kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۳۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

شما روزنامه‌نگارید یا سخنگوی ترامپ و نتانیاهو؟!

روزنامه زنجیره‌ای بهار در یادداشتی پیشنهاد داده است که ایران در مذاکره با اروپا علاوه‌بر آنچه که در برجام از دست داده امتیازات دیگری در حوزه‌های حقوق بشر، موشکی و منطقه‌ای بدهد چراکه امتیازات قبلی کافی نبوده است، روزنامه‌های زنجیره‌ای خود را در قامت سخنگوی ترامپ و نتانیاهو دیده و مصالح و منافع ملت ایران را فراموش کرده‌اند.
سرویس سیاسی -

روزنامه زنجیره‌ای بهار در مطلبی به نقل از یک به‌اصطلاح کارشناس اصلاح‌طلب نوشت: «متاسفانه ما در تمام این سال‌ها هیچ گاه استراتژی مستقل نداشته‌ایم و همیشه وابسته بودیم و این نابسامانی‌هایی که امروز در سیاست خارجی ایران مشاهده می‌شود صرفا نتیجه همین عدم وجود استراتژی مشخص و ثابت است. متاسفاته ما در 40 سال گذشته با توجه به مصالح دینی، استراتژی‌های خود را در مسائل سیاسی پایه گذاری کردیم و نتیجه آن هم همین وضع موجود است... الان یک ماه است که اروپایی‌ها، دیگر درباره ما صحبت نمی‌کنند و جلسه اخیر ایران با ۱+۴ هم هیچ دستاوردی نداشت. زیرا در آنجا سه مسئله حقوق بشر، آزمایش موشکی و حضور در سوریه و یمن مطرح شد و آقای ظریف هیچ پاسخی برای آن نداشت و اعلام کرد که با مقامات عالی رتبه باید صحبت کند و به ایران بازگشت اما هنوز هیچ خروجی ما ندیدیم...نباید فراموش کرد که در این مسیر ما باید امتیازاتی هم به غربی‌ها بدهیم. آنها سه شرط مشخص دارند و ما اگر انتظار داریم روابطمان بهبود پیدا کند باید یک سری امتیاز بدهیم تا بتوانیم یک سری امتیاز دریافت کنیم. نمی‌توان صرفاً انتظار داشت که آنها به ما امتیاز بدهند و هیچ خواسته‌ای نداشته باشند».
این روزنامه در ادامه نوشت: «در حوزه سیاست خارجی باید اقدامات عملی را در دستور کار قرار دهیم. ابتدا به ساکن باید پای تهران از پرونده یمن خارج شود. در مرحله بعد هم وضعیت سوریه باید به یک تعادل برسد و نیروهای خود را کاهش دهیم. در این راستا ما اکنون نزدیک به یک سال است که آزمایش موشکی انجام نداده‌ایم که این اقدام مثبتی است و تا به اندازه‌ای حساسیت‌ها را کاهش می‌دهد».
گفتنی است آمریکا و اروپا برای تشدید فشار بر ایران با هدف تسلیم‌سازی ما قطعا به کمک بازوانی در داخل ایران نیاز خواهند داشت، که پیشتر اندیشکده کاتو در گزارشی مفصل به دولت کنونی آمریکا تقویت این جریان در داخل ایران را شدیدا توصیه کرده بود که یکی از محوری‌ترین آن بحث کمک به بالندگی جریان هواخواه غرب در داخل ایران یا همان اصلاح‌طلبان بوده است.
اهمیت این عناصر داخلی یا شبکه اقتصادی - رسانه‌ای همکار غرب در داخل کشور از آنجاست که این جریان که تا دیروز با دادن آدرس‌های غلط به افکار عمومی و با بزک کردن آمریکا، کلید حل مشکلات را در تعامل گسترده با غرب نشان دهد، اکنون و پس از نقض عهدهای مکرر آمریکا و عدم دستیابی ایران به منافع حداقلی در برجام در پهنه گسترده‌ای از رسانه‌های داخلی با هراس‌افکنی و مهندسی ترس، به دنبال زمینه‌چینی برای امتیاز‌دهی به اروپایی‌ها هستند تا این‌بار قدرت موشکی و منطقه‌ای ایران قربانی شود.
به واقع آمریکا به این جریان امید بسته تا بتواند با کمک آنها دوران جدیدی از فشار را دوباره آغاز و کشور را به موافقان سازش و امتیازدهی بیشتر و مخالف آن دو پاره کند. جریانی که آمریکا طمع کرده که دوباره تلاش خواهند کرد تسلیم را تئوریزه کنند و آنها مهم‌ترین سرمایه‌های ترامپ در ایرانند.
ادعای مضحک این کارشناس اصلاح‌طلب در حالی است که در برجام، دولت آقای روحانی در اقدامی عجولانه و شتابزده- به گونه‌ای که تعجب رسانه‌های غربی را در پی داشت- در ۲ ماه همه تعهدات خود را به صورت یک‌طرفه و برگشت‌ناپذیر انجام داد. مقامات دولت تاکید داشتند که در ازای این اقدامات، تمامی تحریم‌های ضدایرانی در دی ماه ۹۴ به یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق. اما نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه زیرساخت و دامنه گسترده‌تری نیز پیدا کرد.هسته‌ای رفت ولی معیشت مردم بهبود پیدا نکرد چون اساساً دوگانه «هسته‌ای-معیشت»، دروغی بیش نبود.
هسته‌ای بهانه بود، موشکی و حقوق بشر و قدرت منطقه‌ای نیز صرفاً بهانه‌هایی برای گرفتن امتیازات نقد از ایران و در مقابل، دادن وعده‌های پوچ و نسیه است.

