kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸

گزارش گاردین از بی‌کفایتی نخست‌وزیر انگلیس ترزا می‌ قادر به اداره امور نیست

روزنامه گاردین طی سرمقاله دیروز خود با‌ اشاره به بحران برگزیت در نظام سیاسی انگلیس دولت «ترزا می» ‌را به بی‌کفایتی متهم کرد و نوشت: «ترزا می ‌قادر به اداره امور نیست».

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس و «دیوید دیویس» وزیر امور «برگزیت» و معاون او، «استیو بیکر» هفته پیش در اعتراض به آنچه «برنامه سست» برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا عنوان شده، از کابینه ترزا می ‌استعفا کردند. برخی از رسانه‌های انگلیس بعد از این نوشتند دولت «ترزا می» ‌دچار بحران شده و اگر فکری برای این وضعیت نشود دولت فروخواهد پاشید.دیروز اما روزنامه «گاردین» در سرمقاله خود با ‌اشاره به این‌که «طرح ترزا می‌برای متحد نگاه داشتن اعضای حزب محافظه‌کار در موضع مذاکرات برگزیت، منجر به ایجاد شکاف در این حزب شده است نوشت: «دولت «ترزا می» نخست‌وزیر این کشور قادر به اداره امور حکومتی نیست».
در ادامه این مقاله آمده است: «طی ده روز گذشته نفوذ ترزا می ‌در پارلمان این کشور در مسئله برگزیت به صورت تحقیرآمیزی تضعیف شده است و  خانم می‌در مهم‌ترین مسئله‌ای که انگلستان با آن روبرو است، قابلیت اداره امور را ندارد... دلایل شکست وی به دو انتخابات باز می‌گردد، اولین انتخابات همان همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بود که وی در حال حاضر همچنان متعهد به اجرای آن است و دومین دلیل، شکست ترزا می‌در انتخابات سراسری زودتر از موعد سال ۲۰۱۷ بود که حزب محافظه‌کار اکثریت کرسی‌های پارلمان انگلستان را از دست داد.» شب گذشته نیز «ترزا می» ‌هم‌حزبی‌هایش را تهدید کرد در صورتی که طرح وی درباره اتحادیه گمرکی اروپا را رد کنند، تابستان امسال باز هم برگزاری یک انتخابات سراسری زودتر از موعد را اعلام می‌کند.
به نوشته گاردین، «می» ‌در تله بحران برگزیت گرفتار شده و در صورت عدم موفقیت برای رهایی از آن، درخواست «جاستین‌گرینینگ» وزیر سابق آموزش انگلستان برای برگزاری همه‌پرسی دوم جدایی از اتحادیه اروپا، می‌تواند قابلیت اجرا داشته باشد و این همان نتیجه‌ای است که اتحادیه اروپا به دنبال آن است.