kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۹۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹

فارین‌پالیسی: جنگ سوریه تمام شد آمریکا باخت

یک نشریه آمریکایی با اشاره به پیروزی‌های گسترده ارتش سوریه علیه تروریسم، به شکست آمریکا در سوریه اعتراف کرد.



«فارین پالیسی» طی گزارشی درباره تحولات جاری سوریه، به پیروزی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و شکست «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی وی، اعتراف کرد.
این نشریه نزدیک به کاخ سفید، در ابتدای این گزارش تحلیلی، نوشت: بشار اسد برنده شد و شایسته است درباره اینکه چرا آمریکا برنده نشد، تامل شود.
فارین پالیسی افزود: در ماه جاری، نیروهای ارتش سوریه پرچم خودشان را بر فراز شهر جنوبی «درعا» برافراشتند و جشن گرفتند. با آنکه هنوز خونریزی‌های بیشتری در راه است، نمادگرایی‌های موجود در این حادثه چیزی نیست که به سادگی فراموش شود.
این نشریه آمریکایی با یادآوری اینکه ناآرامی در سوریه از مارس 2011 آغاز شده است، تصریح کرد: بشار اسد، که قرار بود با گذشت زمان سقوط کند با کمک‌های روسیه، ایران و حزب‌الله توانسته بر مردم [تروریست‌ها] مسلط شود. فارین پالیسی نوشت: کمرنگ شدن قدرت و نفوذ آمریکا که سوریه آن را به نحو عریان به نمایش گذاشته و به این کمرنگ شدن سرعت بخشیده، تحولی است که محافل سیاسی کمتر به آن توجه کرده‌اند، چون قرار نبود چنین اتفاقی بیفتد.
هرچند فارین پالیسی در این گزارش، به محبوبیت مردمی «بشار اسد» و همچنین به مداخله غیرقانونی واشنگتن در سوریه اشاره‌ای نکرده است، ولی به خوبی از عجز و ضعف آمریکا در ماجرای سوریه، پرده برمی‌دارد.
آمریکا به همراه متحدانش در سال 2011 در سوریه جنگ داخلی راه انداخته و تصور همگان بر سقوط فوری دولت سوریه بوده است. اما برخلاف تصور سران آمریکا، ورق برگشته و تحولات طور دیگری رقم خورده است.
در پی سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، مقامات آمریکایی به این ارزیابی غلط رسیده بودند که این کشور از این پس، قدرت بلامنازع در جهان خواهد بود. اما تحولات بعدی، خط بطلان بر این تصور کشیده و مهم‌ترین آنها، شکست آمریکا در سوریه بوده است.
سایر رویدادها
* وزارت خارجه سوریه، با اشاره به افشاء شدن ماهیت واقعی سازمان «کلاه‌سفیدها»، حمایت اروپا و آمریکا از این گروه را یک لکه ننگ برای غرب دانست. صهیونیست‌ها اخیرا 800 عضو این گروه را از سوریه فراری داده‌اند.
* وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، دو گذرگاه باز شده و سه گذرگاه دیگر نیز برای همین مقصود، بازگشایی می‌شود.
* برخی منابع در شمال سوریه اعلام کردند، ترکیه درصدد ایجاد دیوار حائل در اطراف شهر «ادلب» سوریه است. این شهر همچنان در اشغال تروریست‌ها قرار دارد.