kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶

انگلیسی‌ها آماده «اعتراض بزرگ» علیه سفر ترامپ به لندن می‌شوند

کمتر از یک ساعت پس از اعلام رسمی تاریخ سفر رئیس‌جمهور آمریکا به انگلیس، هزاران تن از مردم این کشور در کنار گروه‌ها و کارزارهای تبلیغاتی ضد ترامپ در تظاهرات اعتراضی در لندن شرکت و مخالفت خود را با سفر ترامپ اعلام کردند، ترامپ قرار است 22 تیرماه به لندن سفر کند.
سرویس خارجی-

کارزار مدنی «ائتلاف توقف ترامپ» که یکی از اصلی‌ترین نهادهای مخالف سفر رئیس‌جمهور آمریکا به لندن به شمار می‌رود اعلام کرده همزمان با سفر ترامپ تظاهرات گسترده‌ای به نام «کارناوال مقاومت» در مقابل داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری) برگزار خواهد شد. در این پیام آمده است: «به خیابان‌ها سرازیر می‌شویم تا جلوی نفرت، کوته‌فکری و نژادپرستی را بگیریم.»رسانه‌های انگلیسی به نقل از منابع کاخ سفید اعلام کرده‌اند رئیس‌جمهور آمریکا ۲۲ تیرماه به لندن سفر خواهد کرد. این منابع می‌گویند که این سفر در سطح یک سفر کاری صورت خواهد گرفت و ترامپ با «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس ملاقات خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در یک سال گذشته سه بار سفر خود به لندن را به دلیل ترس از خشم افکار عمومی مردم انگلیس به تأخیر انداخته است.ترامپ اولین بار قرار بود تابستان گذشته به دعوت رسمی نخست‌وزیر انگلیس به لندن سفر کند. با این‌حال اعتراضات گسترده مردم انگلیس سبب شد تا سفر وی به پاییز موکول شود. تداوم این اعتراضات باعث شد تا این سفر نیز به تعویق افتاده و کاخ سفید سفر ترامپ را از سطح رسمی به کاری و به‌منظور بازگشایی سفارت جدید این کشور در لندن در ماه فوریه(بهمن گذشته) تغییر دهد. اما ترامپ این بار هم با مشاهده خشم و نفرت مردم انگلیس منصرف شد و با انتشار پیامی در توییتر بهانه‌ای برای این تصمیم خود تراشید.
این سفر نیز قرار بود سه‌روزه باشد اما ترامپ از بیم افکار عمومی انگلیس آن را به یک‌روز تقلیل داد و گفت که می‌خواهد ایام پایان هفته را در اسکاتلند، سرزمین مادری‌اش سپری کند! طی یک سال گذشته تظاهرات و تجمعات اعتراضی متعددی علیه سیاست‌های ترامپ در لندن برگزار شده که عمدتاً با محور درخواست برای لغو سفر وی به لندن سازمان‌دهی شده است. سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ، در کنار تصمیم اخیر کاخ سفید مبنی بر شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و بازنشر توییت‌های ضد اسلامی ازجمله دلایلی است که مردم انگلیس تمایلی به سفر وی به کشورشان ندارند. معترضان همچنین قصد دارند یک بادکنک غول پیکر 6 متری را که به شکل کودکی عصبانی و شبیه به ترامپ طراحی شده، در آسمان لندن به پرواز درآورند. تایمز در باره سفر ترامپ نوشته: «بین 5 تا 10 هزار نیروی پلیس در کنار واحدهای ضد تروریسم، ضد شورش، مقابله با تظاهرات خیابانی، تیم‌های خنثی‌کننده بمب و تجهیزات نظامی، دایره جمع‌آوری شواهد و مأموران ویژه امنیتی در عملیات تأمین امنیت سفر دونالد ترامپ به انگلیس شرکت کنند. تأمین این عملیات دست‌کم 5 میلیون پوند برای مالیات‌دهندگان انگلیسی هزینه خواهد داشت.»