kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

اعتراف رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا به دستاورد «تقریبا هیچ» نشست سنگاپور

رئیس‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور، تاکنون نتیجه‌ای جز ایجاد تردید درباره تعهد واشنگتن به خلع سلاح کره شمالی، نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «ریچارد هاس» دیپلمات اسبق آمریکایی و رئیس‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در آستانه سفر وزیر خارجه آمریکا  در پیونگ یانگ در روز پنجشنبه برای دیدار با مقام‌های کره شمالی گفت که نشست سنگاپور «جز ایجاد تردید برای آمریکا» نتیجه‌ای نداشته است.
اظهارنظر این تحلیلگر ارشد آمریکایی درباره نشست ترامپ و کیم در حالی مطرح می‌شود که به دنبال این نشست وین از اینکه دو کشور سندی چهار بندی را امضا کردند، ترامپ گفت کار تمام شده و صلح را در شبه جزیره کره تضمین کرده چرا که کره شمالی با خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره در ازای دریافت تضمین امنیتی از سوی آمریکا موافقت کرده است!
در روزهای اخیر نیز برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند کره شمالی همچنان در حال توسعه یکی از تأسیسات اصلی خود برای ساخت موشک بالستیک است. وال‌استریت‌ژورنال دراین‌باره نوشته در این تاسیسات، موشک‌هایی تولید می‌شود که کره شمالی می‌تواند از آن برای حمله بدون‌هشدار با سلاح‌ اتمی به تشکیلات نظامی آمریکا استفاده کند.
ورود پمپئو به پیونگ یانگ
«مايک پمپئو» وزير خارجه آمريکا اما روز پنج‌شنبه وارد پيونگ يانگ شد تا درباره «بازگشت امن باقي مانده اجساد 200 سرباز آمريکايي حاضر در جنگ دو کره» و همچنين «توافق اوليه درباره تاسيسات اتمي» اين کشور با مقام‌هاي پيونگ يانگ گفت‌وگو کند.
به گزارش رويترز، وزير خارجه آمريکا که قرار است تا روز شنبه در کره شمالي باشد و اين سومين سفر وی به اين کشور محسوب مي‌شود. پمپئو پس از تماس تلفني با دونالد ترامپ، در مسيرش به پيونگ يانگ، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «رئيس جمهور به من گفت که باور دارد کيم جونگ اون، رهبري کره شمالي آينده‌اي متفاوت و درخشان‌تر براي کشورش مي‌بيند. ما هر دو اميدواريم که اين مسئله به حقيقت بپيوندد.»
اقدام جنجالي آمريکا همزمان با سفر پمپئو
رسانه‌هاي دولتي کره شمالي روز جمعه از آمريکا به دليل مطرح کردن پرونده حقوق بشر اين کشور پيش از مذاکرات پيش رو به منظور «برطرف کردن بن بست هسته‌اي»، انتقاد کردند.
به گزارش آسوشيتدپرس از سئول، پايگاه اينترنتي «اوريمين زوکري» چند ساعت پيش از سفر مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا به پيونگ يانگ اين انتقاد‌ها را مطرح کرد.
اين پايگاه اينترنتي نوشت: «واشنگتن بايد از تحريک کره شمالي با پيش کشيدن بي مورد موضوع نقض حقوق بشر آن هم زماني که تلاش‌هاي ديپلماتيک به منظور ارتقاي روابط ادامه دارد، خودداري کند.»
ديدار دوم ترامپ و اون
خبر دیگر اینکه احتمال دارد دومين ديدار رئيس جمهور آمريکا و رهبر کره شمالي در سوئيس برگزار شود. به گزارش خبرگزاري «اسپوتنيک» دومين نشست دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا و کيم جونگ اون، احتمالا در شهر «برن»، ژنو يا داووس برگزار خواهد شد.