kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۱۶۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
پس از 20 سال رقابت

حزب عمران‌خان بیشترین کرسی پارلمان پاکستان را به دست آورد

حزب «عمران خان» قهرمان «کریکت» پاکستان، پس از 20 سال رقابت، بیشترین کرسی‌های پارلمان این کشور را به دست آورد.

نتایج رسمی انتخابات پارلمانی پاکستان روز جمعه از پیروزی حزب عمران خان موسوم به «تحریک انصاف» حکایت دارد.  مقامات انتخاباتی پاکستان روز جمعه اعلام کردند حزب تحریک انصاف در این انتخابات موفق شد 109 کرسی از مجموع 269 را در مجمع ملی پاکستان کسب کند.
 حزب «مسلم لیگ- شاخه نواز» به رهبری «شهباز شریف» نزدیک‌ترین رقیب انتخاباتی «عمران خان» در انتخابات روز چهارشنبه تنها 63 صندلی از مجلس ملی این کشور را کسب کرد. این امر موجب شد تا شهباز شریف نتایج انتخابات را رد و موضوع تقلب گسترده و دستکاری آرای انتخاباتی را مطرح کند. شهباز برادر «نواز شریف» نخست‌وزیر سابق پاکستان است. نواز شریف به فساد محکوم شده و هم اکنون در زندان بسر می‌برد. به گزارش آسوشیتدپس از اسلام‌آباد، عمران‌خان روز پنج شنبه پیروزی خود را در این انتخابات اعلام کرد و آن را شفاف‌ترین انتخابات در تاریخ پاکستان خواند.
«حزب مردم» پاکستان نیز با کسب 39 کرسی، پس از دو حزب تحریک انصاف و مسلم لیگ، در جایگاه سوم قرار گرفت. تعداد اندکی از آرای صندوق‌ها همچنان در حال شمارش است که تأثیری در نتیجه انتخابات نخواهد داشت.
هر چند که حزب عمران خان پیروز این انتخابات شده، اما اکثریت قاطع آراء را کسب نکرده است و باید دولتی  ائتلاف تشکیل دهد. به گزارش صدا و سیما «فؤاد چودری»، سخنگوی حزب عمران‌خان در خصوص تشکیل کابینه گفت: «تلاش برای تشکیل ائتلاف با افراد مستقل و متحدان از همین حالا آغاز شده است، اما این روند ممکن است چند روز طول بکشد.
مخالفان عمران و گروههای مدافع حقوق بشر می‌گویند تقلب و دستکاری گسترده در انتخابات موجب پیروزی وی شده است. آنها ارتش قدرتمند پاکستان و نهاد اطلاعاتی این کشور را متهم به مشارکت در این امر کرده‌اند. عمران خان با رد اتهامات گفت این انتخابات شفاف‌ترین انتخاباتی است که در تاریخ 70 ساله کشور برگزار شده است.