kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۶۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲

موافقت مشروط اسرائیل با هسته‌ای شدن رژیم آل سعود

رژیم صهیونیستی با تعیین «خطوط قرمز»، با تصمیم ترامپ برای هسته‌ای کردن رژیم سعودی به صورت مشروط موافقت کرد.



در ماه‌های گذشته اعلام شده بود دولت آمریکا احتمالا در توافق با عربستان از آنچه «استاندارد طلایی» همکاری‌های هسته‌ای واشنگتن خوانده می‌شود، صرف‌نظر کند. بر اساس این استاندارد که جزیی از قوانین آمریکاست، واشنگتن نباید با غنی‌سازی کشورها در خاک خود موافقت کند. انتشار این گزارش‌ها با ابراز نگرانی مقام‌های صهیونیست مواجه شد که می‌گویند دسترسی ریاض به غنی‌سازی می‌تواند برتری تل‌آویو را در منطقه کاهش دهد.
در این ارتباط رسانه‌های صهیونیستی یکشنبه شب گزارش دادند که مقام‌های رژیم صهیونیستی در تماس با دولت آمریکا، چندین «خط قرمز» را برای همکاری‌های هسته‌ای واشنگتن و ریاض تعیین کرده‌اند. بر اساس قراردادی که انتظار می‌رود به زودی رسما میان آمریکا و عربستان امضا شود، احتمالا به زودی شرکت‌های آمریکایی به عنوان پیمانکار ساخت دو رآکتور اتمی در عربستان معرفی خواهند شد. ریاض از مدتی قبل با وزارت انرژی آمریکا در حال رایزنی است تا مجوز توسعه راه‌اندازی برنامه هسته‌ای را از واشنگتن دریافت کند.
به گزارش فارس، یک مقام ارشد کابینه رژیم صهیونیستی به کانال ۱۰ تلویزیون این رژیم گفته تل‌آویو معتقد است به دلیل سود مالی کلانی که این پروژه برای آمریکا دارد، امکان ممانعت از آن وجود ندارد، به همین دلیل این رژیم خطوط قرمز خود در ارتباط با برنامه هسته‌ای احتمالی عربستان را به آمریکا اعلام کرده است. بنا بر این گزارش، «یوال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی که مسئولیت کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی را هم بر عهده دارد، دو هفته پیش در واشنگتن با «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا دیدار و خطوط قرمز تل‌آویو را به او ارائه کرده است. پری مسئولیت مذاکره با عربستان درباره پروژه هسته‌ای را بر عهده دارد.
هماهنگی کامل آمریکا با رژیم صهیونیستی در مورد هسته‌ای شدن عربستان، اطلاع تل‌آویو از محل احتمالی ساخت رآکتورها، عدم انجام غنی‌سازی در خاک عربستان و تامین کامل سوخت هسته‌ای رآکتورهای عربستان از سوی آمریکا از جمله شروط رژیم صهیونیستی در این مورد عنوان شده است. علاوه بر این رژیم صهیونیستی خواهان آن است که تمام سوخت هسته‌ای مصرف ‌شده توسط عربستان، توسط آمریکا از این کشور خارج شود تا ریاض امکان بازفرآوری و تولید بمب از مسیر پلوتونیوم را نداشته باشد. بنابر این گزارش، پری به اشتاینیتز اطمینان داده که آمریکا نگرانی‌های تل‌آویو را مد نظر قرار داده و این رژیم را در جریان روند مذاکرات با عربستان قرار می‌دهد.