kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۱۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
رهبر انقلاب خطاب به رئیس‌جمهور و هیئت دولت:

باید با متخلفان اقتصادی در هر سطحی که هستند برخورد شود

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در نشستی که با دعوت ایشان از رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد، با تاکید بر توانایی کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی با برخورداری از روحیه‌ انقلابی و مجاهدت، کار و تلاش شبانه‌روزیِ مسئولان و همکاری و همراهی آحاد مردم، شرایط و الزامات استمرار پیشرفت و حرکت پرشتاب به سمت اهداف را بیان کردند.




حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این جلسه، شرط اصلی موفقیت در همه‌ عرصه‌ها را برخورداری از «روحیه‌ قوی، انگیزه، شجاعت و عزم راسخ» دانستند و افزودند: همه‌ مدیران دولتی باید در مقابل مشکلات با تحرک بیشتر و با احساس مسئولیت مضاعف عمل کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، تیم اقتصادی دولت را میاندار و محور اصلی کار و تحرک در کشور خواندند و همه‌ دستگاه‌ها را به هماهنگی با آن فراخواندند.
ایشان شرط دیگر غلبه بر تنگناها را ارسال تصویری مقتدر از دولت برشمردند و افزودند: تصویر دولت در چشم مردم باید تصویری توانا، کارآمد و تلاشگر باشد، زیرا نفس تلاشگری برای مردم جذاب و امیدوارکننده است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین صداوسیما و دستگاه‌های تبلیغاتی را به انتقال تصویر درست از اقدامات دولت توصیه کردند و افزودند: البته بیان انتقادهای منطقی‌اشکالی ندارد، ضمن اینکه بخش عمده‌ای از تصویرسازی درست از دولت وابسته به عملکرد مسئولان است، یعنی مسئولان باید به میان مردم، کارگران و صنایع بروند و از نزدیک با آنها ارتباط برقرار کنند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با مقتدرانه توصیف کردن مواضع رئیس‌جمهور کشورمان در اروپا افزودند: نشان دادن اقتدار در مقابل بیگانگان به‌ویژه آمریکایی‌ها امری لازم است و این کار باید به هنگام، صریح و قاطع انجام شود.
«دنبال کردن جدی کارها با استفاده از امکانات و توانایی‌های کشور» سفارش دیگر رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان بود. ایشان افزودند: البته طرف‌های اروپایی موظفند تضمین‌های لازم را درخصوص برجام بدهند اما نباید اقتصاد کشور به این موضوع گره زده و معطل آن شود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تاکید بر «لزوم گسترش روزافزون دیپلماسی و ارتباطات خارجی»، افزودند: به‌جز موارد معدودی همچون آمریکا، روابط کشور با شرق و غرب باید هرچه بیشتر تقویت شود و تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی افزایش یابد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به بیان چند توصیه و راهکار برای حل مشکلات اقتصادی پرداختند. ایشان تهیه‌ «نقشه‌ راه اقتصادِ باثبات» را لازم دانستند و افزودند: اگر نقشه‌ راه اقتصاد تهیه شود، مردم و فعالان اقتصادی تکلیف خود را خواهند دانست و با احساس ثبات و آرامش به کمک دولت خواهند شتافت.
«تقویت بخش خصوصی» و «ضرورت برخورد قاطع با متخلفان» دو توصیه‌ دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.
ایشان در همین زمینه به نمونه‌هایی از تخلفات برخی دستگاه‌ها و افراد در مسائل اخیر سکه و ارز ‌اشاره و تاکید کردند: باید با متخلفان در هر سطحی که هستند برخورد شود.
رهبر انقلاب اسلامی دستور روز گذشته‌ رئیس‌جمهور برای برخورد با تخلفات در واردات خودرو را خوب خواندند و افزودند: البته این دستورها باید پیگیری شود تا به نتیجه‌ مطلوب برسد. ایشان «اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی برای جلوگیری از عملیات مخرب نظیر قاچاق و پول‌شویی» را ضروری دانستند و با ‌اشاره به برخی تخلفات انجام ‌شده در استفاده از ارز دولتی گفتند: باید با سامانه‌های مربوط و یا مقررات قانونی جلوی چنین تخلفات آشکاری گرفته شود.
«جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»، «اقدام به هنگام و علاج واقعه قبل از وقوع» و «مبارزه‌ واقعی با فساد» محورهای بعدی مورد تأکید رهبر انقلاب اسلامی در این نشست بود. ایشان با تأکید بر اینکه در مبارزه با مفاسد ابتدا باید با فساد و عنصر متخلف برخورد و سپس به‌طور شفاف اطلاع‌رسانی شود، گفتند: البته مسئله‌ برخورد با مفاسد در وهله‌ اول به عهده‌ مسئولان دستگاه‌ها است و پس از آن باید موضوع به قوه‌ قضائیه واگذار شود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، «حرف زدنِ رودرروی مسئولان با مردم و بیان شرایط» را لازم دانستند و خاطرنشان کردند: مشکلات را با مردم در میان بگذارید و ضمن ارائه‌ اقدامات خود، نقشه‌ دشمن را برای آنها تبیین کنید.
ایشان در پایان گفتند: جداً معتقدم دولت به شرط انجام اقداماتِ لازم، خواهد توانست بر مشکلات فائق آید و توطئه‌های آمریکا را ناکام بگذارد.
در این جلسه، آقای روحانی رئیس‌جمهور خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت: همه‌ تلاش خود را به کار می‌بندیم تا نکاتی را که بیان فرمودید، عملیاتی و اجرایی کنیم.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به تلاش دشمن برای نگران کردن مردم از آینده و ایجاد انتظارات تورمی، افزود: با وجود همه‌ تلاش‌های روانی و اقتصادی دشمنان ایران، درآمدهای ارزی و ریالی کشور در سه ماهه‌ اول امسال بیش از سه ماهه‌ اول سال قبل بوده و در بخش عمرانی ۲۲ برابر سال قبل اعتبارات لازم تخصیص و تأمین شده است. آقای روحانی با تاکید بر اینکه برخی مسائل همچون ‌اشکالات نظام بانکی و نقدینگی، ارتباطی با تحریم و فشارهای خارجی ندارد و از گذشته وجود داشته است، به برنامه‌ دولت برای حل این مسائل ‌اشاره کرد و گفت: حل این مسائل جزو دستورکارهای اساسی شورای عالی هماهنگی اقتصادی و ستاد اقتصادی دولت است.
رئیس‌ جمهور همچنین هماهنگی کامل قوا و دستگاه‌ها برای خنثی کردن توطئه‌های آمریکایی‌ها را ضروری دانست.