kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۷۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

گوینده جمله «روسیه هم سقوط کند، درعا سقوط نمی‌کند» سلاحش را تحویل داد

سرکرده میدانی گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه که گفته بوده «اگر روسیه هم سقوط کند، درعا تحت کنترل ارتش سوریه در نخواهد آمد» سلاح خود را تسلیم نیروهای ارتش سوریه کرد و تسلیم شرایط جبهه مقاومت شد.

گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه یکی پس از دیگری تسلیم شده و سلاح خود را تحویل می‌دهند. آنهایی هم که تسلیم نمی‌شوند، چیزی جز مرگ نصیبشان نمی‌شود. «ادهم الاکراد» یکی از فرماندهان میدانی گروهک تروریستی «ارتش آزاد سوریه» است که می‌گفت: تسلیم نخواهد شد اما در ادامه پیشروی ارتش سوریه در استان درعا، سلاح خود را تحویل داد و تسلیم شد. «ادهم الکراد» همان کسی است که گفته بود: «روسیه هم سقوط کند، درعا سقوط نمی‌کند» ولی او هم تسلیم واقعیات شد و برای حفظ جانش سلاح را زمین گذاشت.  این رویداد مورد توجه پایگاه عربی «شام تایمز» قرار گرفته. در گزارش این روزنامه عربی آمده: «ادهم فرمانده میدانی ارتش آزاد که اخیرا با جمله «مسکو هم سقوط کند، درعا سقوط نمی‌کند» مشهور شده بود، سلاحش را تحویل داده و  گفته اتفاقات سریع در جنوب سوریه به‌خصوص در بخش شرقی منطقه حوران که ارتش سوریه بر آن مسلط شد، بعد از مذاکره معارضان با طرف روسی رخ داده و خیلی‌ از معارضان این اتفاق را خوارکننده برای مهد انقلاب سوریه می‌دانند.» به نوشته شام تایمز، «ادهم الاکراد» فرمانده دسته توپخانه وابسته به گروهک جبهه جنوبی است که در فایلی صوتی که از او به دست آمده تاکید کرده بود جبهه‌های جنوب، بسرعت در حال سقوط -یعنی آزادی به دست ارتش سوریه – است. در فایلی صوتی که از وی به دست آمده، او درگیری‌ها در جنوب و منطقه حوران را شدید گزارش کرده و گفته «دیگر چاره‌ای جز نشستن بر سر میز مذاکره نداریم.»
تحولات میدانی
گزارش‌های جدید از تحولات جبهه جنوب نیز حاکی است، تروریست‌ها واقعا چاره‌ای جز تسلیم یا مرگ ندارند چرا که، ارتش سوریه پس از گسترش دامنه مناطق تحت تسلط خود در غرب درعا (در جنوب سوریه) و تن دادن گروه‌های تروریستی به مصالحه، در مرز اردن به صورت کامل مستقر شده است. از شهرک «طفس» که تروریست‌های حاضر در آن در آغاز با مصالحه مخالف بودند، نیز خبر رسیده که آنها در حال تحویل جنگ‌افزارهای نظامی خود هستند که در واقع نخستین گام پذیرش تسلیم به شمار می‌رود. ارتش سوریه روز دوشنبه نیز وارد روستای «زیزون» و شهرک «تل شهاب» در ریف غربی درعا شد. مردم این مناطق پس از پذیرش مصالحه‌های محلی، به گرمی از ارتش استقبال کردند. «زیزون» در ۲۰ کیلومتری و «تل شهاب» در ۱۷ کیلومتری جنوب غرب شهر درعا و در نزدیکی مرزهای جولان ‌اشغالی واقع شده است.ساکنان با ‌اشاره به حمایت‌های بی‌دریغ رژیم صهیونیستی از تروریست‌های حاضر در این منطقه، تاکید کردند که این حمایت‌ها در برابر شجاعت ارتش سوریه هیچ سودی نداشته است.
نیروهای سوری همچنین در جریان پاکسازی نوار مرزی که از جنوب محله «درعا البلد» تا مرزهای «الرمثا» اردن امتداد داشت، با همرزمان خود که از سمت شرق در حال عملیات بودند، دست دادند. در واقع ارتش سوریه با آزادسازی «تل شهاب»، «زیزون» و «حیط»، کنترل مناطق تحت تسلط تروریستها در مرزهای اردن را به دست گرفت و برای نخستین بار در این منطقه به منطقه تماس با گروه تروریستی «جیش خالد بن ولید» رسید؛ گروهی که در بیعت با داعش است.
بازگشت سوری‌ها به خانه
به گزارش فارس منابع حاضر در درعا اعلام کرده‌اند که ارتش سوریه با خودروهای زرهی و نیروهای نظامی خود در سراسر نوار مرزی اردن مستقر شده است. این نوار از استان «السویدا» به مناطق تحت ‌اشغال داعش می‌رسد و این منطقه به صورت کامل تحت تسلط ارتش سوریه درآمده است. منابع معارض نیز اعلام کردند، پس از اینکه ارتش سوریه توانست کنترل بیش از ۷۲ درصد از مساحت درعا را به دست گیرد و در مرزهای اردن مستقر شود، بیش از ۲۰۰ هزار آواره مستقر در مرزهای سوریه و اردن به منازل خود بازگشته‌اند.
 در همین راستا، «ابوشیماء» سخنگوی تروریست‌ها در شهر درعا به خبرگزاری رویترز گفته که ارتش سوریه و هم‌پیماناش هزاران نفر از نیروهای مسلح (تروریست‌ها) را در بخشی از غرب این شهر محاصره کرده‌اند. رویترز پیشروی ارتش سوریه را که با حمایت هوایی جنگنده‌های این کشور و روسیه حاصل شد، «پیروزی راهبردی» قلمداد و تاکید کرده نیروهای سوری در جریان ۲۰ روز توانستند کنترل گذرگاه مرزی «نصیب-جابر» را که یک گذرگاه تجاری حیاتی است به دست گیرند.
سیلی محکم
به گزارش رویترز، بازپس‌گیری کامل درعا یک «سیلی روحی بزرگ» توسط دولت سوریه به تروریست هاست؛ زیرا این شهر نمادی از مهد اعتراضات مسلحانه علیه حکومت بود. از سوی دیگر خبرها از توافق دمشق و بغداد برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی دو کشور به ویژه گذرگاه البوکمال - القائم حکایت دارد. به گزارش ایسنا سعد محمدرضا، سفیر جدید عراق در سوریه و کمیسیونر ویژه این کشور در دیدار با حموده صباغ، رئیس ‌پارلمان سوریه در شهر دمشق با ‌اشاره به اینکه عراق تقریبا به وجود گروه تروریستی داعش در این کشور پایان داده است، بر قصد کشورش برای احیای دوباره جمعیت دوستی بین دو پارلمان عراق و سوریه پس از تشکیل پارلمان جدید عراق تاکید کرد. این دیپلمات عراقی با ‌اشاره به اهمیت بازگشایی گذرگاه‌های مرزی دو کشور برای تقویت معامله‌های تجاری گفت: این مسئله‌ای است که هر دو طرف به دنبال آن هستند.وی تاکید کرد: بغداد و دمشق درصدد بازگشایی گذرگاه‌های مرزی دو کشور به ویژه گذرگاه البوکمال- القائم هستند.سعد محمدرضا افزود: بازگشایی گذرگاه‌ها منجر به احیای فعالیت‌های اقتصادی و تجاری خواهد شد، عراق به بسیاری از کالاهای سوریه نیاز دارد و بازرگانان عراقی تمایل جدی برای ورود به بازار سوریه دارند.