kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴

آژانس امنیت ملی آمریکا مداخله روسیه در انتخابات 2016 را رسماً تأیید کرد

آژانس امنیت ملی آمریکا مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را علی‌رغم تکذیب آن از سوی ترامپ در جریان کنفرانس خبری مشترک با پوتین رسما تائید کرد.

در جریان کنفرانس خبری مشترک ترامپ و پوتین در هلسینکی فنلاند از ترامپ پرسیده شد «آیا به ارزیابی جامعه اطلاعاتی‌اش مبنی بر اینکه روسیه در انتخابات سال 2016 مداخله کرده، باور دارد و یا انکارهای پوتین‌ را می‌پذیرد؟» وی در پاسخ گفت: «مقامات و مردم کشورم به من می‌گویند که معتقدند این مداخله کار روسیه بوده است. از سوی دیگر پوتین به من گفته است که این اقدام کار روسیه نبوده است. من در پاسخ این را می‌گویم که هیچ دلیلی برای اینکه این مداخله کار روسیه باشد نمی‌بینم اما باید تاکید کنم که به هر دو طرف اعتماد دارم.»(!)
اما در پی این اظهارات (دلیلی ندارد روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده باشد) آژانس امنیت ملی آمریکا موضعی متفاوت با دونالد ترامپ اتخاذ کرد. «دن کوتس» مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا که یک مقام رسمی است اعلام کرد موضع نهاد تحت مدیریت او در این باره روشن است و روسیه در انتخابات سال 2016 دخالت کرده است. به نوشته یورونیوز، دن کوتس گفت: «ارزیابی ما درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 بسیار روشن است، روسیه به‌طور مداوم و فراگیر برای تضعیف دموکراسی ما تلاش می‌کند.» سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که دولت روسیه عامل اصلی کارزار سایبری و رسانه‌ای بوده است که با هدف ضربه زدن به هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی ترامپ، به انتشار اخبار دروغ و حملات سایبری از جمله هک کردن حساب حزب دموکرات دست زده است. با این حال دوشنبه شب بعد از بالا گرفتن انتقادات از ترامپ و به‌ویژه سخنان مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا که در مخالفت با نظر ترامپ بیانیه‌ای را منتشر کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی اعلام کرد که به مسئولان اطلاعاتی اعتماد کامل دارد اما «برای ساختن آینده‌ای روشن‌تر نمی‌توانیم فقط بر گذشته تکیه کنیم و به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان باید با هم کنار بیاییم.»