kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۳۳۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰

حیدر عبادی دست به کار شد/ برکناری وزیر نیرو و 5 مسئول انتخاباتی عراق

نخست‌وزیر عراق در پاسخ به مطالبات مردم مبنی بر مبارزه با فساد و بی‌کفایتی، وزیر نیرو و پنج مسئول انتخاباتی را تعلیق یا برکنار کرد.

«لیث جبر حمزه» سخنگوی کمیسیون عالی و مستقل انتخابات عراق اعلام کرد، «حیدر عبادی» پنج تن از مسئولان برگزاری انتخابات را به اتهام فساد، برکنار کرده است. انتخابات پارلمانی عراق 22 اردیبهشت برگزار شد و در این انتخابات ائتلاف «سائرون» تحت رهبری «مقتدا صدر» بیشتر از دیگر ائتلاف‌ها، کرسی پارلمانی به دست آورد.
به گزارش فارس، این سخنگو تصریح کرد، عبادی کمیته ویژه‌ای برای تحقیق درباره وقوع تقلب در انتخابات تشکیل داده و به توصیه اعضای این کمیته، مسئولان فوق را برکنار کرده است.
شهرهای جنوبی عراق طی هفته‌های گذشته شاهد تظاهرات علیه فساد مقامات دولتی بوده است. در این میان، بحث وقوع تقلب در انتخابات نیز مطرح شده و حتی کار به بازشماری آراء برخی حوزه‌های انتخابیه کشیده شده است.
در این میان، مرجعیت عراق نیز هم خواستار مبارزه با فساد و هم خواستار تشکیل هرچه سریعتر دولت جدید در این کشور شده است.
خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داده، عبادی در واکنش به قطع شدن مکرر برق و خدمات‌رسانی ضعیف وزارت نیرو به مردم، وزیر نیرو را از سمت خود «معلق» کرد. در این رابطه، دفتر نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد، تعلیق «قاسم الفهداوی» از پست وزارت نیرو، تا زمان به نتیجه رسیدن تحقیقات درباره علت قطع شدن مکرر برق، ادامه خواهد یافت. «الفهداوی» پیش از این، فرماندار استان الانبار بوده و در سال 2014، وزیر نیروی عراق شده است.
دعوت به وحدت
نخست‌وزیر عراق نیروهای سیاسی این کشور را به وحدت و پرهیز از کشمکش‌های سیاسی دعوت کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، عبادی گفت: ما پس از محقق کردن پیروزی با جدیت برای ارائه خدمات به شهروندان و سرمایه‌گذاری و سازندگی و تامین فرصت‌های شغلی برای همه شهروندان و رونق بخشیدن به اقتصاد تلاش خواهیم کرد.
ساختن کشور نیز به وحدت و انسجام نیاز دارد. اگر بنای هر طرفی بر این باشد که سهم بیشتری به دست بیاورد و اگر پایه حکومت، تقسیم کیک قدرت باشد و خدمات‌رسانی به شهروندان نباشد، به صراحت بگویم، این منازعه بر سر منافع است و کشمکش در کشور به فروپاشی همه مجموعه حکومت منجر می‌شود.