عصبانیت اصلاح‌طلبان از کار برای محرومان
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در اقدامی قابل تامل از اینکه برای محرومان و روستائیان کاری انجام شود گلایه کرده و عصبانیت خود را در این زمینه بروز داد!
روزنامه اعتماد در شماره دیروز خود نوشت : «صادق مفرد، مسئول جهادسازندگي سازمان بسيج دانشجويي به فارس گفته: «آستان قدس در حوزه محروميت‌زدايي چندسالي است كه ورود جدي داشته و معاونت مستضعفان را راه‌اندازي كرده است. با اين حال الان يك تفاهمنامه جدي‌تر امضا شده است كه بر اين اساس در سال جاري ١٠٠٠ گروه جهادي با حمايت آستان قدس رضوي به مناطق محروم اعزام خواهند شد و بخشي از حمايت‌ها از سوي ما به عنوان بسيج دانشجويي و بخشي هم توسط آستان قدس رضوي انجام خواهد شد. تعدادي از اين گروه‌ها در دهستان‌هاي «هدف آستان قدس رضوي» در كشور فعاليت خواهند كرد.»
این روزنامه پس از نقل این خبر از فارس به القاء هدف ناصواب خود می‌پردازد و می‌نویسد: « پيش‌تر حسن روحاني در نشست هم‌انديشي مديران ارشد دولت كه در تاريخ ششم تيرماه برگزار شده بود نسبت به فعاليت‌هاي انتخاباتي برخي افراد در استان‌ها هشدار داد و از استانداران خواسته بود حقايق را با مردم بازگو كنند.
روزنامه‌های جریان اصلاحات چنان همه چیز را در اهداف حزبی و جناحی غرق کرده‌اند که هر عملی از جناح مقابل ببینند به حاشیه سازی در مورد آن می‌پردازند. اینکه بسیج دانشجویی می‌خواهد برای محرومین کارهای جهادی انجام دهد چنانکه سال‌هاست این کارها را انجام می‌دهند و مدرسه و حمام و جاده و... برای روستائیان می‌سازند و گاه خانه‌های آسیب دیده ایشان را بازسازی می‌کنند، این باعث عصبانیت طیف اصلاح‌طلب شده است.
در سال‌ها و دهه‌های قبل برخی از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب یکی از عمده ترین‌اشکالات این جریان را فاصله بسیار زیاد آنان با طبقات محروم و دهک‌های پایین جامعه دانسته بودند و این طیف را به کعبه آمال بخشی از قشر متوسط شهرهای بزرگ تشبیه کردند. این به آن خاطر بود که جماعت اصلاح‌طلب عمدتا در پی چیزهایی بوده‌اند که دغدغه عموم مردم یا اکثریت قابل توجه آنها نیست. چنانکه الان نیز می‌بینیم درحالی‌که تورم به این اوج خود رسیده دغدغه نمایندگان این طیف در مجلس مثلا برگزار نشدن یک مورد کنسرت در فلان شهر است!
در پایان باید گفت ای‌کاش طیف موسوم به اصلاح‌طلب نیز به یاری محرومین بشتابد، حتی اگر آشکارا هم بگویند این کار را به منظور تبلیغ انتخاباتی انجام می‌دهیم باز هم از آن استقبال می‌کنیم؛ البته اگر نگران خاکی شدن کفش هایشان نیستند!

