kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان

سفیر ترکیه در تهران: کنار مردم ایرانیم /سیاست خود را بر اساس اراده آمریکا تعیین نمی‌کنیم

سفیر ترکیه در ایران تاکید کرد: سیاست ترکیه در زمینه تحریم‌های ضدایرانی آمریکا کاملا روشن است و ما تحریم‌های یکجانبه آمریکا را نه مشروع و نه مفید می‌دانیم و کشوری نیستیم که سیاست‌های خود را براساس اراده تحمیلی دیگران تعیین کنیم چه آمریکا چه هر کشور دیگری.




سفیر ترکیه در ایران دیروز(یک شنبه) به مناسبت دومین سالگرد کودتای نافرجام در ترکیه در یک نشست خبری با خبرنگاران در محل سفارت ترکیه در تهران شرکت و به سؤالات پاسخ گفت.
«رضا حاکان تکین» در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان در مورد تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا که قرار است از مرداد ماه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شود و موضع رسمی دولت ترکیه در این زمینه گفت: «ما تا امروز از ایالات متحده آمریکا پیام یا درخواست رسمی درباره چگونگی رفتار با ایران دریافت نکرده‌ایم اما در آینده نزدیک ما منتظر هیئتی از آمریکا هستیم که به ترکیه آمده و درخواست‌های خود را در این خصوص به ما منتقل کنند.»
وی با بیان اینکه «آمریکایی‌ها در مورد ایران رویکردی در پیش گرفته‌اند و آن را هم اعلام کرده‌اند» اظهار داشت: «ما متوجه این هستیم که آنها می‌خواهند در حوزه‌های اقتصادی در تمام بخش‌ها تدابیر سخت‌گیرانه‌ای را علیه ایران اتخاذ کنند تا بتوانند ایران را در تنگنا قرار دهند. اما از طرف دیگر ما در اظهار نظرهای مقامات آمریکایی تناقضاتی را شاهد هستیم. به طور مثال یک روز می‌گویند ما صادرات نفت ایران را می‌خواهیم به صفر برسانیم و چند روز بعد می‌گویند می‌توانیم استثناهایی قایل شویم. اما ما منتظر درخواست رسمی آمریکا هستیم، و اینکه آنها به طور مشخص چه انتظاری از ترکیه در این زمینه دارند آن زمان خواهیم فهمید.»
سفیر ترکیه تاکید کرد: «سیاست ترکیه در این زمینه کاملا روشن است و در عالی‌ترین سطوح نیز این سیاست اعلام شده است و ما تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را نه مشروع و نه مفید می‌دانیم و کشوری نیستیم که سیاست‌های خود را براساس اراده تحمیلی دیگران تعیین کنیم چه آمریکا چه هر کشور دیگری.»
«رضا حاکان تکین» این را هم گفت که: «در مورد تحریم‌ها پیشینه ترکیه کاملا روشن است و در سال‌های گذشته و در دورانی که تحریم‌های سختی علیه دولت و ملت ایران اعمال شده بود ترکیه همواره در کنار مردم ایران قرار داشت و کمک‌های خود را هیچ وقت از مردم ایران دریغ نداشت.»
سفیر ترکیه افزود: «ایران برای ما یک کشور مانند سایر کشورها نیست. ایران برای ما کشور مهم و همسایه است و ما روابط اقتصادی گسترده‌ای با هم داریم و در حوزه‌های سیاسی دفاعی و امنیتی همکاری‌های زیادی داریم و منافع مشترکی نیز هم با هم داریم.» 
سفیر ترکیه همچنین در پاسخ به سؤالی ، درباره اینکه «ترکیه تا چه زمانی حاضر است در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران  بایستد؟» اظهار داشت: «ما تلاشمان این است که با ایران روابط خود را به شکلی ادامه دهیم که تحریم‌ها تاثیری نداشته باشد و اگر داشته باشد، اثرات آن به حداقل برسد. تلاش‌ها برای منزوی کردن ایران در منطقه و جهان مفید نیستند و این را در مذاکرات با آمریکا نیز مطرح کرده‌ایم.»
 وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار کیهان در مورد اینکه «آیا در دوره جدید نظام ریاستی ترکیه ما شاهد تداوم یا تغییر سیاست خارجی خواهیم بود؟» نیز گفت: «در سیاست خارجی ترکیه یکپارچگی وجود دارد که به راحتی و با اتفاقات محیط پیرامون تغییر نمی‌کند. بعد از رفراندوم تغییر قانون اساسی و گذار ترکیه از سیستم پارلمانی به ریاستی، قوه اجرایی قدرت بیشتری یافته و شاهد ثبات بیشتر خواهیم بود.ما انتظار نداریم بعد از این تغییرات، تفاوت خاصی در سیاست خارجی ترکیه محقق شود.»سفیر ترکیه در تهران درخصوص اینکه «آیا ترکیه با ایران، عراق و سایر کشورهای منطقه همراهی بیشتری خواهد داشت؟» نیز تاکید کرد: «ما با همسایگانمان روابط بسیار خوبی داریم که ادامه پیدا خواهد کرد.»
سفیر ترکیه درخصوص روابط تجاری ترکیه و ایران برای رسیدن به رقم30 میلیارد دلار نیز گفت: «ما اولین کشوری هستیم که با ایران قرارداد تجارت با پول‌های ملی را بست. تجارت با پول‌های ملی را از دو زاویه مفید می‌دانیم، اول اینکه ما خودمان را از موج ارزهای خارجی دور نگه می‌داریم و دوم اینکه خودمان را در برابر ضررهای تحریم‌های آمریکا محافظت کرده‌ایم. ما اراده‌مان در این راستاست و می‌خواهیم که این موافقتنامه را دنبال کنیم، اما مدلی که روسیه دارد با وضعیت ما هماهنگ نیست زیرا وقتی به ارقام تجارت‌مان نگاه می‌کنیم یک رقم بسیار بالایی به نفع ایران وجود دارد.
«تکین» درخصوص نشست سه جانبه سران روسیه، ترکیه و ایران در تهران نیز گفت: «احتمالا در پایان تابستان خواهد بود. البته سیر تحولات سوریه هم در زمان برگزاری نشست موثر است.»