kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۰۶۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
فایننشال تایمز خبر داد

فرار پی‌در‌پی ثروتمندان سعودی از ترس بن‌سلمان

یک رسانه غربی از هراس بازرگان و ثروتمندان سعودی از موج دستگیری‌های ولیعهد سعودی و فرار سرمایه‌ها از عربستان خبر داد.

محمد بن سلمان در یک سال ولیعهدی خود با دستگیری شاهزاده‌ها و مخالفان باعث حاکم شدن موجی از وحشت بر سپهر سیاسی عربستان شده است. دستگیری بیش از 200 شاهزاده و سرمایه‌داری سعودی و مصادره بیش از 100 میلیارد دلار از اموال آنها اوج اقدامات بن سلمان بود. این وضعیت سبب شده تا سرمایه‌داران سعودی از بیم مصادره اموال به دنبال خروج از عربستان باشند.
به گزارش تسنیم، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی درباره وضعیت سرمایه‌گذاری تجار و بازرگانان سعودی بعد از بازداشت‌های چند ماه اخیر شماری از بازرگانان و شاهزادگان ثروتمند این کشور نوشت: «تجار ثروتمند عربستان به علت ناآرامی ناشی از موج   بازداشت‌هایی که محمد بن سلمان چند ماه پیش علیه بازرگانان بارز و شاهزادگان به راه انداخت، دیگر نمی‌خواهند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.» این روزنامه افزود: «این موج بازداشت‌ها سبب گسترش فضایی از هراس و بی‌اعتمادی در عربستان شد.»
برخی از بانکداران اعلام کردند: «شرکت‌های خصوصی به پنهان کردن دارایی‌های خود در عربستان روی  آورده‌اند و برخی دیگر نیز به دنبال راه‌هایی برای حواله دارایی‌های خود به خارج از این کشور هستند.» این روزنامه نوشت، برخی شهروندان پولدار نگران هستند که دادوستدهای مالی آنها زیر نظر حکومت سعودی قرار داشته باشد تا جلوی آنها را در انتقال پول و دارایی به خارج از عربستان بگیرند. روزنامه فایننشال تایمز تاکید کرد، مدیر یک بانک سعودی فاش کرد که یکی از مسئولان سعودی درخصوص حواله‌ای به ارزش 30 هزار دلار از سوی یکی از بستگان یک بازرگان بانفوذ تحقیق کرده است.
 او تاکید کرد که حواله‌های بزرگ‌تر از این مقدار که شاهزادگان و بازرگانان سعودی انجام می‌دادند ممنوع شده بود. این روزنامه نوشت، یکی از شاهزادگان خواهان انتقال میلیون‌ها دلار برای خرید ملکی در لندن بود که درخواست او رد شد.
به نوشته فایننشال تایمز ، نگرانی و تمایل نداشتن برای سرمایه‌گذاری در عربستان، تلاش‌های بن سلمان برای اصلاح اقتصاد متکی به نفت و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی برای سعودی‌ها در بخش خصوصی تا سال 2020 را تهدید می‌کند. این امر در کنار رسیدن نرخ بیکاری به 12/9 درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی است که بالاترین میزان در نوع خود به‌شمار می‌رود.طبق این گزارش، یک بانکدار سعودی اعلام کرد، برخی خانواده‌های سعودی به دنبال راه‌های سِری برای  خارج کردن دارایی‌های خود از عربستان هستند؛ از جمله سرمایه‌گذاری در پیشنهادهای تجاری کشورهای دوست عربستان نظیر مصر.
فایننشال تایمز در پایان نوشت، علاوه‌بر نگرانی ناشی از موج بازداشت‌ها به بهانه فساد، شرکت‌های سعودی همچنین با افزایش هزینه‌ها و رکود رشد به علت طولانی شدن دوره کاهش قیمت‌های نفت دست و پنجه نرم می‌کنند.