kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۱۷۲
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان از ضرب شست رزمندگان یمن

موشک‌های انصارالله باب‌المندب و فرودگاه ابوظبی را بست

حملات پهبادی و موشکی انصارالله یمن باعث بسته شدن تنگه باب‌المندب و فرودگاه بین‌المللی ابوظبی شد.

انصارالله یمن در دو عملیات منحصر به فرد فرودگاه ابوظبی و کشتی‌های جنگی عربستان را هدف حملات پهپادی و موشکی خود قرار داد. به دنبال این حملات، مقامات یمنی از تداوم حملات پهپادی و موشکی به پایتخت کشورهای متجاوز خبر دادند.
هفته گذشته سخنگوی نیروهای مسلح ضمن هشدار به شرکت‌های خارجی درباره ماندن و سرمایه‌گذاری در امارات و عربستان از آنها خواست که فوراً از این کشورها خارج شوند. تنها یک روز پس از این هشدار تهدیدهای انصارالله عملیاتی شد و فرودگاه ابوظبی و کشتی‌های جنگی عربستان در دریای سرخ هدف قرار گرفتند.
عصر پنج‌شنبه شبکه تلویزیونی المسیره در خبری فوری اعلام کرد، واحد پهپادی یمن با یک فروند پهپاد از نوع صماد 3، فرودگاه بین‌المللی ابوظبی را چند بار هدف قرار داد. براساس گزارش برخی رسانه‌ها، اداره فرودگاه ابوظبی به آنچه آن را وقوع یک حادثه خواند، اذعان کرد و گفت که تحولات را از نزدیک با مسئولان ذیربط دنبال می‌کند. فرودگاه بین‌المللی ابوظبی در صفحه خود در شبکه توییتر همزمان با حمله پهپادی ارتش یمن نوشت: «اداره فرودگاه‌های ابوظبی وقوع حادثه‌ای در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی را در ساعت چهار عصر پنج‌شنبه تأیید می‌کند که باعث آن، یک خودروی حمل‌ونقل پشتیبانی در محوطه متعلق به ساختمان شماره یک مسافران بوده است و این حادثه تاثیری بر فعالیت فرودگاه یا برنامه پروازهای ورودی و خروجی نگذاشته است.» این درحالی است که منابع یمنی گفتند که درپی حمله پهپادی فعالیت فرودگاه ابوظبی متوقف شده است. شبکه المیادین نیز از توقف پروازهای ورودی و خروجی به فرودگاه ابوظبی خبر داده است. شبکه الجزیره نیز اعلام کرد، به رغم اینکه مسئولان فرودگاه ابوظبی بر سیر طبیعی روند امور در این فرودگاه تاکید می‌کنند؛ اما واقعیت این گونه نیست.
هشدار انصارالله به پایتخت متجاوزان
«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن، در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» در این مورد اعلام کرد، پیام ما این است، از این به بعد پایتخت‌های متجاوزان امن نخواهد بود، ما نخواهیم کُشت، بمباران نخواهیم کرد اما دست‌بسته نخواهیم نشست. سخنگوی نیروی هوایی یمن نیز بعد از حمله پهپادی این کشور به فرودگاه بین‌المللی ابوظبی امارات، تأکید کرد که در مرحله بعد، زیرساخت‌های کشورهای متجاوز جزو اهداف نیروی هوایی یمن خواهد بود. سرهنگ «عبدالله حسن الجفری»، ساعتی بعد از حملات پهپادی ارتش یمن به فرودگاه بین‌المللی «ابوظبی» امارات گفت که عملیات پهپادی امروز بعد از حملات موشکی به این فرودگاه، اولین عملیات در نوع خود است. وی گفت که عملیات پهپادی پنج‌شنبه علیه فرودگاه ابوظبی در کنار عملیات‌های مشابه از جمله هدف قرار دادن پالایشگاه نفتی شهر ریاض عربستان و حمله به مقر فرماندهی عملیات ائتلاف سعودی و اماراتی در عدن (جنوب یمن)، «منحصر به فرد» بود. او گفت که پهپاد «صماد ۳» با پیمودن ۱۵۰۰ کیلومتر بدون اینکه رادارهای امارات موفق به رصد آن شوند، وارد آسمان امارات و ابوظبی شده است.
سخنگوی نیروی هوایی یمن همچنین تأکید کرد، بانک اهداف را جمع‌آوری کرده‌ایم که تمام مواضع و تأسیسات نظامی، فرودگاه‌ها، بنادر و تاسیسات اقتصادی، حیاتی و زیرساختی کشورهای ائتلاف از جمله عربستان و امارات را شامل می‌شود، ما توانمندی، شایستگی، امکانات و انواع پهپادها با ماموریت‌ها و ویژگی‌های مختلف را در اختیار داریم که می‌تواند تمام آنچه را در این بانک اهداف قرار دارد، درهم بکوبد. دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز حمله موفقیت‌آمیز و ویژه پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرودگاه بین‌المللی ابوظبی امارات را به سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله و رهبران سیاسی و همه ملت یمن تبریک گفت.
