kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸

شرق: کاش دولت روحانی از تحریم‌های سال 90 درس می‌گرفت(خبر ویژه)

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید دولت روحانی از درس‌های تحریم در سال‌های 90 و 91 عبرت نگرفت و مجددا کشور را نسبت به تحریم‌ها آسیب‌پذیر کرد.



روزنامه شرق نوشت: ایران در سال‌های 90 و 91 با تحریم‌های نفتی و بانکی جدی مواجه شد که کشور را در محدودیت‌های جدی قرار داد، اما با رفع این بحران پس از امضای برجام، باز درآمدهای نفتی به اقتصاد تزریق می‌شود. شاید اگر به جای تزریق درآمد نفتی، برنامه‌ای میان‌مدت برای تعاملات خارجی و مسایل داخلی در دستور کار قرار می‌گرفت، امروز آسیب‌پذیری اقتصاد ایران کاهش می‌یافت؛ چراکه در شرایط کنونی باز هم آمریکا دست روی بخش نفت و انرژی ایران گذاشته است. قبلا گفته‌ام اقتصاد ایران شبیه یک بیمار چاق است که به دلیل چربی و قند بالا بستری است و باید رژیم غذایی بگیرد؛ اما این بیمار به محض دریافت علائم اولیه کاهش قند و چربی، پرخوری را از سر می‌گیرد و دوباره به وضعیت سابق بازمی‌گردد. تحریم‌های جدید ایالات متحده، ارتباطات بانکی ایران را با دشواری‌هایی مواجه می‌کند.
البته پس از برجام نیز گشایش چندانی در این حوزه صورت نگرفت؛ اما بخش کشتی‌رانی، بنادر نفت و انرژی و حتی پتروشیمی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.