kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد

افزایش بی‌سابقه نگرش منفی نسبت به آمریکا در میان جوامع کشورهای عربی

نتایج یک نظرسنجی جدید از رشد شدید نگرش‌ منفی جوامع کشورهای عربی نسبت به آمریکا و رژیم صهیونیستی حکایت دارد.

«مرکز عربیِ پژوهش و مطالعات سیاسی» اخیرا نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده که نشان می‌دهد نزدیک به 90 درصد مردم کشورهای عربی به شدت نسبت به سیاست‌های آمریکا و رژیم اسرائیل «دید منفی» دارند.  «مرکز عربیِ پژوهش و مطالعات سیاسی» از سال 2011 تاکنون 6 مطالعه افکار‌سنجی را در میان کشورهای عربی انجام داده است. نتایج جدیدترین مطالعه این مرکز مطالعاتی، روز 10 جولای (19 تیرماه) منتشر شده است.این پژوهش بر اساس مصاحبه‌های رو در رو با 18 هزار و 830 پاسخ‌دهنده از 11 کشور عربی (مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، موریتانی، فلسطین، عربستان سعودی، سودان و تونس انجام شده است. «مرکز عربیِ پژوهش و مطالعات سیاسی» که در قطر مستقر است خود را «بزرگ‌ترین مرکز نظرسنجی در جهان عرب» توصیف می‌کند.
در نظرسنجی جدید این مرکز تنها 12 درصد از پاسخ‌دهندگان 11 کشور عربی گفته‌اند، نسبت به سیاست خارجی آمریکا نظر مثبت دارند. این رقم، نشان‌دهنده تداوم روند نزولی حمایت از سیاست‌های آمریکاست که از سال‌های گذشته آغاز شده است.  «تامارا کاروب» از اعضای ارشد این مرکز نظرسنجی می‌گوید: «جای شگفتی نیست که می‌بینیم نگرش اعراب نسبت به آمریکا به شدت منفی است. چیزی که برای من جالب است این که این روند دارد بدتر می‌شود.»
به گفته وی «طبق داده‌های به دست‌ آمده از شاخص افکارسنجی جهان عرب، در سال 2014، حدود 49 درصد از اعراب به سیاست آمریکا نگاه منفی داشتند. این رقم سال 2015 به 65 درصد و سال 2016 به 77 درصد افزایش یافت و در سال جاری به 79 درصد رسیده است.».تحقیق جدید همچنین نشان می‌دهد اعراب در زمینه‌های گوناگون با سیاست خارجی آمریکا مخالف هستند. تنها 6درصد از پاسخ‌دهندگان از سیاست آمریکا در قبال فلسطین حمایت کرده‌اند و 8 درصد گفته‌اند حامی سیاست آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی هستند. درباره سیاست آمریکا در قبال عراق، یمن و لیبی هم فقط 9 درصد پاسخ‌دهندگان از سیاست‌های آمریکا حمایت کرده‌اند. 84 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که آمریکا را
«بدون شک» یا «تا حدی»، تهدید می‌دانند تا متحد.
یافته‌های این نظر سنجی همچنین نشان می‌دهد که 90 درصد جمعیت جهان عرب، رژیم صهیونیستی را منبع بی‌ثباتی خاورمیانه می‌دانند. این نظرسنجی نشان می‌دهد با وجود آنکه عربستان بحرین و امارات اخیراً روابط خود را با رژیم صهیونیستی آشکارتر کرده‌اند اما اکثریت قابل‌توجه 87 درصدی پاسخ‌دهندگان با سیاست به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی مخالف هستند. بسیاری از آنها دلیل خود را «سوء رفتار اسرائیل با فلسطینیان» و «سیاست‌های استعماری» آن عنوان کرده‌اند.