kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

آغاز مجدد پروژه اشغال قدس با چراغ سبز حکام دست‌نشانده عرب

رژیم صهیونیستی که حمایت صددرصدی ترامپ و کشورهای مرتجع عربی را با خود می‌بیند، همزمان با پیش بردن پروژه خطرناک «معامله قرن» و در حالی که قدس را «پایتخت اسرائیل»! اعلام کرده، پروژه «اشغال کامل قدس» را با تخریب روستاهای «خان‌احمر» و «ابونوار» و اخراج ساکنان آن مجددا از سر گرفت، اما با هشدارهای جدی مقاومت، مجبور شد این پروژه را موقتا متوقف کند.
سرویس خارجی-

نظامیان رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه برای تخریب روستاهای «خان‌احمر» و «ابونوار» در شرق قدس و تصاحب این مناطق به این دو روستا یورش بردند تا ساکنان آن را مجبور به کوچ اجباری کنند. متجاوزان اسرائیلی در جریان این سرکوب وحشیانه حجاب را از سر زنان فلسطینی کشیدند و جوانان این روستاها را با کشیدن روی زمین به زور از خانه‌هایشان بیرون کردند. طبق گزارش هلال‌احمر فلسطین فقط در «خان احمر» ۳۵ فلسطینی طی این حملات دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.
هدف اعلامی صهیونیست تخریب این دو روستا و آغاز شهرک‌سازی است. شهرک‌سازی در شرق قدس همیشه وجود داشته اما فشارهای بین‌المللی همواره کار را برای صهیونیست‌ها سخت می‌کرد. تفاوت این دور از شهرک سازی‌ها در شرق قدس این است که، همزمان شده با طرح خطرناک «معامله قرن» و حمایت‌های پیدا و پنهان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از رژیم نحس صهیونیستی، و همین‌طور انتقال پایتخت آمریکا به قدس!
کشورهای مرتجع عرب مدتی است رابطه خود را با رژیم صهیونیستی نزدیک و صمیمی کرده‌اند چرا که معتقدند اسرائیل دشمن آنها نیست. این کشورها حتی گستاخی را تا بدان جا رسانده‌اند که فلسطین را دشمن می‌دانند. چند روز گذشته نیز امارات یک هیئت نظامی را برای خرید هواپیمای جنگی به سرزمین اشغالی روانه کرد. همین سیاست‌های مذبوحانه و ضدفلسطینی باعث شده صهیونیست‌ها نسبت به تداوم جنایات در سرزمین‌های فلسطینی گستاخ‌تر شوند.
توقف پروژه به دنبال تهدید مقاومت
اما به محض انتشار تصاویر و گزارش‌ها از تخریب خانه‌های فلسطینیان در شرق قدس، مقاومت تهدید کرد در صورت ادامه این روند، انتفاضه جدیدی را آغاز خواهد کرد. همراهی برخی کشورهای دنیا با فلسطین و ترس از شعله‌های انتفاضه جدید کافی بود تا صهیونیست‌ها این پروژه را موقتا متوقف کنند.
طبق گزارش‌های منتشر شده، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی زير فشارهاي افکار عمومي و نهادهاي بين‌المللي و پس از چند روز پايداري و مقاومت بي‌نظير ساکنان روستاي خان‌الاحمر در شرق قدس‌اشغالي، مجبور شد تخريب خانه‌هاي اين روستاي فلسطيني‌نشين را به طور موقتا متوقف کند. این دادگاه در حکمی، روند تخریب دو روستای فلسطینی را تا 11 ژوئيه (20 تيرماه) به تعويق انداخت.
شبکه فلسطینی الوطن اعلام کرده، گروهی از فلسطینی‌های معروف به بدوی‌ها از سال ‌اشغال فلسطین (۱۹۴۸) که به اجبار از صحرای «النقب» در جنوب فلسطین ‌اشغالی بیرون رانده شدند، مجبور شدند در بیابان‌های اطراف قدس زاغه‌نشینی کنند. در خان‌الاحمر حدود ۴۶ خانواده زندگی می‌کردند. این منطقه برای رژیم صهیونیستی از موقعیتی راهبردی برخوردار است و وجود این روستا مانع توسعه شهرک‌های «معالیه ادومیم» و «کفار ادومیم» بوده است. در «ابونوار» نیز ۷۰۰ فلسطینی زندگی می‌‌کنند و درآمد آنها از راه دامداری است. این روستا نیز در محاصره شهرک‌های «معالیه ادومیم»، «کیدار» و «کیدار الجدیده» قرار دارد. رژیم صهیونیستی سعی دارد با تخریب و تخلیه اجباری ۴۶ روستای بدوی، زمینه را برای توسعه بیشتر طرح‌های شهرک‌سازی فراهم کند.
مقاومت فلسطین چه گفت؟
اقدام تازه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین با واکنش تند گروه‌های مقاومت فلسطینی مواجه شده است. این گروه‌ها هشدار دادند ادامه جنایات صهیونیست‌ها می‌تواند به گسترش انتفاضه فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی منجر شود. حماس در واکنش به این موضوع در بیانیه‌ای تاکید کرد، آنچه از آوارگی اجباری، ظلم به زنان و مردان و امثال آن در خان‌احمر قدس دیده شد زمینه‌ای برای انتفاضه گسترده در تمام روستاها، شهرها و خیابان‌های فلسطین است.«فوزی برهوم» سخنگوی حماس هم گفت: «آنچه اتفاق افتاده برای شعله‌ور شدن انتفاضه کافی است، رژیم‌اشغالگر باید بهای این جنایت وحشتناک را بدهد.» جهاد اسلامی نیز تشدید مقابله با رژیم صهیونیستی و جلوگیری از ادامه جنایات این رژیم در خان‌احمر را خواستار شد.
تشکیلات خودگردان هم حمله ارتش رژیم صهیونیستی به ابونوار و خان احمر در حومه قدس را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی درخواست کرد از ادامه جنایات رژیم صهیونیستی ممانعت کند.
«جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» نیز طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام، تاکید کرد صهیونیست‌ها به دنبال جدا کردن قدس از کرانه باختری و محاصره آن در راستای سیاست‌های یهودی‌سازی هستند. این گروه فلسطینی افزود، این توطئه‌ها همزمان با تحرکات مشکوک دولت آمریکا برای پایان دادن به مسئله فلسطین انجام می‌شود. دولت ترکیه نیز اقدام صهیونیست‌ها در تخریب روستاهای فلسطینی را به شدت محکوم کرد.