی این افراد از لحاظ سلامتی دچار مشکلاتی هستند که تا جای ممکن، کمک‌های لازم به آنها داده می‌شود.
مذاکرات سوچی
دهمین دور مذاکرات آستانه درباره سوریه، این بار در شهر «سوچی» روسیه برگزار شد.
به گزارش ایسنا، محور گفت‌وگوها در این نشست، بررسی تحولات میدانی و مسائل انسانی در سوریه است. علاوه بر نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه، نماینده مخالفان دولت سوریه نیز در نشست سوچی شرکت کرده‌اند. «احمد طعمه» رئیس هیئت معارضان سوری در مذاکرات آستانه، روز یکشنبه به خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گفت: «بله، ما تصمیم گرفته‌ایم در مذاکرات سوچی مشارکت کنیم و من ریاست هیئت اعزامی را برعهده خواهم گرفت.» طعمه افزود: «دستور کار پیشنهادی به نشست سوچی، متشکل از سه بند اساسی است: موضوع ادلب، کمیته قانون اساسی و اسرا.» وی درباره اضافه شدن بندی به دستور کار نشست سوچی یعنی بازگشت آوارگان، گفت: «این قابل انتظار و یکی از موارد پیشنهادی روسیه است.»
همانطور که این مخالف دولت دمشق هم اشاره کرده، ادلب از مهم‌ترین موضوعات مورد مذاکره در سوچی خواهد بود. مخالفان دولت دمشق به همراه دولت ترکیه مخالف هرگونه عملیات ارتش سوریه در ادلب هستند. این در حالی است که دمشق برای آزادسازی این شهر، کاملا مصمم است و عملیات آزادسازی را حتی کلید هم زده است.