kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۱۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
سیاستمدار عراقی فاش کرد

رد پای آل‌سعود و حزب بعث در ناآرامی‌های استان‌های جنوبی عراق

یک نماینده سابق پارلمان عراق فاش کرد، عوامل رژیم سعودی و عناصر وابسته به حزب منحله بعث عراق طی روزهای گذشته تلاش کردند اعتراضات آرام مردم در جنوب این کشور را به خشونت کشیده و آن را سیاسی کنند.




«جاسم محمدجعفر»  اعتراضات روزهای گذشته مردم جنوب عراق را که به خشونت کشیده شد، ماحصل تلاش سرویس اطلاعاتی رژیم آل‌سعود و رهبران حزب منحله بعث عراق دانست. طی روزهای اخیر هزاران نفر از مردم بصره و دیگر شهرهای جنوبی عراق، علیه فساد و ضعف خدمات‌رسانی دولتی، تظاهرات کردند. اما این اعتراضات آرام،  با اقدامات تخریبی و آسیب‌زدن به اموال عمومی همراه شد.
به گزارش فارس، جاسم جعفر افزود،  برنامه‌های سرویس اطلاعاتی عربستان با چراغ سبز آمریکا، عملیاتی شده است. این نماینده سابق عراق توضیح داد: «تظاهرات مردمی که به صورت خودجوش آغاز شده بود، به سرعت سیاسی شد و با آتش زدن دفاتر احزاب سیاسی و اموال عمومی و تعطیلی روند اقتصادی در استان‌ها جنوبی همراه گردید.»وی از دولت عراق خواست، در مورد وزیرانی که در خدمات‌رسانی به مردم کوتاهی کرده‌اند، تحقیق و مسئولان مقصر را برکنار کند.
7 فرمان نخست‌وزیر
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق اما برای پاسخگویی به مطالبات تظاهرکنندگان، فرمان هفت‌بندی صادر کرد؛ به گزارش تسنیم، اختصاص 3500 میلیارد دینار برای توسعه استان بصره، ارائه بودجه لازم برای نمک‌زدایی از آب، پاکسازی کانال‌ها و شبکه‌های آبی، افزایش خدمات اجتماعی از جمله‌ بندهای مهم این فرمان عبادی به کابینه‌اش است.
همچنین براساس این فرمان هفت‌گانه، هیئت‌مدیره  فرودگاه نجف منحل خواهد شد. در تظاهرات روز جمعه فرودگاه مذکور به مدت دو ساعت به اشغال معترضان درآمده بود. اعتراضات چند روز اخیر عراق تاکنون دو کشته و 60 زخمی برجای گذاشته است. 31 تن از این زخمی‌ها نظامی هستند.
آمریکا پایگاه می‌سازد
آمریکا اعلام کرده قصد دارد در نزدیکی شهر مرزی «القائم» در غرب عراق، یک پایگاه نظامی جدید بسازد!  این پایگاه جدید در حد فاصل دو پایگاه آمریکایی دیگر موسوم به «عین‌الاسد» و «ا لحبانیه» قرار خواهد داشت. به گزارش ایسنا این اخبار در حالی منتشر می‌شود که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی عراق خواستار خروج نیروهای آمریکا از این کشور هستند. همین فروردین گذشته پارلمان عراق از دولت درخواست کرده بود که برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور ضرب‌الاجل تعیین کند.
«ضیاء الاسدی، مسئول دفتر سیاسی و مشاور ارشد مقتدا صدر، رهبر جریان «صدر» عراق نیز آمریکا را یک کشور «اشغالگر» خوانده است.
از سوی دیگر، روزنامه کویتی «الرای» گزارش داد که قرار است پایگاه نظامی دیگری توسط آمریکا در کویت تاسیس شود. براساس گزارش این روزنامه، این پایگاه یک پایانه بزرگ هوایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کویت خواهد بود و به عنوان پایگاه لجستیکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
کارشناسان با اشاره به این تحرکات جدید واشنگتن، می‌گویند که احتمالا آمریکا خواب‌های تازه‌ای برای عراق و منطقه‌ دیده است.