kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۴۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
وزیر دفاع روسیه:

ایران بازیگر مهم منطقه است که ثبات را به سوریه آورد

وزیر دفاع روسیه تأکید کرد، از آنجایی که ایران یک بازیگر مهم منطقه‌ای است، نقش بسزایی در ایجاد ثبات در سوریه ایفا می‌کند.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در اظهاراتی که روز گذشته منتشر شده، تأکید کرد: «ایران همانند ترکیه یک بازیگر مهم در منطقه است و نقش مهمی در ایجاد ثبات در سوریه ایفا می‌کند و همانطور که گفته شده است ایران به همراه ترکیه و روسیه یکی از کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه در فرایند آستانه است که هدف اصلی آن دستیابی به توافقی درخصوص راه‌حل برای بحران سوریه است.»
وی افزود: «در رابطه با تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، موضع روسیه حل هرگونه مناقشه از طریق گفت‌وگو و خودداری از استفاده از نیروی نظامی و یا نقض قوانین بین‌المللی است.»
به گزارش فارس، وزیر دفاع روسیه در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی
«ایل جورناله» همچنین با ‌اشاره به افزایش تنش‌ها در روابط میان مسکو و واشنگتن گفت که این تنش‌ها را برخی از نخبگان آمریکا عمدا و به صورت کاملا ساختگی ایجاد کرده‌اند.
وی افزود، مسکو بارها از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درخواست کرده تا مذاکراتی درباره مسائل مربوط به امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای میان دو کشور برگزار شود اما واشنگتن آمادگی برگزاری چنین گفت‌وگوهایی را ندارد. شویگو در ادامه افزود: «واشنگتن می‌گوید آمریکا دشمنانی در خاورمیانه(غرب آسیا) و خاور دور دارد اما پایگاه‌های نظامی و نیروهایش را نزدیک مرزهای روسیه مستقر می‌کند.»
مصاحبه اختصاصی خبرنگار روزنامه «ایل جورناله» با وزیر دفاع روسیه، در ماه آوریل(اردیبهشت) در حاشیه کنفرانس امنیتی مسکو انجام شده و انتشار این گفت‌وگو در شرایطی صورت گرفته که تنها چند روز به برگزاری نشست میان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در هلسینکی باقی مانده است. پوتین و ترامپ قرار است در تاریخ 16 جولای
(25 تیرماه) در پایتخت فنلاند دیدار داشته باشند.
پاکسازی 80 درصد از درعا
از تحولات میدانی سوریه نیز خبر رسیده که نیروهای ارتش سوریه 80 درصد از استان درعا را از وجود تروریست‌های تکفیری پاکسازی کردند و در حومه درعا و قنیطره به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافتند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم نیرو‌های ارتش سوریه ضمن آزاد سازی منطقه سوامع الحبوب و زندان مرکزی در جنوب شرق درعا در سوریه این منطقه را به طور کامل تحت سیطره خود درآوردند. نیرو‌های سوری همچنین وارد روستای زیزون و شهرک شهاب در حومه جنوب غربی درعا شدند این در حالی است که پیش از آن افراد مسلح مستقر در آن خود را تسلیم نیرو‌های سوری کرده بودند. اما در شهرک ام المیاذن نیرو‌های ارتش از مردم خواستند که به خانه‌های خود باز گردند. نیرو‌های سوری همچنین مراکز استقرار عناصر مسلح در روستای
نبا صخر در حومه قنیطره را هدف قرار داده که در این حمله ده‌ها تن از افراد مسلح کشته شدند. خبر‌هایی نیز درخصوص تصمیم گروه‌های تروریستی برای تسلیم و واگذاری سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود به ارتش سوریه در مناطق
«کفر شمس» و «کفنا سج» و «عقربه» در حومه «درعا» شنیده شده است.