kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۷۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸
با هدف مهار چالش بادبادک‌های آتش‌زا

رژیم صهیونیستی گذرگاه حیاتی «ابوسالم» را هم به روی ساکنان غزه بست!

رژیم صهیونیستی برای مقابله با چالش «بادبادک‌های آتش‌زا»، تنها گذرگاه تجاری غزه یعنی گذرگاه «کرم ابوسالم»، را بست. جهاد اسلامی این اقدام صهیونیست‌ها را به منزله «اعلان جنگ» خوانده است.
سرویس خارجی-

«بنیامین نتانیاهو» و کابینه‌اش مدتی است درصدد یافتن چاره‌ای برای مقابله با بادبادک‌های آتش‌زای جوانان فلسطینی هستند. آنها که حتی با هواپیماهای جنگنده، تهدید به ترور و موشک نتوانسته‌اند جلوی این سلاح یک یورویی که میلیون‌ها یورو به مزارعشان خسارت زده، بایستند، تصمیم گرفته‌اند تنها گذرگاه تجاری غزه را که کنترلش را در اختیار دارند ببندند. باریکه غزه 11سال است که تحت شدیدترین محاصره‌ها قرار دارد و ساکنان این باریکه به دلیل نرسیدن سوخت، غذا و دارو درگیر یک بحران انسانی «تمام‌عیار» هستند.  نتانیاهو برای هرچه بیشتر تحت فشار قرار دادن ساکنان این منطقه محاصره شده بیانیه‌ای هم منتشر و اعلام کرده: «از مدت‌ها پیش من گفته بودم که قصد ندارم تمام جزئیات مربوط به گام‌هایی که می‌خواهیم برداریم و برنامه‌ریزی می‌کنیم را فاش کنم، اما بعد از مشورت با وزیر دفاع تصمیم گرفتیم فورا تدابیری که در قبال حماس در غزه برمی‌داریم را تشدید کنیم و گام‌های ملموس در این زمینه برداریم به همین دلیل تصمیم گرفتیم گذرگاه کرم ابوسالم را از روز دوشنبه ببندیم. گام‌های بعدی هم در راه است که آن را فعلا برملا نمی‌کنم!»روزنامه القدس العربی به نقل از سخنگوی ارتش‌ اشغالگر رژیم صهیونیستی اعلام کرده، این تصمیم به پیشنهاد «گادی آیزنکوت»، رئیس ‌ستاد ارتش اسرائیل اتخاذ شده است. این تصمیم فعلا شامل ممنوعیت واردات اکثر کالا‌ها به جز مواد غذایی، لوازم پزشکی، علوفه، گندم و... است. طبق این تصمیم، عملیات واردات و صادرات به نوار غزه ممنوع و مساحت صید ماهی نیز از ۹ مایل به ۶ مایل کاهش می‌یابد. در این تصمیم حتی از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه از سوی گروه‌های بین‌المللی جلوگیری می‌شود.گذرگاه «کرم ابوسالم» که در جنوب شرقی غزه است، تنها گذرگاه تجاری این باریکه به شمار می‌آید. گذرگاه رفح نیز به عنوان تنها گذرگاه ارتباطی باریکه غزه با جهان خارج از طریق مصر، به صورت خیلی محدود باز است اما کنترل آن در دست دولت مصر می‌باشد. رژیم صهیونیستی ۶ گذرگاه دیگر باریکه غزه را از سال ۲۰۰۶ مسدود کرده است. این شش گذرگاه در پی پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت منتخب خود، مسدود شده است و رژیم صهیونیستی مانع انتقال مواد ضروری از جمله دارو و تجهیزات پزشکی به باریکه غزه می‌شود.
  واکنش مقامات فلسطینی
مقامات فلسطینی تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی علیه غزه را عامل ایستادگی بیشتر مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق خود دانسته و از احتمال بروز درگیری نظامی میان طرفین هم سخن گفته است.به گزارش خبرگزاری قدس، جنبش حماس در واکنش به این اقدام صهیونیست‌ها اعلام کرد: «تشدید محاصره غزه و مسدود کردن تنها گذرگاه تجاری این منطقه یک جنایت جدید ضد انسانی است که تمام مسئولیت‌ها و نتایج مترتب بر این سیاست‌های نژادپرستانه افراطی متوجه ‌اشغالگران است.» جنبش جهاد اسلامی نیز تشدید محاصره غزه را به منزله «اعلام جنگ» علیه فلسطین دانست و اعلام کرد مقاومت قدرت مقابله و پاسخگویی به آن را دارد.
واکنش رسانه‌های صهیونیستی
در پی اعلام تعطیلی تنها گذرگاه عبور کالا از داخل مناطق ‌اشغالی 1948 به غزه توسط نتانیاهو و لیبرمن، رسانه‌های صهیونیستی آن را بیانگر ناکامی و شکست سیاست‌های صهیونیستی در قبال بادبادک‌های آتش‌زای نوجوانان فلسطینی دانستند.پایگاه اطلاع‌رسانی نیوز اسرائیل در گزارشی در این رابطه نوشت: «تمامی اقدامات و سیاست‌های بنیامین نتانیاهو برای مقابله با بادبادک‌های فلسطینی با شکست مواجه شده است و حال که شاهد تصمیم جدید نتانیاهو برای تشدید محاصره نوار غزه هستیم این امر نیز مزید بر علت می‌شود تا به این نتیجه برسیم که مقابله با این اقدام آنها با شکست مواجه شده است.»به نوشته «رامی یتسهار» نویسنده این گزارش، «بار دیگر ما شاهد پیروزی حماس در مقابل راهبردها و توان پیشگیرانه نتانیاهو و لیبرمن هستیم، این بادبادک‌های کاغذی شکست فجیعی را به ما تحمیل کرده است به ویژه که ساختار نظامی اسرائیل نمی‌خواهد وارد جنگ و فاز‌ اشغال نوار غزه شود زیرا بیم آن را دارد که در باتلاقی همچون باتلاق لبنان گرفتار شود، حال اگر شکست تلاش‌ها برای اعمال فشار عربی بر پرتاب کنندگان بادبادک‌ها را هم به آن بیفزاییم حجم این شکست بیش از پیش مشخص می‌شود.»