kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
طی یک هفته گذشته

دومین انفجار بزرگ تروریستی در پاکستان جان 197 نفر را گرفت و 200 تن را زخمی کرد

شمار قربانیان حمله روز جمعه به کاروان تبلیغات «سراج رئیسایی» نامزد حزب «عوام» در انتخابات آتی پاکستان به 197 کشته و 200 زخمی افزایش یافته و

هر لحظه نیز بر تعداد کشته‌ها اضافه می‌شود. این دومین حمله بزرگ تروریستی به تجمعات انتخاباتی پاکستان طی یک هفته گذشته است.
این حادثه در منطقه «مستونیگ» شهر «کویته» واقع در ایالت «بلوچستان» پاکستان به وقوع پیوسته است. در پی این حمله سر وزیر ایالت بلوچستان پاکستان ۳ روز
عزای عمومی در این ایالت اعلام کرد. پاکستان روز سه‌شنبه نیز شاهد حمله ای تروریستی به «پیشاور» بود که بر اثر آن 21 نفر کشته و 75 نفر زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در حمله انتحاری روز جمعه که در منطقه «مستونگ» بلوچستان انجام شد و داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت «نوابزاده میر سراج رئیسایی» نماینده حزب عوامی جان خود را از دست داد. «رئیسانی» فرزند «نواب غوث بخش رئیسانی» فرماندار بلوچستان بود که وی نیز در یک حمله تروریستی کشته شد. سراج رئیسانی از حامیان مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در بلوچستان بود. اين حمله تروريستي، شديدترين حمله گروه داعش در پاکستان محسوب مي‌شود. با این حال با توجه به رقابت‌هاي انتخاباتي و تعدد گروه‌هاي فعال شبه‌نظامي و تروريستي در ايالت بلوچستان پاکستان به خصوص گروه‌هاي تجزيه‌طلب، کاملا نمي‌توان تشخيص داد که حمله تروريستي مستونگ واقعا از سوي داعش صورت گرفته باشد چرا که دولت اسلام آباد همواره فعاليت اين گروه تروريستي را در پاکستان رد کرده است. نکته جالب توجه اینکه، در حمله روز سه‌شنبه پیشاور نیز، «هارون بلور» یکی از نامزدهای انتخاباتی پاکستان هدف بود که کشته شد.
علاوه بر اين، برخي از گروه‌هاي تجزيه‌طلب در ايالت بلوچستان تمايلي براي شرکت ساير احزاب در انتخابات پارلماني و مجالس محلي پاکستان ندارند و آن را نشانه تاييد حاکميت دولت اسلام‌آباد بر ايالت بلوچستان مي‌دانند به همين دليل به تجمعات انتخاباتي آنان حمله مي‌کنند. بيعت فرقه‌گرايان و تروريست‌هاي پاکستان همچون سپاه صحابه و لشکر جهنگوي با گروه تروريستي داعش شرايط امنيتي اين کشور را پيچيده‌تر کرده است چرا که اين گروه‌ها حملات تروريستي خود را به نام داعش انجام مي‌دهند.
گفتنی است، سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران با محکوم کردن اين حمله تروريستي با دولت و ملت پاکستان و همچنين خانواده قربانيان ابراز همدردي کرد. آمریکا، اتحادیه اروپا و آلمان نیز طی پیام‌های جداگانه حملات خونین پاکستان را محکوم کردند.
دستگیری  نوازشریف و دخترش
نوازشریف نخست‌وزیر پیشین پاکستان هم جمعه شب در بدو ورود به لاهور در فرودگاه بین‌المللی
«علامه اقبال لاهوری» دستگیر شد. جمعه هفته گذشته، دادگاه مبارزه با فساد پاکستان نواز شریف، مریم نواز دختر و  داماد وی را در موضوع پرونده املاک آنها در لندن به تحمل حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد. خانواده نواز شریف همیشه تأکید کرده‌اند که این املاک از طریق مشروع به دست آمده است. نواز شریف که در لندن به سر می‌برد و حکمش در غیاب او صادر شده، گفته انگیزه سیاسی پشت این حکم بوده است. شریف پس از اعلام رای دادگاه مبارزه با فساد پاکستان، در لندن اعلام کرد که جمعه ۲۲ تیرماه به پاکستان بازگشته و به رای دادگاه اعتراض می‌کند.