kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶

سیر تا پیاز سفر «ترامپ» به لندن از تحقیر «ترزا می» تا تظاهرات ضدآمریکایی در 60 شهر انگلیس

سفر ترامپ به انگلیس و مواجهه او با تظاهرات گسترده و اعتراض‌آمیز صدهاهزار نفری مردم این کشور در بیش از 60 شهر و اظهارات تحقیرآمیز وی علیه «ترزا می‌» نخست‌وزیر انگلیس خبرساز شدند.

«ترامپ» همچنان در روابط اروپا و آمریکا ساز «ناکوکی» را می‌نوازد که برای هیچ کدام از رهبران غربی آشنا نیست و هر روز تنش‌ها در روابط دو طرف شدیدتر می‌شود. او چهارشنبه هفته گذشته در نشست سران ناتو در بروکسل به شدت سران این سازمان را به «چالش» کشید، به طوری که آنها مجبور شدند بعد از رفتن وی «نشست اضطراری» برگزار کنند. در لندن نیز حضور وی با اعتراضات گسترده همراه بود و اظهارات نامعمول و تحقیر آمیزش علیه «ترزا می» ‌وی بار دیگر حسابی خبرساز شد.
همزمان با اولین سفر ترامپ به انگلیس بعد از آغاز ریاست‌جمهوری که پس از حرف و حدیث‌های بسیار همراه بود این سفر چند بار از ترس اعتراضات مردمی لغو شده بود. صدها هزار انگلیسی در بیش از 60 شهر این کشور به خیابان‌ها ریختند و مخالفت خود را با حضور ترامپ در کشورشان اعلام کردند. معترضان در دومین روز از اقامت وی در انگلیس، بالون تمسخرآمیز دونالد ترامپ را که به شکل نوزادی خشمگین طراحی شده بود،  بر فراز ساختمان پارلمان این کشور به پرواز درآوردند. این بالن6  متری نمادی از شخصیت کودکانه و دمدمی مزاج ترامپ بود که با اجازه صادق خان شهردار لندن در این راهپیمایی حمل می‌شد.
تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی خطاب به ترامپ می‌گفتند‌: «چند کودک را امروز زندانی کرده‌ای؟» شرکت‌کنندگان همچنین سیاست‌های ترامپ در زمینه‌های مختلف از جمله سیاست مهاجرتی وی موسوم به «تحمل صفر»را غیرقانونی خوانده و محکوم کردند.پیش‌بینی شده‌ بود در جریان سفر چهار روزه ترامپ به انگلیس اعتراضات گسترده در اسکاتلند و سراسر انگلیس ادامه پیدا کند. تحلیلگران می‌گویند پرهیز از رویارویی با معترضان باعث شد بیشتر برنامه‌های ترامپ  در خارج از لندن انجام شود تا ترامپ با معترضانی که برنامه‌های مفصلی برای اعتراضات‌شان آماده کرده‌اند روبرو نشوند.
اظهارات عجیب
اما تظاهرات گسترده در سراسر انگلیس تنها حاشیه سفر ترامپ به این کشور نبود. وی تنها چند ساعت پس از خوش و بش با «ترزا می‌» نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه با نشریه انگلیسی «سان» به شدت به وی ‌حمله کرد و از طرح نخست‌وزیر انگلیس درخصوص «بریگزیت» نیز انتقاد کرد و گفت این طرح وی خیانت به رای‌دهندگان انگلیسی بوده و در صورت اجرا، احتمالا به روابط تجاری مهم انگلیس با آمریکا پایان خواهد داد چون به معنای آن خواهد بود که آمریکا به جای انگلیس با اتحادیه اروپا سر و کار پیدا کند. ترامپ گفت، به نخست‌وزیر انگلیس گفته چطور از اتحادیه اروپا خارج بشود ولی می‌با او موافقت نکرد و به حرفش گوش نداد!
رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با «سان» حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و ابراز امیدواری کرد که بوریس جانسون وزیر خارجه مستعفی انگلیس جانشین «می» شود. او جانسون را که چند روز پیش در واکنش به طرح ترزا می‌برای برگزیت استعفا داد یک «نماینده عالی» برای انگلیس توصیف کرد و گفت: «بوریس جانسون می‌تواند یک نخست‌وزیر بزرگ برای انگلیس باشد.» بلافاصله بعد از این اظهارات تند و تیز علیه تراز می‌ترامپ درصدد دلجویی از نخست‌وزیر انگلیس درآمد و طی اظهاراتی گفت: «‌روابط آمریکا و انگلیس بسیار بسیار قوی است روابط من با ترزا می‌هیچوقت به این خوبی نبوده است.»!
ناتو
حضور ترامپ در اجلاس ناتو نیز پیش از سفر به لندن حسابی خبر ساز شده بود. بیست و نهمین نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز (چهارشنبه) در بروکسل، پایتخت بلژیک آغاز شد. ترامپ در این نشست و دیدار‌های جداگانه با سران برخی کشورهای عضو ناتو آنها را به دلیل «بی‌توجهی» به تعهداتشان برای صرف حداقل 4 درصد از تولید ناخالص ملی‌ کشورهایشان برای مصارف نظامی سازمان به باد انتقاد گرفت. ترامپ پس از پایان روز اول نشست نیز در توئیتی نوشت: «اروپا باید فوراً 4درصد از درآمد ناخالص ملی خود را به ناتو اختصاص دهد».
بر اساس گزارش‌ها تنها دقایقی پس از آنکه «دونالد ترامپ» پس از پایان نشست ناتو مدعی شد همه اعضای این پیمان با درخواست او برای افزایش بودجه نظامی به سطحی فراتر از هدف 4 درصد تولید ناخالص ملی موافقت کرده‌اند، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در یک نشست خبری دیگر این ادعا را رد کرد. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ماکرون گفت: «برخلاف ادعای ترامپ، اعضا با اینکه هدفگذاری تخصیص بودجه از هدف اولیه فراتر رود، موافقت نکرده‌اند». وی درباره گزارش خبرگزاری آلمان که مدعی شده بود ترامپ تهدید کرده که ممکن است آمریکا را از ناتو خارج کند، نیز گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ به هیچ وجه نگفت که می‌خواهد از ناتو خارج شود.» براساس گزارش خبرگزاری آلمان، ترامپ در نشست با سران ناتو پشت درب‌های بسته، در بروکسل آشکارا تهدید کرد که اگر متحدان آمریکا فورا 4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را روی مسائل نظامی هزینه نکنند، واشنگتن از ناتو خارج می‌شود.