kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴

حذف نام رهبران طالبان از لیست سیاه، شرط طالبان برای مذاکره مستقیم با آمریکا

گروه طالبان درخواست رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام گفت‌وگوی مستقیم را به خارج کردن نام رهبران طالبان از لیست سیاه، مشروط کرد.

اخیرا «دونالد ترامپ» به دیپلمات‌های ارشد خود دستور داده بود که به دنبال مذاکره مستقیم با طالبان در افغانستان باشند.
به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد طالبان در قطر به این درخواست ترامپ واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با روزنامه «دیلی تایمز» چاپ هند، اعلام کرد، آمریکا باید برای ایجاد اعتماد، نام رهبران طالبان را از لیست سیاه حذف کند.
این رهبر طالبان که نام وی ذکر نشده همچنین گفت که طالبان هنوز از سوی آمریکا برای انجام مذاکره، نامه‌ای دریافت نکرده است. وی همچنین اظهار داشت، در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هم طالبان با آمریکا وارد گفت‌وگو خواهد شد.
به نوشته روزنامه آمریکایی، مدتی است که مقامات آمریکایی برای انجام مذاکره مستقیم با طالبان تلاش می‌کنند.
پیش از این مقامات واشنگتن تلاش می‌کردند تا دولت افغانستان را به عنوان یک طرف، در مذاکره شرکت دهند. جالب است که طالبان با این مسئله مخالف بود.
طبق آخرین گزارش‌ها، هم‌اکنون بیش از 50 درصد خاک افغانستان در اشغال طالبان است. آمریکا نیز اکنون حدود 15 هزار نظامی در افغانستان دارد.
افغانستان مستعمره آمریکا نیست
خبرگزاري صداوسيما از کابل همچنین گزارش داد، «فضل هادي مسلم یار» رئیس‌مجلس سنای افغانستان در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر مذاکره مستقیم با طالبان گفت: افغانستان مستعمره آمریکا نیست و هرگونه مذاکرات صلح باید با مدیریت افغان‌ها انجام شود.
فضل هادي مسلم یار دیروز در جلسه علنی مجلس نمایندگان افغانستان با تاکید بر اینکه هرگونه مذاکرات صلح باید با مدیریت دولت این کشور باشد گفت: درصورتی که آمریکایی‌ها در مذاکرات صلح امتیازاتی برای گروه طالبان درنظر بگیرند و این امتیازها مورد قبول مردم افغانستان نباشد، مشکلات جدیدی ایجاد خواهد شد. مردم افغانستان نقش «بزرگی و سروری» را به آمریکایی‌ها نمی‌دهند.
رئیس‌مجلس سنای افغانستان تصريح کرد: مردم افغانستان خواهان ادامه حضور نظامیان خارجی نیستند، اما بنا بر برخی ملاحظات، این نیروها حضور دارند. اگر طالبان نیز خواستار خروج نیروهای خارجی است، باید با دولت افغانستان صلح کند تا زمینه خروج نظامیان آمریکایی از این کشور فراهم شود.
حمله داعش به طالبان
«ذبیح‌الله امانی» سخنگوی استانداری سرپل گفت، دو مهاجم انتحاری داعش پیش از ظهر دیروز به مراسم تدفين یک عضو برجسته گروه طالبان در استان سرپل حمله کردند که براثر آن، 15 عضو طالبان کشته و پنج عضو دیگر این گروه تروریستی نيز
 زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما از کابل؛ وی افزود: این حمله در شهرستان «صیاد» استان سرپل و زمانی روی داد که مراسم تدفين برادر «محمد غضنفر» فرماندار خودخوانده گروه طالبان در حال برگزاری بوده است.
امانی گفت: برادر فرماندار خودخوانده گروه طالبان چندی پیش طی درگیری با تروريست‌هاي داعش در استان «جوزجان» کشته شده بود.