kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
محسنی اژه‌ای خبر داد

حمایت بانک مرکزی از برخی دستگیر شدگان بازار سکه و ارز!

سخنگوی دستگاه قضا گفت: برخی از افراد بانک مرکزی با تأکید بر ارتباط برخی از افراد دستگیر شده در بازار ارز و سکه با این بانک، حتی تقاضا نموده‌اند که فلانی را آزاد کنید؛ با ما بوده است.




به گزارش میزان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژ‌ه‌ای در یکصد و بیست و هشتمین نشست خبری با اصحاب رسانه پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود که بخش‌هایی از صحبت‌های وی در ادامه می‌اید.
*ریاست محترم قوه قضائیه به دادستان تهران دستور دادند که چند شعبه و بازپرس ویژه برای موضوعات سکه، ارز، مسئله خودرو، ورود کالا‌های غیرمجاز و امثالهم اختصاص دهند و به رئیس‌کل دادگستری تهران هم دستور دادند به محض اینکه پرونده‌ها از ناحیه دادسرا آماده شد، بدون فوت وقت با استفاده از قضات شجاع، مطمئن و آشنا به مسائل اقتصادی، پرونده‌ها را به سرعت و خارج از نوبت رسیدگی کنند.
*در مورد موضوع ورود برخی از خودرو‌های لوکس به صورت غیرقانونی و متخلفانه به کشور، اولین نهادی که وارد شد، سازمان بازرسی کل کشور بود و در گزارش اولیه اعلام کرد که این اتفاق‌ها افتاده است و در گزارش دوم تکمیل کرد و عنوان داشت که تخلفاتی در این حوزه صورت گرفته است.
*ابتدا برخی از مسئولین دولتی منکر این بودند و عنوان داشتند که چنین چیزی نیست؛ ولی بعد از تحقیقات و ورود رئیس‌جمهور، صحت موضوع مشخص شد و امروز خود دولت اذعان دارد که از ناحیه بعضی از مسئولین دولتی و غیردولتی در زمینه وارد کردن خودرو‌های لوکس بصورت غیرقانونی، تخلفاتی صورت گرفته و خسارت‌هایی از این ناحیه به بار آمده و در مسئله تقاضا و افزایش قیمت‌ها و بعضی موضوعات دیگر تاثیر داشته که در خود گزارشی که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد، به آن‌اشاره گردیده است.تا این لحظه از ناحیه وزارت صنعت و معدن و سایر دستگاه‌ها و نهاد ریاست‌جمهوری هنوز چیزی به قوه قضائیه رسما منعکش نشده است.
*درخصوص مسئله ورود تلفن‌های همراه نیز اقداماتی انجام شده. درباره سی و چند شرکتی که در این خصوص ارزی به آنها برای ورود تلفن همراه اختصاص داده شده بود، گزارشاتی آماده شده؛ افرادی احضار شده‌اند و افرادی نیز بازداشت هستند و بعضی از شرکت‌ها توقیف شده‌اند.اسناد و مدارکی که تا این لحظه بدست آمده نشانگر چند تخلف بزرگ می‌باشد.
ثبت سفارش‌های مبهم
*در زمینه مسئله ارز و سکه علاوه‌بر مسائل کلی، چند موضوع خاص هم داریم. یک موضوع این است که از طرف بانک مرکزی و یا وزارت صنعت و معدن و یا هر دستگاهی که باید این ارز را اختصاص می‌داده است، با ثبت سفارشی که صورت گرفته، به بعضی از کالا‌های غیرضروری این ارز تخصیص داده شده است. بدیهی است در این شرایط ما باید کاملا از ذخیره ارزی صیانت کنیم و مراقب باشیم که اگر کسی ثبت سفارش کرد، چه کالایی را می‌خواهد وارد بکند و آیا واقعا این کالا جزو کالا‌های ضروری هست یا خیر؟ به چه مقدار نیاز است؟
*یکی از موضوعاتی که در حال حاضر مورد توجه قوه قضائیه است، این است که ارز تخصیصی به کالاهایی تخصیص داده شده که قطعا بعضی از آنها غیرضروری است. آیا این با سیاست‌های دولت هماهنگ بوده و چرا چنین غفلت و بی‌توجهی صورت گرفته است که در این زمینه نیاز به جامع‌نگری و بررسی تخصصی وجود دارد.
