kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۵۲۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶

آمریکا بین سال‌های 1947 تا 1962 250 آزمایش اتمی مخفیانه انجام داده است(پرونده)

آزمایشگاه ملی «لارنس لیورمور» آمریکا بیش از 250 ویدئوی طبقه‌بندی شده را در یوتیوپ منتشر کرده که مربوط به آزمایش‌های هسته‌ای مخفیانه آمریکا بین سال‌های 1945 (آخر جنگ جهانی دوم) تا 1962 است.
برخی از این تصاویر ویدئویی نیم ساعت پس از پایان مهلت محرمانه بودن آنها منتشر شده و برخی از تصاویر هم تنها پس از هفت دقیقه از پایان این مهلت و حتی کمتر، انتشار یافته است. این فیلم‌ها یک نگاه اجمالی اما وحشتناک از برنامه هسته‌ای آمریکا را به نمایش می‌گذارند.
ایسنا در این باره به نقل از خبرگزاری راشاتودی نوشته، «این ویدیوها توسط آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا دیجیتالی و بارگذاری شده است و نشان‌دهنده آزمایش‌های اتمی مخفی بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۲ است. افشای این فیلم‌ها از سوی این سازمان با این توجیه صورت گرفته که ویدئوهای مذکور بشریت را به استفاده بیشتر از تسلیحات هسته‌ای در آینده بی‌میل کند. یک پزشک این لابراتوار پس از آنکه ویدئوهای مشابهی سال گذشته منتشر شد، گفت: گمان می‌کنم که اگر ما گذشته را دریابیم و نشان دهیم که قدرت این تسلیحات چیست و آنها چقدر می‌توانند خرابی به بار آورند، شاید آن وقت کسی رغبتی برای استفاده از آنها نداشته باشد.» در این ویدئوها ده‌ها مورد آزمایش هسته‌ای در آمریکا که زمانی محرمانه بود، به تصویر کشیده شده است از جمله عملیات «دومینیک» که شامل ۳۱ آزمایش هسته‌ای در سال ۱۹۶۲ می‌شود و همچنین عملیات «تی‌پات» در سال ۱۹۵۵ که طی آن ۱۴ بمب در نوادا شلیک شد.
گفتنی است این افشاگری‌ها در شرایطی انجام می‌شود که آمریکا خود را مدافع حقوق بشر و مخالف آزمایشات هسته‌ای جا می‌زند و با کشورهایی که مخالف منافع این کشور هستند و به آزمایشات هسته‌ای دست می‌زنند جنگ علنی راه انداخته است، در حالی‌که از رژیم صهیونیستی که صدها کلاهک هسته‌ای دارد حمایت می‌کند.