kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۹۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷

خشم آمریکا از دور خوردن تحریم‌های نفتی کره شمالی و‌اشنگتن: سازمان ملل فوراً ورود کند

آمریکایی‌ها می‌گویند از برخی کشورها به کره شمالی نفت صادر می‌شود و این در حالی است که صدور نفت به این کشور، ناقض تحریم‌های «بین‌المللی است». این کشور سپس از سازمان ملل خواست جلوی دور خوردن تحریم‌های کره شمالی را بگیرد.


مقامات آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کردند کره شمالی در سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۸۹ بار تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده است.
به گزارش خبرگزاری میزان، بر اساس گزارش رسانه‌ها، آمریکا در شکایتی که به کمیته تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده این اتهامات را علیه پیونگ یانگ مطرح کرده است. دولت ترامپ می‌گوید از ماه مه ‌سال جاری(اردیبهشت)، کره شمالی۸۹‌تانکر فرآورده‌های نفتی را از طریق کشتی به این کشور قاچاق کرده‌ و با این کار تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده است.
آمریکا البته به این مسئله ‌اشاره نکرده که کدام کشورها سوخت مورد نیاز کره شمالی را تامین کرده‌اند. واشنگتن پیش از این، انتقال غیرقانونی سوخت به نفتکش‌های کره شمالی توسط کشتی‌هایی با پرچم روسیه را گزارش داده است. خبرگزاری رویترز نیز در ماه دسامبر(آذرماه) گزارش داده بود که نفتکش‌های روسی سوخت مورد نیاز کره شمالی را تامین کرده‌اند. بر‌اساس اعلام کمیته تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت، تنها روسیه و چین فروش قانونی 14 هزار تن فرآورده‌های نفتی به کره شمالی را در سال 2018 گزارش داده‌اند. این در حالی است که مقامات آمریکایی مدعی هستند بقیه مایحتاج نفتی کره شمالی از سوی روسیه و چین به صورت قاچاق در اختیار کره شمالی قرار می‌گیرد. آمریکا فهرستی شامل نام نفتکش‌های کره شمالی به همراه تعدادی تصویر را نیز به شورای امنیت ارائه کرده است. فشارهای آمریکا به کره شمالی در حالی ادامه دارد که این کشور در حال مذاکره با پیونگ ‌یانگ است.
ترامپ متن نامه «اون» را فاش کرد
ترامپ باز هم دست به یک کار عجیب زد و برخلاف عرف دیپلماتیک، نامه رهبر کره‌شمالی را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از خبرگزاری فرانسه، ترامپ در توییتر خود، قسمتی از نامه «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی را که در تاریخ ۶ جولای (15 تیر) روزی که وزیر خارجه آمریکا وارد پیونگ یانگ شده بود را منتشر کرد. رهبر کره شمالی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به بهبود روابط بین دو کشور و برگزاری دیدارهای جدید ابراز امیدواری کرده است. ترامپ این نامه را بسیار خوب توصیف کرده و گفته، این پیشرفتی بسیار عالی است. گفته می‌شود احتمالا هدف ترامپ از انتشار این نامه، پاسخ به منتقدانی بوده که معتقدند، کره شمالی هیچ امتیازی به آمریکا نداده و برعکس، امتیازهای خوبی از ترامپ گرفته است.