kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۰۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

محکومیت قانون «کشور یهود» از سوی سازمان‌ ملل و عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل تصویب قانون تبعیض آمیز و مناقشه‌برانگیز کنست رژیم صهیونیستی که اسرائیل را به عنوان یک کشور یهود به رسمیت می‌شناسد و خطر منزوی کردن دیگر اقلیت‌های قومی و مذهبی را به همراه دارد، شدیدا محکوم کرد.

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این قانون جنجالی اعلام کرد، با تصویب این قانون، اسرائیل به ۷۰ سال نابرابری و تبعیض علیه غیریهودیان به صورت قانونی دامن زده و آن را تشدید کرده است.
یکی از سخنگویان عفو بین‌الملل در این باره گفت: در حال حاضر ما بیشتر از این درخصوص این مسئله اظهارنظر نمی‌کنیم چراکه مشغول بررسی این قوانین و معنا و مفهومشان از نظر دورنمای قانون بشردوستانه بین‌المللی هستیم.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، در ادامه این بیانیه آمده است: فلسطینی‌ها در حال حاضر رسما به شهروندان درجه دو تبدیل شدند، اسرائیل باید حقوق بشر را برای همگان رعایت کند.
قانون کشور یهود، رژیم نامشروع اسرائیل را به عنوان یک کشور یهود تعریف می‌کند که براساس آن «قدس متحد» پایتخت آن خواهد بود.
 این قانون همچنین تاکید دارد که عبری تنها زبان رسمی اسرائیل است و عربی را به عنوان زبان رسمی اسرائیل نمی‌داند اگرچه جایگاه ویژه آن را به رسمیت می‌شناسد. رژيم صهیونیستی پس از تصویب قانون کشور یهود به شدت از جامعه بین‌الملل مورد انتقاد قرار گرفت.
این قانون جدید خطر منزوی کردن هرچه بیشتر جامعه عرب را به همراه دارد، جامعه‌ای که تاکید دارد در حال حاضر نیز از جانب دولت و یهودیان اسرائیلی با تبعیض مواجه است و اعضای آن احساس می‌کنند که شهروندان درجه دو هستند. فلسطینی‌ها و به عنوان عرب‌های اسرائیلی شناخته می‌شوند و اعضایی در پارلمان رژيم صهیونیستی موسوم به کنست دارند.
جنایت جنگی
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در اراضی فلسطینی طرح رژیم صهیونیستی برای نابودی روستای خان‌الاحمر را جنایت جنگی خواند.«مایکل لینک»، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در اراضی فلسطینی اعلام کرد، برنامه رژیم صهیونیستی برای تخریب روستای بادیه‌نشین خان‌الاحمر واقع در نزدیکی قدس‌اشغالی یک جنایت جنگی و نقض کنوانسیون چهارم ژنو است.
به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، لینک افزود، اهالی خان‌الاحمر جزو بادیه‌نشینانی هستند که نیروهای‌اشغالگر‌ آنها را دهه ۵۰ میلادی از صحرای نقب بیرون کرده و در کرانه باختری اسکان دادند اما پس از ساخت دو شهرک در مرزهای کرانه باختری یعنی شهرک‌های «معالیه» و «کفار ادومیم» و منطقه صنعتی اسرائیل موسوم به «میشور ادومیم» بارها از سوی این رژیم تهدید به اخراج شده‌اند.وی گفت، هدف اسرائیل از تخریب این روستا، ساخت راه‌هایی برای مرتبط کردن این شهرک‌ها به قدس‌اشغالی است.
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از جامعه بین‌الملل خواست، مقامات قانونی و دیپلماتیک اسرائیل را وادار به برعهده گرفتن مسئولیتشان در قبال اقدامات غیرقانونی خود بکند و تاکید کردکه تنها محکوم کردن جنایت‌های اسرائیل هرگز به رویکرد شوم کنونی این رژیم در سرزمین‌اشغالی پایان نمی‌دهد.
ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: به افتتاح سفارت واشنگتن در قدس افتخار می‌کنیم و هیچ‌کس باور نمی‌کرد که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسیم.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رای الیوم، وی افزود: زمانی که ما قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناختیم، گفته شد که ما هرگز سفارتمان را به این مکان منتقل نخواهیم کرد همچنین گفتند ما اقدام به احداث سفارت نمی‌کنیم اما ما این کارها را کردیم و به آنها افتخار می‌کنیم! اراضی فلسطین از زمان تصمیم آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت واشنگتن به این مکان شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز است. انتقال سفارت آمریکا به قدس در ششم دسامبر ۲۰۱۷(15 آذر 1396) انجام گرفت و قدس براساس دستور ترامپ در دو بخش شرقی و غربی پایتخت اسرائیل خوانده شد.