kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸

ترامپ با «دشمن» خواندن اتحادیه اروپا جنجال به پا کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی بی‌سابقه و تند، گفت اتحادیه اروپا به دلیل «سوءاستفاده» از واشنگتن در زمینه تجاری، «دشمن» آمریکا به شمار می‌آید. این اظهارات باعث نگرانی هرچه بیشتر رهبران اروپا شد.

«دونالد ترامپ» در اظهاراتی که شاید در نوع خود بی‌سابقه باشد و کمتر از یک مقام ارشد آمریکایی شنیده باشیم، از اتحادیه اروپا صراحتا به عنوان یک «دشمن» یاد کرد. وی که هفته گذشته با انتقادات صریح و تند از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جنجال به راه انداخته بود در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه «سی. بی. اس» هم اتحادیه اروپا را به سوءاستفاده از آمریکا در زمینه تجارت متهم کرد. ترامپ در پاسخ به این سؤال که به عقیده او بزرگ‌ترین رقیب و بزرگ‌ترین دشمن آمریکا در جهان چه کسی است؟ گفت: «خوب، فکر می‌کنم دشمنان زیادی داریم. فکر می‌کنم اتحادیه اروپا یک دشمن است، [به خاطر] کاری که در تجارت با ما می‌کنند. الان به اتحادیه اروپا فکر نمی‌کنید، اما آنها یک دشمن هستند.»
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اتحادیه اروپا را همسنگ روسیه و چین قرار داد و گفت: «روسیه هم به جهات مشخصی دشمن است. چین هم از منظر اقتصادی دشمن است، آنها قطعا دشمن هستند.» او در توجیه این اظهارات نیز چنین گفت: «اما این به آن معنی نیست که آنها بد هستند. هیچ معنایی ندارد. این به آن معنی است که آنها رقیب هستند. می‌خواهند سود کنند و ما هم می‌خواهیم سود کنیم. ما شروع کرده‌ایم به سود کردن.»ترامپ ادامه داد: «من برای سران آن کشورها احترام قائلم، اما از بعد تجاری، آنها واقعا از ما سوءاستفاده کرده‌اند. بسیاری از آنها عضو ناتو هستند و هزینه‌ها را نمی‌پردازند، مثلا، یک نمونه‌اش، مشکل بزرگ با آلمان است.»او سپس بار دیگر بحث خط لوله «نورد استریم» برای تأمین انرژی آلمان از روسیه را پیش کشید و گفت اینکه آلمان به مسکو «میلیاردها میلیارد» پول می‌پردازد و در عین حال خواهان تحت محافظت بودن در برابر روسیه است، «مضحک» است و مانند این است که گویا برلین در برابر روسیه «پرچم سفید تکان می‌دهد.»
واکنش اروپا
تنها به فاصله چند دقیقه از انتشار این صحبت‌های ترامپ، «دونالد توسک» رئیس‌‌شورای اروپا که در هفته‌های گذشته بارها به صراحت از رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده، واکنش نشان داد و تلاش کرد به سرعت قضیه را با یک توئیت رفع و رجوع کند. او در توییتر نوشت: «آمریکا و اتحادیه اروپا بهترین دوستان هم هستند. هرکس که می‌گوید دشمن هستند، دارد اخبار جعلی پخش می‌کند.»وی دو هفته پیش هم با بیان اینکه آمریکا متحدان زیادی ندارد، به دولت این کشور توصیف کرده بود که قدر این متحدان را بداند، چراکه واشنگتن «متحدی بهتر از اتحادیه اروپا نخواهد داشت.»