kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴

حملات تند ترامپ به اروپا در صبحانه کاری ناتو دبیرکل ناتو «شوکه» شد

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با دبیرکل ناتو و در آستانه نشست سران این ائتلاف‌، مواضع تند خود علیه برخی از کشورهای اروپایی را تکرار کرد و نسبت به ارتباطات تجاری روسیه با برخی کشورهای اروپایی شدیدا انتقاد کرد. لحن ترامپ در این ملاقات آن قدر «تند» بود که برخی نوشته‌اند، دبیرکل ناتو را «شوکه» کرده بود.

در ابتدای این جلسه، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به عنوان میزبان اظهاراتی درباره مزایای یک ناتوی قدرتمند برای اروپا و آمریکا مطرح کرد. به گفته دبیرکل ناتو، این سازمان به عنوان بازوی نظامی و دفاعی اروپا در پرداختن به تهدید‌های روسیه کمک می‌کند. استولتنبرگ همچنین با ‌اشاره به دیدار پیش روی ترامپ و پوتین تاکید کرد که کشورهای عضو ناتو آماده شنیدن تفکرات و نظرات شما درباره دیدار با پوتین هستند.نکته تعجب آور این ملاقات آنکه‌، در حالی که دبیرکل ناتو در واکنش به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر اختلاف میان آمریکا و اعضای ناتو تلاش داشت مدام از اتحاد طرفین صحبت کند، ترامپ با طرح انتقادات تند از این ائتلاف، آن هم در برابر دوربین‌ها، استولتنبرگ را بهت‌زده کرد. رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله بعد از این سخنان گفت: «باید بگویم که این واقعا ناراحت‌کننده‌ای است که آلمان توافق بزرگ گازی و نفتی با روسیه می‌بندد؛ همان روسیه‌ای که شما (ناتو) قرار است در برابر آن دفاع کنید و آلمان میلیاردها میلیارد دلار به روسیه می‌پردازد. ما در حال حفاظت از آلمان، فرانسه و همه این کشورها هستیم و تعداد زیادی از این کشور توافق انتقال خطوط انرژی می‌بندند و در آن میلیاردها دلار به روسیه می‌پردازند. فرض بر این بوده که ما از شما در برابر روسیه حفاظت کنیم اما آنها میلیاردها دلار به روسیه می‌دهند و به نظر من این مناسب نیست و صدراعظم پیشین آلمان، رئیس‌شرکت خط لوله‌ای است که گاز (روسیه را به آلمان) منتقل می‌کند.» با مطرح شدن این نقدهای شدید الحن و در حالی که به نظر می‌رسید نه فقط هیئت ناتو، بلکه حتی «جان کلی» رئیس‌دفتر ترامپ و «کی بیلی هاچیسن» نماینده آمریکا در ناتو هم از اظهارات ترامپ جا خورده‌اند، رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «از نظر من این کشورها باید فورا قدم جلو بگذارند. آلمان یک کشور ثروتمند است و آنها (اکنون)درباره افزایش خیلی محدود هزینه‌های نظامی و دفاعی تا سال 2030 صحبت می‌کنند اما آنها می‌توانند فورا همین فردا هزینه‌های دفاعی و نظامی را افزایش دهند و مشکلی در این باره ندارند. به نظرم این برای آمریکا، غیرمنصفانه است. ما باید کاری بکنیم چرا که ما نمی‌توانیم این وضع را تحمل کنیم ما نمی‌توانیم این وضع را تحمل کنیم.»
زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما همزمان در مسکو نسبت به جوسازی‌ها علیه کشورش واکنش نشان داد و گفت «صحبت از تهدید ساختگی از جانب روسیه اقدامی عجیب و غیرسازنده است و تنها بهانه‌ای برای افزایش بودجه دفاعی ناتو است.»