kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۱۶۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷

اردوغان تهدیدات ترامپ در مورد تحریم ترکیه را بی‌ارزش خواند

ساعتی پس از تهدید ترامپ مبنی بر تحریم ترکیه به خاطر زندانی شدن یک کشیش جاسوس آمریکایی، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ترکیه تاکید کردند ترامپ با تهدید به جایی نمی‌رسد.

تنش در روابط ترکیه و آمریکا چند ماهی است که تشدید شده دو طرف در مورد سیاست منطقه‌ای ترکیه در سوریه، رابطه ترکیه با ایران،  مسئله فلسطین و نزدیکی ترکیه به روسیه و موضوع استرداد فتح‌الله گولن اختلاف نظر دارند اخیرا مسئله بازداشت یک کشیش جاسوس آمریکایی در ترکیه  نیز به این موارد اضافه شده است. این  کشیش آمریکایی در سال 2016  و همزمان با کودتا به اتهام همکاری با گروه‌های تروریستی پ.ک.ک و فتح‌الله گولن در پوشش انجام فعالیت‌های دینی بازداشت شده است.
ترامپ در واکنش به دستگیری این کشیش  در پیامی توئیتری با تهدید ترکیه  نوشت:‌ «ایالات متحده به خاطر بازداشت طولانی‌مدت کشیش
آندرو برونسون، یک مسیحی بزرگ، مرد خانواده و انسانی بزرگی، تحریم‌های بزرگی علیه ترکیه اعمال خواهد کرد. وی به شدت در حال رنج است. این مرد با‌ایمان بی‌گناه باید سریعا آزاد شود!» به دنبال آن مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در سخنانی تهدید کرد در صورتی که ترکیه اقدام به آزادی کشیش بازداشت شده در این کشور نکند تحریم‌هایی علیه آنکارا اعمال خواهد شد.
اما واکنش مقامات ترک به این تهدیدها خیلی شدید بود  و دفتر ریاست جمهوری ترکیه از قول اردوغان اعلام کرد: «واشنگتن از طریق تهدید به نتایج مدنظر خود در ماجرای کشیش دست نخواهد یافت»
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در واکنش به تهدیدات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تحمیل تحریم علیه آنکارا گفت: «هیچ کسی نمی‌تواند به ترکیه دستور بدهد و ما  هیچ مسامحه‌ای در برابر تهدیدات نخواهیم داشت.»
 بنا به گزارش روزنامه دیلی صباح، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به این تهدید آمریکایی، تلاش آمریکا برای دخالت در تصمیمات دستگاه قضایی کشورش را محکوم کرده و گفته: «کسی نمی‌تواند چیزی را بر ترکیه دیکته کند. تهدید را برنمی‌تابیم. اینجا قانون حاکم است و هیچ‌کس استثنا نیست» از سوی دیگر منابع آمریکایی می‌گویند ترامپ  برای آزاد کردن کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه، معامله پایاپایی را با استفاده از رژیم صهیونیستی طراحی کرد. روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ترامپ در تماس تلفنی که با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داشته، او را تحت فشار گذاشته تا تبعه ترکیه‌ای بازداشت شده در فلسطین اشغالی را آزاد کند. اوزکان روز بعد از تماس ترامپ با نتانیاهو، پس از تحمل یک ماه بازداشت، آزاد شده و به ترکیه بازگشت.منابع آمریکایی می‌گویند رئیس‌جمهور این کشور، از نتانیاهو خواسته تا این فعال ترکیه‌ای را رها کند تا او نیز بتواند در ازای این مسئله از آنکارا بخواهد «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد کنند.