kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۴۰۴
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸

آغاز خروج شیعیان از محاصره فوعه و کفریابا 120 اتوبوس

120 اتوبوس براساس توافق میان دمشق و تروریست‌ها، برای خارج کردن حدود 7000 شیعه از شهرک‌های تحت محاصره «فوعه» و «کفریا» در شمال سوریه، وارد این دو شهرک شده‌اند.

دیروز حدود 120 دستگاه اتوبوس وارد شهرک‌های فوعه و کفریا شدند تا 6900 شهروند را از این دو شهرک شیعه‌نشین تحت محاصره، خارج کنند.
به گزارش خبرگزاری ابنا، انتقال این محاصره شدگان به مناطقی که تحت کنترل ارتش سوریه قرار دارد، براساس توافقی صورت می‌گیرد که میان دمشق و تروریست‌ها امضاء شده است.
براساس توافق مزبور، دولت سوریه نیز 1500 زندانی از گروه‌های مخالف، 36 اسیر در دستان حزب‌الله و چهار اسیر در دستان نیروهای مدافع دو شهرک فوق را آزاد می‌کند. طرف‌ها برای تبادل این افراد، 48 ساعت فرصت دارند. رسانه‌های نزدیک به تروریست‌ها اعلام کرده‌اند فایده توافق این است که خطر حمله ارتش سوریه برای شکستن محاصره فوعه و کفریا را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر تروریست‌های اسیر و بازداشت شده نیز آزاد می‌شوند. گروه تروریستی تحریرالشام (جبهه النصره) و همپیمانانش از دو روز قبل برای حمله به شهرک‌های محاصره شده و شیعه‌نشین فوعه و کفریا در استان «ادلب» آماده شده بودند.
منابع میدانی در فوعه و کفریا روز شنبه اعلام کرده بودند که تحرکات غیرعادی تروریست‌ها در اطراف این دو شهرک از چند روز پیش آغاز شده است و پهپادهای آنها آسمان فوعه و کفریا را ترک نمی‌کنند.
شهرک‌های فوعه و کفریا از هشت فروردین 1394 به محاصره کامل تروریست‌ها درآمده است و از آن زمان تاکنون، مرتباً هدف حمله تروریست‌ها قرار می‌گیرد.
عملیات در جنوب
ارتش سوریه دایره کنترل خود را در مناطق غربی درعا گسترش داده و به مجاورت استان قنیطره رسیده است. در پیشروی جدید، چهار روستا و ارتفاعات استراتژیک منطقه فوق آزاد شدند. در این عملیات، شماری از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و سلاح‌ها و تجهیزات آنها منهدم شد.
خبرگزاری فارس هم به نقل از «دبکافایل» وابسته به منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی گزارش داده، نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در حال نزدیک شدن به مرزهای فلسطین اشغالی هستند و تنها چهار کیلومتر با مرزهای جولان اشغالی فاصله دارند.
دبکا فایل به نقل از منابع امنیتی خود نوشته که نیروهای ارتش و مقاومت سوریه توانسته‌اند بلندی‌های «تل‌الحاره» را از معارضان پس گرفته و تحت کنترل خود دربیاورند. بدین‌ترتیب آنها می‌توانند نه تنها تمام جولان اشغالی، بلکه شمال الجلیل و حتی شهرهای ساحلی مدیترانه مانند «ناهاریا» را زیر آتش توپخانه‌ای و حملات زمینی خود قرار دهند.
دبکا فایل با انتقاد از غفلت کابینه رژیم صهیونیستی از جبهه شمالی و نزدیک شدن نیروهای سوری به مرزهای جولان اشغالی، نوشت: «هیچکس به خود زحمت نمی‌دهد که به اسرائیلی‌ها بگوید چرا دولت نتانیاهو به طور ناگهانی جبهه شمالی را رها کرده است.»
کارشناسان نیز می‌گویند، عملیات ارتش سوریه پس از تسلط کامل بر استان درعا، مناطق قنیطره و جولان خواهد بود. در همین حال، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، با نزدیک شدن ارتش سوریه به مرزهای جولان (اشغالی)، آژیرهای خطر در این منطقه به صدا درآمد.