kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۶۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱

دفاع تمام قد اردن از استقرار نیروهای ارتش سوریه در مرزهایش

ارتش اردن با دفاع از استقرار نیروهای سوری در نوار مرزی، حضور ارتش سوریه در این مناطق را تضمین‌کننده امنیت دو کشور سوریه و اردن دانست.



عملیات ارتش سوریه در شرق و غرب استان درعا در جنوب این کشور همچنان ادامه دارد. در جدیدترین پیشروی‌ها نیروهای سوری پس از به دست گرفتن کنترل الطیبه، نصیب، مرکز پدافند هوایی و 5 پاسگاه مرزی در غرب نصیب، در حال پاکسازی این مناطق و برداشتن ایست و بازرسی‌ها و خاکریزهایی هستند که تروریست‌ها ایجاد کرده بودند.تروریست‌های حاضر در شهر «بصری الشام» نیز به خاطر توافق آتش‌بس و مصالحه، در حال تحویل سلاح‌های سنگین خود به ارتش سوریه هستند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد، یگان‌هایی از ارتش «گردان نیروی هوایی» و تپه‌های مشرف به آن را در حومه غربی شهر درعا آزاد کرده و به راه‌های منتهی به «الجمرک القدیم» و گذرگاه «نصیب» رسیده است.
در این میان، یگان مهندسی در حال مین‌زدایی و خنثی کردن بمب‌های کارگذاشته شده توسط عناصر مسلح در این جاده هستند. درخصوص مذاکره با گروه‌های مسلح در غرب درعا گفته می‌شود که ارتش سوریه منتظر دریافت پاسخی از سوی تروریست‌هاست که آیا این توافق را می‌پذیرند یا خیر.منابع معارض نیز خبر دادند که گروه‌های مسلح فعال در ریف غربی درعا، پس از تشکیل «ارتش جنوب» از ادغام 11 گروه تروریستی، قصد دارند به جنگ علیه  ارتش سوریه ادامه دهند.
«ارتش جنوب» از گروه‌های تروریستی «جیش الأبابیل، ألویة قاسیون، ألویة جیدرون حوران، جیش الثورة، اتاق عملیات واعتصموا، شورای نظامی الحارة، شورای نظامی تسیل، اتاق عملیات سیوف الحق، لواء أحرار قیطة، اتاق عملیات النصر المبین و گروههای مسلح منطقه شرق» تشکیل شده است.منابع خبری وابسته به تروریست‌ها ضمن اعلام خبر شکست مذاکرات ارتش سوریه با گروه‌های مسلح حاضر در این شهر، اعلام کردند که نبرد بین ارتش و تروریست‌ها در غرب درعا مجددا آغاز شده است.
اعتراف رژیم صهیونیستی به شکست
روزنامه صهیونیستی هآرتص نیز در گزارشی کنترل ارتش سوریه بر گذرگاه اصلی «نصیب» در مرز با اردن را سریعتر از پیش‌بینی دانست و تاکید کرد که تحولات منطقه درعا در جنوب سوریه پیروزی بزرگی برای بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور است. روزنامه هآرتص علت این امر را افزایش قدرت بشار اسد بعد از کنترل ارتش سوریه بر شمار زیادی از مناطق دیگر این کشور و کنترل روزهای اخیر بر روستاهای زیادی در اطراف این شهر دانست.این روزنامه افزود: «آنچه در درعا در جریان است، یک پیروزی بزرگ برای رئیس‌جمهور سوریه به شمار می‌رود که حضور سوریه در سپتامبر سال 2015 میلادی و حضور ایران اوضاع میدانی را به نفع دولت سوریه در این کشور تغییر داد.»
دفاع اردن از ارتش سوریه
به دنبال استقرار ارتش سوریه در گذرگاه‌های مرزی با اردن ارتش اردن، نیز اعلام کرد حضور ارتش سوریه در مرز تضمین‌کننده امنیت دو کشور است. سرتیپ «خالد المساعید» فرمانده منطقه شمالی اردن در این زمنیه گفت: «سیطره نیروهای سوریه بر منطقه مرزی با اردن از جنبه‌های امنیتی و اقتصادی تأثیرات مثبت بر دو کشور خواهد داشت به خصوص اینکه نیروهای مسلح اردن در طول دوره بحران سوریه، این مأموریت را انجام می‌دادند‌.» المساعید در مصاحبه با روزنامه «الرأی» اردن درخصوص بازگشایی رسمی گذرگاه و احیای هماهنگی امنیتی اردن و سوریه نیز تصریح کرد: «این موضوع به دولت اردن و سطح سیاسی آن بستگی دارد و اگر تصمیمی در این باره گرفته شود به دنبال آن ترتیبات امنیتی نیز اتخاذ می‌شود»
بازگشت آوارگان
همزمان با پیشروی‌های گسترده ارتش در جبهه جنوب روند بازگشت آوارگان به سوریه نیز سیر صعودی پیدا کرده است.ده‌ها هزار آواره سوری پس از گذراندن روزهای سخت در نزدیکی مرزهای اردن، با استفاده از توافق آتش بسی که روسیه با گروه‌های مخالف سوری در جنوب این کشور امضا کرده، به خانه‌های خود در استان درعا بازگشتند. سازمان ملل روز یکشنبه اعلام کرد که بیشتر سوری‌های آواره در نزدیکی مرزهای اردن به مناطق خود بازگشته‌اند. اردن پیشتر اعلام کرده بود، علیرغم درخواست‌های مکرر نهادهای بین‌المللی، مرزهای خود را به روی این آوارگان بسته نگه خواهد داشت زیرا دیگر ظرفیت پذیرش پناهجویان جدید را ندارد.طبق آمار سازمان ملل، نبردها در جبهه جنوب موجب آوارگی بیش از ۳۲۰ هزار غیرنظامی از خانه‌هایشان و حرکت آنها به سوی مرزهای اردن یا اردوگاه‌های موقت در استان قنیطره در نزدیکی ارتفاعات جولان‌اشغالی شد.
دفع حمله به تیفور
با پیشروی برق آسای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در جبهه جنوب رژیم صهیونیستی نیز حسابی به تکاپو افتاده است و در راستای همین وحشت رژِیم اسرائیل روز یک‌شنبه به پایگاه هوایی تی-4 سوریه در نزدیکی حمص حمله کرد. وزارت دفاع سوریه با انتشار بیانیه‌ای در این زمنیه اعلام کرد: «جنگنده‌های صهیونیستی به فرودگاه تی فور حمله کردند. اما سامانه‌های پدافند هوایی ارتش شماری از موشک‌های دشمن را رهگیری و منهدم کرد.همچنین وزارت دفاع سوریه اعلام کرد سامانه‌های پدافند هوایی ارتش یکی از جنگنده‌های دشمن را هدف قرار داد و دیگر جنگنده‌های صهیونیستی را نیز مجبور به فرار از حریم هوایی سوریه کرد.یک منبع نظامی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت: پدافند هوایی ما یکشنبه شب حمله اسرائیل به فرودگاه تیفور در حومه شرقی حمص را دفع کرده و چندین موشک را که فرودگاه را هدف قرار داده بودند، سرنگون نمود و به یکی از جنگنده‌های مهاجم آسیب زده و سایر جنگنده‌ها را به خروج حریم هوایی سوریه وادار نمود.