*موضوع دیگر که در اینجا قابل توجه است این است که کسانی که در اینجا ثبت سفارش کرده‌اند بخصوص شخصیت‌های حقوقی و شرکت‌ها و ارز به آنها تخصیص داده شده است، آیا درخصوص آن موضوعی که ثبت سفارش داده‌اند، هیچگونه سابقه فعالیت داشته و موضوع فعالیت شرکتشان بوده است؟ مثلا دو شرکت هستند که گردانندگان آنها هم دو برادر هم می‌باشند و آنها بیست و چند میلیون یورو را برای وارد کردن کاغذ برای روزنامه گرفته‌اند که واردات این کالا ربطی به این دو شرکت نداشته است و موضوع فعالیت این دو شرکت این مسئله نبوده است و یا مواردی از این قبیل که احیانا شرکت‌هایی در مورد موضوعی که سابقه‌ای در آن نداشته‌اند، درخواست و ثبت سفارش کرده و بعد ارز به آن اختصاص داده شده است.
*از وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی لیست همه افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها اختصاص داده شده، خواسته شده است و در حال بررسی هستند.
ارتباط بانک مرکزی
با دستگیرشدگان بازار ارز و سکه؟!
*موضوع مهم‌تر از اینکه این مسئله را در سال ۹۱ و ۹۲ هم داشتیم، این است که افرادی در بازار که نه صراف هستند و نه کارشان این است، در خرید و فروش عمده ارز دخالت داشته‌اند. مثلا روزانه مبلغ بسیار بالایی دلار یا ارز دیگری را می‌فروخته یا می‌خریدند؛ یا به‌صورت بسیار گسترده و عمده سکه خرید و فروش می‌کردند.
* اواخر سال گذشته وقتی ملاحظه شد تلاطمی در بازار ارز در حال به‌وجود آمدن است، از همان ماه‌های پایانی سال گذشته تحقیقات میدانی توسط ضابطین و نیرو‌های دیگر آغاز گردید و به افرادی برخوردند که در بازار صرافی ندارند، اما مبالغ بسیار سنگینی را در طول شبانه‌روز و هفته خرید و فروش ارز دارند و یا احیانا در ورود یا خروج ارز یا سکه نقش دارند.
*بعضی از این افراد با حکم قضایی توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند که برخی از آنها ادعا دارند که ما با هماهنگی بانک مرکزی اقدام کرده‌ایم و می‌گویند که بانک مرکزی برای کنترل بازار سیاستی داشته که ما با هماهنگی با بانک مرکزی ارز را خرید و فروش کرده‌ایم یا ورود و خروج داشته‌ایم. اینکه این مسئله چقدر الان مورد تاکید است، آیا سیاست بانک مرکزی همین‌ بوده، آیا به همین میزانی که اینها دلار و ارز در اختیارشان قرار داده بودند در داخل یا خارج در بازار عرضه کرده‌اند یا سوء‌استفاده نموده‌اند، آیا به همان میزان و قیمتی که بانک مرکزی می‌گفته، عرضه کرده‌اند یا مبلغ را نگه داشته‌اند و با مبلغ بیشتری آن را عرضه کرده‌اند؛ آیا دولت این سیاست را قبول داشته و مورد تایید خود دولت بوده است یا خیر؛ اینها مسائلی است که باید بررسی شود.
*در سنوات گذشته سال ۹۱ و ۹۲ که همین موضوع نیز آن موقع پیش آمد افرادی دستگیر شدند از جمله کسی که در همین رابطه هم دوباره دستگیر شده است و همان کسی است که نیروی انتظامی اعلام کرد که ایشان دو تن سکه داشته است. این فرد الان جزو همان افرادی است که آن زمان نیز دستگیر شده بود. چون آن زمان حکم در موردش صادر شده بود، به اعتبار آن پرونده بنده اسم می‌آورم. به نام «حمید مظلومین» و پسرش «محمدرضا مظلومین» که هر دو آن موقع دستگیر شده بودند و آن موقع نیز در خرید و فروش عمده ارز و سکه نقش داشتند.
*الان یکی از بحث‌ها این است که آیا این مسئله مورد تایید بانک مرکزی هست یا خیر؟ چون برخی از افراد بانک مرکزی الان بر مرتبط بودن برخی از افراد دستگیر شده با بانک مرکزی تاکید کرده‌اند و حتی تقاضا نموده‌اند که فلانی را آزاد کنید؛ با ما بوده است. یا در مورد فرد دیگری عنوان داشته‌اند که با ما بوده است و این فرد در طول مدت نسبتا کوتاهی بیش از سی مورد هر مورد ۴ میلیون تا ۷ میلیون دلار آنطور که خودش گفته، گرفته و توزیع کرده است که طبیعی است این موضوع باید روشن شود.
2 تن سکه وجود نداشت
* در مورد مسئله کشف سکه طوری مطلب ادا شد که گویی دو تن سکه همین الان از این افراد گرفته‌اند؛ درصورتی‌که از ایشان در این بازداشت فعلی هیچ سکه‌ای گرفته نشده؛ بلکه از این فرد و فرزندش و برخی از کسانی که مرتبط با ایشان بودند و در این دوره نیز بعضی از آنها دستگیر شده‌اند، اسناد و مدارکی بدست آمده که نشان می‌دهد بیش از دو تن سکه خرید و فروش کرده‌اند؛ اما سکه‌ای از آنها در این مقطع کشف نشده. پدر در بازداشت است و پسر با وثیقه آزاد شده است.