انهدام دو کشتی جنگی عربستان
اما پیش از حمله به فرودگاه ابوظبی، روز چهارشنبه دو کشتی جنگی عربستان مورد حمله موشکی انصارالله قرار گرفت. ارتش یمن و نیروهای انصارالله اعلام کردند، آنها توانستند صبح چهارشنبه ناو «الدمام» را در سواحل غربی یمن هدف قرار دهند. ناو الدمام از مدرن‌ترین ناوهای فعال در نیروی دریایی عربستان است و به این ترتیب نیروها انصارالله توانسته‌اند یکی از بهترین شناورهای سعودی‌ها را شکار کنند. از سوی دیگر، نیروی دریایی یمن در کمتر از ۲۴ ساعت توانست یک فروند کشتی دیگر ائتلاف سعودی را در سواحل غربی یمن هدف قرار دهد. منبعی در نیروی دریایی یمن با اعلام این خبر گفت که کادر ناوچه عربستان بعد از اصابت «سلاح مناسب» نیروهای یمنی کشته شده است. این منبع گفت که ناوچه مهاجم که در ساحل «الدریهمی» منهدم شده است، حامل تسلیحات و نیروهای وابسته به ائتلاف عربستان بود و قصد داشت در ساحل این منطقه نیرو پیاده کند. شبکه المیادین به نقل از نیروی دریایی یمن نوشت که این ناوچه منهدم و تمامی سرنشینان آن کشته شده‌اند.
اما نکته جالب این است که عربستان برای نخستین بار به هدف قرار گرفتن کشتی جنگی خود اعتراف کرد و مدعی شد انقلابیون یمن، نفتکش‌های سعودی را هدف قرار داده‌اند. این مسئله باعث شده است تا کارشناسان بر این باور باشند که عربستان به عمد در حال معرفی کشتی جنگی خود به عنوان نفتکش بوده تا زمینه محکوم کردن انقلابیون یمن را فراهم کند. بلافاصله پس از این عملیات وزیر انرژی عربستان نسبت به حملات انصارالله واکنش نشان داد.
وزیر انرژی عربستان بامداد پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شد این کشور عبور تمامی نفتکش‌های سعودی از باب‌المندب را موقتاً متوقف کرده است. خالد بن عبدالعزیز الفالح گفت این وضعیت تا زمان ایمن شدن وضعیت تردد دریایی ادامه خواهد یافت. خالد توضیح داد، عربستان موقتاً انتقال نفت از طریق تنگه باب‌المندب را تا زمان روشن‌تر شدن وضعیت و ایمن شدن ترانزیت دریایی از طریق این تنگه متوقف می‌کند. شرکت ملی نفت عربستان نیز در بیانیه‌ای ادعا کرد که در خلال جنگ این کشور با یمن، دو نفتکش آن‌که هر کدام حامل دو میلیون بشکه نفت بوده، هدف قرار گرفته است اما ارتش یمن در بیانیه خود از هدف گرفتن کشتی نظامی وابسته به ائتلاف سعودی خبر داده است. «خالد بن عبدالعزیز الفالح» در توجیه توقف انتقال نفت کشورش از باب المندب مدعی شد «تهدیدهای حوثی‌ها» باعث شده تجارت جهانی در معرض خطر قرار بگیرد.
اما با اینکه ارتش یمن اعلام کرد دو کشتی جنگی ائتلاف سعودی را که در حال حمله نظامی علیه یمن بوده‌اند، هدف قرار داده است، این ائتلاف و حامیان آن مدعی هستند کشتی‌های هدف قرار داده شده «نفتکش» بوده‌ تا زمینه برای بهره‌برداری سیاسی ا‌ز این موضوع، فراهم باشد. متحدان عربستان بدون ‌اشاره به اینکه یمن در وضعیت دفاع از خود با کشتی‌های نظامی مقابله کرده، واکنش دفاعی ارتش یمن را محکوم کرده‌اند. در همین راستا وزارت خارجه امارات با صدور بیانیه‌ای مدعی شد دو نفتکش سعودی در دریای سرخ هدف قرار گرفته شده‌ و این موضوع در آستانه تبدیل شدن به فاجعه زیست‌محیطی بوده است.
وزارت خارجه امارات سپس این اقدام دفاعی ارتش یمن را به شدت محکوم کرد و آن را «اقدامی تروریستی» نامید که دریانوردی بین‌المللی را با خطر همراه می‌کند و در ادامه از تکرار امثال آن ابراز نگرانی کرد. «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس نیز به شدت این اقدام را محکوم کرد و آن را خطری بزرگ برای آزادی دریانوردی و تجارت بین‌المللی در دریای سرخ خواند. بحرین نیز ضمن محکوم کردن این موضوع، مدعی شد هدف قرار گرفتن دو نفتکش، نقض آشکار قوانین و عرف بین‌الملل و تهدیدی خطرناک برای دریانوردی بین‌المللی است که خسارت بسیاری به آزادی تجارت بین‌المللی و دریانوردی از مسیر تنگه باب‌المندب و دریای سرخ می‌زند. «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب هم این اقدام را محکوم کرد. «محمود عنیفی» سخنگوی ابوالغیط اعلام کرد، هدف قرار گرفته شدن کشتیرانی دریایی توسط حوثی‌ها، تهدیدی برای تجارت جهانی است و خطرات امنیتی را افزایش می‌دهد.