برداشت واژگونه حامیان دولت از یک دیدار
روزنامه‌های حامی دولت در نگاهی واژگونه به دیدار اخیر هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب پرداخته و این گونه القا کردند که بیانات رهبری پاسخ محکمی بوده به منتقدین دولت تا از این پس کسی حرفی نزند و سخنی نگوید!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در این زمینه طی یادداشتی به قلم «حسین مرعشی » نوشته است: «در يک سال و اندي اخير که از تشکيل دولت دوم دکتر روحاني مي‌گذرد، از همه تريبون‌ها و امکانات براي سياه‌نمايي شرايط کشور و زيرسؤال‌بردن سياست‌هاي دولت بهره‌گيري کرده‌اند. آنان در تخريب دولت تا جايي پيش رفتند که اساسا مرزهاي دولت و نظام را هم درنورديدند و مي‌توان گفت خط قرمزهاي نظام را زير پا گذاشتند که در پاره‌اي از موارد با واکنش جدي مقامات عالی نيز مواجه شده‌اند. چنين رفتاري از سوي رقيب نيرومند و قدرتمندي که دولت با آن مواجه است، در شرايط بسيار حساس فعلي قابل دوام نيست و حتما زمان مناسبي بود که مقام معظم رهبري با دعوت از دولت ضمن راهنمايي و تأکيد بر نقش‌آفريني، تحرک و جديت بيشتر در پيشبرد امور، با حمايت واضح و روشن از مجموعه حرکت کشور، نيروهاي وفادار به نظام را براي شکل‌گيري فضاي مثبت در جامعه راهنمايي کنند.»
مرعشی همچنین بر این نکته تاکید کرد که: « در زمینه ديدارهاي مقام معظم رهبري که عمومي و علني نيست و با نهادهاي مختلف برگزار مي‌شود، مهم‌ترين سندي که براي قضاوت درباره محتواي اين نوع جلسات در اختيار ماست، خبري است که پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري با صلاحديد ايشان منتشر مي‌کند.»
روزنامه ایران نیز دیروز در مطلبی به قلم مدیر مسئول درباره دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با اعضای محترم هیئت دولت نوشت: «نکته جذابی که مصور از این دیدار منتشر شد، نشستن آقای ظریف در صدر مجلس بود. چیدمان نشستن شخصیت‌ها در این‌گونه دیدارها از روی تصادف نمی‌تواند باشد. درست یا غلط، از نگاه من روزنامه‌نگار جایگاه نشستن آقای ظریف در این دیدار یعنی رضایتمندی از عملکرد رفتار بین‌الملل دولت و اعتبار وزیر امور خارجه دولت روحانی نزد رهبر معظم انقلاب.»
گفتنی است رهبر معظم انقلاب اسلامی در نشستی که با دعوت ایشان از رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد، با تاکید بر توانایی کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی با برخورداری از روحیه‌ انقلابی و مجاهدت، کار و تلاش شبانه‌روزیِ مسئولان و همکاری و همراهی آحاد مردم، شرایط و الزامات استمرار پیشرفت و حرکت پرشتاب به سمت اهداف را بیان کردند.
«جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»، «اقدام به هنگام و علاج واقعه قبل از وقوع» و «مبارزه‌ واقعی با فساد» محورهای بعدی مورد تأکید رهبر انقلاب اسلامی در این نشست بود. ایشان با تأکید بر اینکه در مبارزه با مفاسد ابتدا باید با فساد و عنصر متخلف برخورد و سپس به‌طور شفاف اطلاع‌رسانی شود، گفتند: البته مسئله‌ برخورد با مفاسد در وهله‌ اول به عهده‌ مسئولان دستگاه‌ها است و پس از آن باید موضوع به قوه‌ قضائیه واگذار شود.
ایشان همچنین به نمونه‌هایی از تخلفات برخی دستگاه‌ها و افراد در مسائل اخیر سکه و ارز ‌اشاره و تاکید کردند: باید با متخلفان در هر سطحی که هستند برخورد شود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین صداوسیما و دستگاه‌های تبلیغاتی را به انتقال تصویر درست از اقدامات دولت توصیه کردند و افزودند: البته بیان انتقادهای منطقی‌اشکالی ندارد، ضمن اینکه بخش عمده‌ای از تصویرسازی درست از دولت وابسته به عملکرد مسئولان است، یعنی مسئولان باید به میان مردم، کارگران و صنایع بروند و از نزدیک با آنها ارتباط برقرار کنند.
حال باید از نویسندگان روزنامه‌های زنجیره‌ای و حامی دولت پرسید آیا منتقدین دولت در نزدیک 5 سال گذشته غیر از مطالبات رهبر معظم انقلاب را مطرح و از دولت خواستار عملی شدن آنها شده‌اند؟!
نکته دیگر اینکه روزنامه ایران به عنوان ارگان رسانه‌ای دولت به جای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تصویرسازی درست از دولت در یک تحلیل سطحی خط‌کش برداشته و نزدیکی و دوری مسئولین در محل نشست هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب را اندازه‌گیری می‌کند و با این تحلیل مسئولی که دیر به محل جلسه رسیده و یا دورتر نشسته است عملکرد ناموفقی داشته و باید
برکنار شود؟!