kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۲۲۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
در اولین واکنش پس از پیروزی در انتخابات پاکستان

عمران‌خان: آمریکا از افغانستان خارج شود روابطمان با ایران باید گسترش یابد

رهبر حزب پیروز انتخابات پارلمانی پاکستان در اولین موضع‌گیری خود پس از پیروزی، از آمریکا خواست نیروهایش را از افغانستان خارج کند و همچنین، خواستار تقویت مناسبات میان اسلام‌آباد و تهران شد.

«عمران‌خان» رهبر حزب «تحریک انصاف» پاکستان در نخستین موضع‌گیری خود، پس از پیروزی حزبش در انتخابات اخیر، اعلام کرد که نظامیان آمریکایی باید خاک افغانستان را ترک کنند. وی پیش از این نیز حضور نظامی آمریکا در افغانستان را «اشغالگری» و جنگ علیه نظامیان آمریکایی در افغانستان را نیز «جهاد» خوانده
بود.
عمران‌خان در اظهارات خود همچنین تأکید کرد: صلح در افغانستان به معنی صلح در پاکستان است. گسترش روابط میان افغانستان و پاکستان و ایجاد مرزهای (گذرگاه‌های) آزاد میان دو کشور، از دیگر خواسته‌های عمران خان در رابطه با همسایه شمالی بود.
عمران خان همچنین، همزمان با برملا کردن موضع ضد آمریکایی خود، خواستار تقویت مناسبات میان ایران و پاکستان
شد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگاران، الگوی خود را اقبال لاهوری و دکتر علی شریعتی دانست.
به دنبال ائتلاف
گفتنی است حزب تحریک انصاف به دنبال هم‌پیمان برای به دست آوردن کرسی‌های مجلس ملی و تشکیل دولت ائتلافی است. این حزب در انتخابات هفته گذشته بیشترین آراء را کسب
کرد.
طبق گزارش کمیسیون انتخابات پاکستان، حزب تحریک انصاف توانسته 116 کرسی مجلس ملی پاکستان رابه دست آورد، اما برای تشکیل دولت باید حداقل 137 کرسی در اختیار داشته باشد.
مجلس ملی پاکستان دارای 342 کرسی است. 272 عضو این مجلس به صورت مستقیم و با رأی مردم انتخاب می‌شوند. علاوه بر آن، 10 کرسی به اقلیت‌ها و 60 کرسی هم به زنان اختصاص داده شده است.
در حال حاضر حزب تحریک انصاف به دنبال توافق با احزاب بازمانده از انتخابات است تا از آنها برای تشکیل دولت ائتلافی کمک بگیرد.
«حزب مسلم لیگ شاخه نواز» با 64 کرسی و حزب مردم با 39 کرسی حتی اگر با یکدیگر ائتلاف کنند، نمی‌توانند دولت تشکیل دهند.
نخست‌وزیر که مهم‌ترین پست اجرایی پاکستان را برعهده دارد، از طریق ائتلاف جریان‌ها و احزاب در مجلس ملی به قدرت می‌رسد و رئیس‌جمهور نیز با آرای مجالس ملی، سنا و ایالتی، به این پست دست می‌یابد.