kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۶۳۴
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲

شیخ عیسی قاسم در میان اعتراض‌های مردم بحرین به انگلیس منتقل شد

شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در پوشش «درمان» به انگلیس منتقل شد. انقلابیون بحرین نگرانند آل‌خلیفه ایشان را «تبعید» کرده باشد.



در بیانیه تیم ناظر بر درمان شیخ عیسی قاسم آمده است: «شیخ عیسی قاسم صبح روز دوشنبه ۹ جولای ۲۰۱۸ (۱۸ تیر ۱۳۹۷) بحرین را به مقصد انگلستان ترک کرد. این اقدام بر اساس گزارش‌های پزشکی و اجماع پزشکان مسئول که بر لزوم انتقال فوری ایشان به بیمارستانی تخصصی برای جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت تاکید داشته‌اند، صورت گرفته است.»
به گزارش فارس، این بیانیه می‌افزاید: «بدین منظور ایشان توسط آمبولانس از بیمارستانی که در آن تحت معالجه بود به فرودگاه بحرین منتقل شد تا به کشور انگلیس منتقل گردد. انگلیس طبق تشخیص پزشکان به‌عنوان گزینه مناسب برای وضعیت سلامت شیخ تعیین گردیده است.» رهبر نهضت اسلامی بحرین 14 روز در بیمارستان «ابن النفیس» بحرین بستری بود. رژیم پادشاهی بحرین در سال ۹۵ تابعیت شیخ عیسی قاسم را لغو کرد و شیخ از در دست داشتن مدارک احراز هویت بحرینی از جمله گذرنامه معتبر برای سفر به خارج محروم شد. سرانجام رژیم بحرین زیر فشار افکار عمومی و طرفداران شیخ، گذرنامه موقت یک‌ساله برای ایشان صادر کرد.
هدف تبعید است نه درمان
در همین رابطه جریان الوفاق اسلامی بحرین که بزرگترین گروه شیعی ضد رژیم بحرین است با دروغ خواندن ادعای انسانی موافقت آل خلیفه با اعزام شیخ عیسی قاسم به خارج برای درمان اظهار داشت: جنایت علیه شیخ عیسی قاسم از برجسته‎ترین نمونه‎های جنگ دینی و فرهنگی علیه ملت بحرین است و هدف این حرکت خزنده تبعید طولانی‌مدت رهبر برجسته شیعیان بحرین به خارج از کشور است. این جریان تصریح کرد: پیامدهای هر احتمال ناگوار درباره شیخ عیسی قاسم متوجه آل خلیفه است. خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین نیز روز جمعه در صفحه توئیتر خود فاش کرد که شیخ عیسی قاسم بنا به دستور مستقیم «حمد بن عیسی» پادشاه بحرین برای درمان بیماری‌اش به لندن منتقل شده است.
گفتنی است که دولت بحرین اجازه نداد مردم برای بدرقه، رهبر خود را تا فرودگاه همراهی کنند. این در حالی است که صدها نفر از مردم بحرین یکشنبه شب در حمایت از شیخ عیسی قاسم در مناطق مختلف این کشور تظاهرات و در حالی که تصاویر شیخ عیسی قاسم را در دست داشتند، شعارهایی علیه آل خلیفه سر داده و سقوط رژیم را فریاد کشیدند. تظاهرات‌کنندگان همچنین با سر دادن شعارهایی علیه «حمد عیسی» پادشاه بحرین، وی را مسئول وخامت اوضاع جسمانی دانسته‌ و تلاش‌های پادشاه این کشور برای درمان شیخ عیسی را «دروغین» و او را «خائن دروغگو» خواندند.
شبکه خبری لوءلوء بحرین در این باره گزارش داد که تظاهرات‌کنندگان در منطقه «کرانه» تظاهرات کردند و با نوشتن اسم حمد عیسی آل خلیفه روی خیابان‌ها و لگدمال کردن و زیر پا گذاشتن نام او، خشم و نارضایتی خود را از روند درمان شیخ عیسی قاسم اعلام کردند.