واکنش به مستند صدا و سیما
درباره دختر اینستاگرامی
*کسی ممکن است عکسی در صفحه خاص خود داشته باشد و رمز هم داشته باشد و بحثی نیست؛ اما اگر صفحه او باز است و همه افراد می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و در معرض دید همگان است، چه فرقی با فضای حقیقی می‌کند. اگر یک چنین کسی با این وضعیت به خیابان بیاید، آیا تحمل می‌کنید؟ آیا قانون و شرع اجازه داده است؟ این قضایا تا زمانی که مردم به این تصاویر دسترسی دارند و صفحه باز است و در معرض دید همگان است، قطعا خلاف قانون است و باید با آن برخورد کرد. تا الان هم هر دستگاهی از قوه قضائیه گرفته تا دولت و هرکسی که کوتاهی کرده، باید در پیشگاه خداوند و مردم و خانواده شهدا عذرخواهی کند که چرا با این مسائل برخورد نشده است.
*افرادی در این رابطه یک سر و صدایی به راه انداختند تا در اذهان مردم اثر بگذارند؛ اما باید تاکید کنم که این فرد اصلاً یک شب هم بازداشت نبوده‌؛ البته شاید بازداشت نشدن چنین فردی نیز بی‌وجه بوده باشد که من فعلاً نمی‌خواهم در این رابطه قضاوتی داشته باشم؛ اما در مجموع باید تاکید کنم که این فرد یک شب هم بازداشت نشده است.
*البته من مستندی که در ارتباط با این فرد از صدا و سیما پخش شد را ندیدم؛ اما آن‌هایی که دیده‌اند، تصریح دارند که حتی اسم این خانم هم گفته نشد و چهره‌اش هم پخش نشد؛ یعنی علی‌القاعده برای عموم مردم قابل شناسایی نبود. البته کسانی که در اینستاگرام فعال هستند حتماً این فرد را می‌شناختند. چنانچه در آن مستند تصویر آن فرد نشان داده شده باشد و اسم او نیز برده شده باشد، حتماً صحیح نیست؛ چرا که وقتی فردی متهم است نمی‌توان اسم و تصویر او را منتشر کرد.
*اگر چنین مستندی با هدف تبشیر و انذار و آگاهی بخشی به خانواده‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از صدا و سیما پخش شده و ملاحظات مربوطه هم در رابطه با آن رعایت شده، چه‌اشکالی متوجه به آن است که عده‌ای این چنین سر و صدا به راه انداخته‌اند.
*در رابطه با این موضوع کسانی که به سراغشان رفته شده سه الی چهار نفر بودند که آنها نیز غیر از یک نفرشان از این قضیه بی‌اطلاع بودند که چنین موضوعاتی از خارج هدایت می‌شود و هدف آن قبح‌شکنی و هنجارشکنی در جامعه است. در این قبیل قضایا به افرادی در داخل پول داده می‌شود و یا به طرق مختلف تشویق و یا تحریک می‌شوند تا در فضای مجازی بی‌حجابی و بی‌عفتی را ترویج کنند. البته در چنین قضایایی صرفاً بحث ترویج بی‌حجابی و بی‌عفتی مطرح نیست؛ بلکه مروجان در پی یک هدف سیاسی هستند و یک هدف سیاسی پشت سر این قبیل قضایا هست و دنبال این هستند که قبح شکنی و هنجارشکنی کنند.
*ظاهراً در بررسی‌های اولیه با عواملی برخورد شد که آن عوامل از نقشه پشت پرده فوق‌الذکر خبر نداشتند و بر اساس یک جنبه مشخصی به اقدامات هنجارشکنان مورد‌اشاره می‌پرداختند. اگر صدا و سیما برای تبشیر و انذار و برای جلوگیری از وقوع آسیب‌ها مستندی را بدون انتشار نام و تصاویر فردی پخش کرده است، چه‌اشکالی دارد؟ کسانی که در این رابطه مخالفت می‌کنند بگویند‌اشکالشان به چیست؟ همچنین آنهایی که می‌گویند در این رابطه‌اشاعه فحشا صورت گرفته است چرا به آن بخش قضیه توجه نمی‌کنند که عده‌ای به صورت نیمه عریان در فضایی که عمومی شده است اقدام به هنجارشکنی کردند.
میزان وصول مطالبات بانکی در سال گذشته
*در سال گذشته وصول مطالبات بانک‌ها توسط بخش اجرائیات سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضائیه از سنوات قبل بیشتر بوده است، گفت: در سال گذشته ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از طلب بانک‌ها توسط اجرائیات سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضائیه وصول شده است.