kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۰۷۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

جان باختن 50 غیرنظامی در جنوب سوریه بر اثر عملیات تروریستی مشترک آمریکا و داعش

سه انفجار تروریستی عوامل داعش اعزام شده از پایگاه آمریکایی «التنف» در شهر «السویداء» سوریه، و حمله تکفیری‌ها به روستاهای اطراف این شهر، ۵۰ کشته و ۷۰ زخمی برجای گذاشت.



سه عامل انتحاری داعش که توسط آمریکایی‌ها از پایگاه «التنف» اعزام شده بودند، توانستند به شهر السویداء نفوذ کرده و دست به انفجار بمب‌های همراه خود بزنند. اولین انفجار در نزدیکی بازار، دومی در نزدیکی میدان «المشنقه» و سومی نیز در میدان «النجمه» رخ داد. بر اثر این انفجارها دست کم 50 غیرنظامی جان خود را از دست دادند و 70 تن دیگر زخمی شدند.
ساکنان شهر السویدا توانستند برخی از  عناصر داعش را تعقیب کرده و دو عضو این گروه تکفیری را به هلاکت برسانند. این انفجارهای تروریستی همزمان با حمله داعش به روستاهای المتونه، دوما و تیما در حومه شرقی و شمال شرقی سویداء رخ داد.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه الاخباریه، یکی از شهروندان بعد از اینکه توانست یکی از عناصر داعش را تعقیب و او را در منطقه المسلخ بکشد، جان خود را از دست داد. در همین رابطه، یگان‌هایی از ارتش سوریه حمله داعشی‌ها به روستاهای المتونة، دوما و تیما در حومه سویداء واقع در شمال شرق سوریه را دفع کردند. ساکنان روستای دوما نیز توانستند چهار تن از داعشی‌ها را در این درگیری از پای درآورند.
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز از انفجار انتحاری دیگری در المسلخ السویداء و نیز محاصره عناصر داعش در روستای شبکی در حومه شرقی سویداء از سوی یگان‌های ارتش سوریه و اهالی خبر داد. تلویزیون سوریه نیز گزارش داد، یک عامل انتحاری دیگر را در داخل بیمارستان دولتی سویداء بازداشت کردند. خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه «الاخباریه» گزارش داد، دو عامل انتحاری داعش از پایگاه آمریکایی «التنف» به السویداء اعزام شده بودند.
 به هر حال ارتش سوریه در شمال شرق السویدا توانست بار دیگر امنیت را در روستاها و شهرک‌هایی که در معرض حملات داعش قرار گرفته بودند، برقرار کند.
آزادسازی بیش از 30 شهرک و روستا
یگان‌های ارتش سوریه به منظور فراهم کردن مقدمات آزادسازی منطقه حوض الیرموک که تحت تسلط ارتش خالد بن ولید هم‌پیمان داعش است و تسلط بر روستای استراتژیک «تل الجموع»، با توپ و راکت مواضع داعش را در اطراف دو روستای «تسیل» و «تل الجموع» هدف قرار دادند که در پی این حملات خسارت‌های زیادی به مواضع داعش وارد شد. ارتش سوریه همچنین روستای صیدا جولان، اللوبید و المقرز را بعد از درگیری‌های شدید با داعش در جنوبی‌ترین نقطه قنیطره تحت کنترل گرفت.
ارتش سوریه سه شنبه نیز در ادامه عملیات خود در مرزهای اداری استان‌های درعا و قنیطره در جنوب این کشور ۲۱ روستا و شهرک را آزاد کرد. همچنین در جریان حملات سه‌شنبه ارتش سوریه شمار زیادی از تروریست‌ها کشته و زخمی شدند. در حال حاضر نیروهای مهندسی ارتش سوریه در حال پاکسازی این شهرک‌ها و روستاها هستند.
حاکمیت مسلم سوریه بر جولان
«منذر منذر»، معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: حاکمیت بر جولان حق ماست و درباره این مسئله مذاکره نمی‌کنیم و امتیازی هم نمی‌دهیم. خاک‌اشغال شده و حقوق غصب شده ما باید بطور کامل پس داده شود.وی از شورای امنیت خواست اقداماتی فوری را علیه اسرائیل برای توقف نقض‌ها و جنایت‌هایش و ملزم کردن آن به پایان‌اشغال اراضی عربی از جمله جولان‌اشغالی اتخاذ کند.
منذر افزود، اسرائیل بار دیگر ارتباط مستحکم خود را با گروه‌های تروریستی از طریق هدف قرار دادن یک جنگنده سوری که درحال بمباران مقرهای داعش در وادی الیرموک در حومه قنیطره بود، ثابت کرد.
وی همچنین تاکید کرد، رژیم صهیونیستی به دلیل سیاست‌های برخی کشورهای عضو شورای امنیت که حمایت سیاسی را از این رژیم برای ادامه‌اشغال خاک فلسطین، سوریه و لبنان به عمل می‌آورند به نقض قطعنامه‌های بین‌المللی ادامه می‌دهد. سیاست‌های کشورهای حامی این رژیم در تبدیل فلسطین به یک زندان دسته‌جمعی نقش داشته و اجرای سیاست نژادپرستانه آپارتاید برای اسرائیل را در حق فلسطینی‌ها تسهیل کرده است.