kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۴۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

بیکاری در عربستان رکورد زد

سیاست‌های اقتصادی ولیعهد سعودی گویا به جای بهبودی شرایط، باعث افزایش نرخ بیکاری و ثبت رکوردی جدید در این حوزه برای این کشور شده است.

اقتصاد عربستان با بحران دست‌وپنجه نرم می‌کند، به ‌ویژه اینکه این کشور نیمی از ذخایر ارزی خود را طی سه سال اخیر به‌ سبب جنگ‌افروزی در یمن و بذل و بخشش‌های آن‌چنانی برای جلب حمایت غرب از دست داده است. در واقع سیاست‌های اقتصادی محمد بن سلمان در یک سال اخیر تاثیری منفی بر اقتصاد عربستان گذاشته و برخی حوزه‌ها را به شدت متاثر کرده است. یکی از این حوزه‌ها مسئله «اشتغال و بیکاری» است.
تسنیم در همین رابطه به نقل از العربی الجدید نوشته: «افزایش میزان بیکاری در عربستان با وجود خروج حدود ٢٥ هزار کارگر خارجى در 3 ماه نخست سال جاری میلادی و توسعه سیاست بومی‌گزینی و استخدام کارگران داخلی به‌جای کارگران خارجی، همچنان ادامه دارد. بر اساس آمارهای رسمی صادرشده از مرکز آمار عربستان، میزان بیکاری در این کشور رکورد جدیدی ثبت کرده به‌گونه‌ای که در سه ماه نخست سال جاری میلادی میزان بیکاری به 12/9 درصد رسیده است و این در حالی است که میزان بیکاری در سه ماه پایانی سال 2017 میلادی، 12/8 درصد بوده است.»
 طبق گزارش مرکز آمار عربستان، در 3 ماه نخست سال جاری میلادی، حدود 235 هزار کارگر خارجی از بازار کار عربستان خارج شده‌ و جای خود را به کارگران بومی داده است و این رویداد به طور طبیعی می‌بایست باعث کاهش نرخ بیکاری می‌شد!
ناظران معتقدند همه تدابیر اقتصادی دولت سعودی تاکنون به گشایشی برای بحران بیکاری شهروندان سعودی که رکورد جدیدی را ثبت کرده است، نینجامیده است. در حالی که دولت سعودی می‌گوید به اجرای اصلاحات اقتصادی با هدف توسعه صنایع غیرنفتی و فراهم کردن فرصت‌های شغلی ادامه می‌دهد، اما افزایش مالیات‌ها و سیاست‌های ریاضتی که با هدف جبران کسری شدید بودجه این کشور صورت می‌گیرد، تأثیری منفی بر بخش خصوصی گذاشته است. اوایل ماه گذشته میلادی یکی از مؤسسات سازمان ملل از کاهش سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در عربستان به پایین‌ترین سطح خود در طول 14 سال گذشته خبر داد.
تداوم بازداشت‌ها در عربستان
در کنار مشکلات اقتصادی، اوضاع سیاسی نیز در این کشور پیچیده‌تر از قبل شده است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز چهارشنبه گزارش داده یک شاهزاده بلندپایه، شمار زیادی از تاجران و مقام‌های سابق هنوز در بازداشت هستند و حکومت سعودی به تازگی اقدام به دستگیری نفرات جدیدی هم کرده است. مقام‌ها و افراد نزدیک به افراد بازداشت‌شده می‌گویند برخی از بازداشتی‌ها در حین بازجویی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با روش‌هایی مانند محرومیت از خواب شکنجه شده‌اند. این منابع گفته‌اند در برخی از موارد، بازداشتی‌ها تفهیم اتهام نشده‌اند و اجازه تماس با خویشاوندان و وکیل از آنها سلب شده است.
بر اساس این گزارش دو مقام حکومتی سعودی گفته‌اند بسیاری از بازداشتی‌ها در یک زندان فوق‌امنیتی در بیرون از پایتخت نگهداری می‌شوند و عده‌ای دیگر در کاخ‌هایی حبس شده‌اند که به بازداشت‌گاه تبدیل شده‌اند. این مقام‌ها تأیید کرده‌اند که با بازداشتی‌ها در پاره‌ای موارد برخوردهای خشن صورت گرفته است. «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان آبان‌ماه سال گذشته دستور بازداشت صدها نفر از شخصیت‌های سرشناس این کشور به بهانه مبارزه با فساد را صادر کرد. اکثر این نفرات که در هتل «ریتز چارلتون» ریاض بازداشت شده بودند بعد از موافقت با پرداخت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار آزاد شدند. افرادی که هنوز بازداشت هستند و آزاد نشده‌اند برخی از ثروتمندترین چهره‌های عربستان و صاحبان سابق مناصب دولتی را شامل می‌شوند که آبان‌ماه سال گذشته دستگیر شدند.
از جمله این نفرات که در گزارش وال‌استریت‌ژورنال به آنها ‌اشاره شده می‌توان «محمد العمودی»، میلیاردر سعودی- اتیوپیایی، «بکر بن‌لادن»، رئیس ‌شرکت هلدینگ بن‌لادن، «عمرو الدباغ»، رئیس ‌سابق آژانس سرمایه‌گذاری عربستان و «عادل فقیه»، وزیر اقتصاد سابق عربستان را نام برد.