kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱

زمزمه جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نخست‌وزیر ارمنستان با توجه به گسترش تنش‌ها با جمهوری آذربایجان بر سر مالکیت بر منطقه «قره باغ»، احتمال وقوع جنگ بین دو کشور را «بسیار بالا» خواند و از روسیه خواست تا با اهرم‌های خود مانع از بروز درگیری بین دو کشور شود.

اختلاف بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان دوباره بالا گرفته و دو کشور بر سر منطقه «قره باغ» برای هم شاخ و شانه می‌کشند. با افزایش تنش‌ها، نخست‌وزیر ارمنستان نسبت به شروع یک جنگ دیگر بر سر این منطقه هشدار داده است.
«نیکل پاشینیان» در یک نشست خبری در این رابطه اظهار داشت: «درحال حاضر در منطقه ما وضعیت بسیار وخیم است. منظورم سیاست تهاجمی جمهوری آذربایجان است و احتمال جنگ نیز بسیار بالاست. من گفته بودم که باید برای جنگ آماده ‌باشیم، اما این را هم گفته بودم که من، همه ارامنه و همه در ارمنستان مطمئن هستیم که روسیه با هر وسیله‌ای از تشدید خشونت جدید در منطقه و حمله آذربایجان به ارمنستان و قره باغ جلوگیری می‌کند.»
 وی با ذکر اهرم‌های مسکو برای اجتناب از جنگ بین دو کشور همسایه ادامه داد: «باور نمی‌کنم که روس‌ها از ابزارهای خود برای جلوگیری از بروز جنگ استفاده نکنند.» به گزارش فارس نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه با خودداری از ارائه جزئیات مذاکرات با «ولادیمیر پوتین» بابت فروش تسلیحات نظامی به باکو گفت: «تحریم تسلیحاتی یک بحث دیگر است و ما این بحث را نه تنها با روسیه بلکه با بلاروس و دیگر شرکایمان در سازمان پیمان امنیت جمعی ادامه می‌دهیم، زیرا ما عضو این پیمان
هستیم.»
 چندی قبل نیز وزیر دفاع جمهوری آذربایجان ضمن هشدار به جمهوری ارمنستان، خواهان حل و فصل سریع تنش ارضی بابت موضوع قره‌باغ شده بود. ژنرال «ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در نشستی با حضور مقام‌های بلند پایه نظامی این کشور درباره ماجرای قره باغ نیز اظهار داشت: «برای این درگیری باید در اسرع وقت راه‌حل مناسبی مطابق با معیارها و حقوق بین‌المللی پیدا شود. در غیر این‌صورت، دشمن اراده و وطن‌پرستی مردم آذربایجان و همچنین قدرت سلاح ارتش ما را حس می‌کند.»