kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۳۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

درعا در آستانه آزادسازی شورای امنیت جلسه اضطراری تشکیل داد!

با ظاهر شدن نشانه‌های شکست کامل تروریست‌ها در استان جنوبی «درعا»ی سوریه، شورای امنیت سازمان ملل با هدف سنگ‌اندازی در مسیر این تحول بزرگ و در پوشش حمایت از غیرنظامیان، تشکیل جلسه داد.


سرویس خارجی-

خبرهای میدانی از جنوب سوریه حاکی است، ارتش سوریه بر 80درصد بخش شرقی استان «درعا» و 60 درصد کل این استان مرزی مسلط شده و درصدد آزادسازی کامل این استان است.
همزمان با این پیشروی‌های ارتش، کمک‌های انساندوستانه شامل وسایل پزشکی و سوخت نیز به روستاها و شهرک‌های آزاد شده، وارد می‌شوند.
به گزارش تسنیم، «جمال‌ الزعبی» نماینده پارلمان سوریه دراین‌باره گفته، گروه‌های مسلح در «بصری الشام»، «الغاریه الشرقیه»، الغاریه الغربیه و «صیدا» بخش اعظم سلاح‌های خود را تحویل داده‌اند و این بیانگر نزدیک بودن زمان پایان نبردها است.
در صورت تسلط ارتش بر استان درعا، دو استان مرزی «اسویدا» و «قنیطره» نیز در نوبت آزادسازی قرار خواهند گرفت و این اتفاق، برای رژیم صهیونیستی  و آمریکا در حد یک «کابوس» خواهد بود، چون علاوه بر اینکه گذرگاه‌های مرزی و مسیرهای لجستیکی تروریست‌ها در کل خاک سوریه از جنوب بسته خواهد شد، نیروهای ارتش سوریه نیز رودرروی نظامیان رژیم صهیونیستی قرار خواهند گرفت و حتی توپخانه ارتش سوریه تا عمق خاک فلسطین اشغالی را تحت پوشش آتش خود قرار خواهند داد. این مسأله می‌تواند معادلات را در منطقه تغییر دهد!
جلسه اضطراری شورای امنیت
شورای امنیت سازمان ملل که نسبت به جنایات بی‌شمار آمریکا و رژیم اسرائیل در منطقه کاملا ساکت است و حتی در قبال جنایت اخیر جنگنده‌های سعودی در بمباران یک مراسم عروسی در «صعده» یمن، هیچ واکنشی نشان نداده است، در ارتباط با تحولات جنوب سوریه، حساسیت‌های زیادی از خود نشان می‌دهد.
به گزارش فارس، شورای امنیت قرار است به درخواست آمریکا، امروز جلسه اضطراری تشکیل دهد و به اصطلاح، اوضاع جنوب سوریه را بررسی کند. به اعتقاد کارشناسان، این جلسه اگر در راستای کمک به غیرنظامیان و آوارگان در جنوب سوریه باشد، دمشق احتمالا آن را می‌پذیرد، اما اگر از سوریه بخواهد عملیات در مرزهای جنوبی را متوقف کند، دولت سوریه زیربار آن نخواهد رفت. تاکنون آمریکا از طریق دیپلماسی و ترساندن دمشق، تلاش‌های زیادی کرده است تا عملیات جنوب را متوقف کند، اما موفق به این کار نشده است. دیروز نیز «مایک پمپئو» وزیرخارجه آمریکا طی تماس تلفنی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود، بار دیگر خواستار توقف عملیات ارتش سوریه در جنوب شد.
پیش از این، مقامات آمریکایی از زبان تهدید استفاده می‌کردند، ولی وقتی جنگنده‌های روسی به طور گسترده به حمایت هوایی از عملیات ارتش سوریه در جنوب پرداختند، روش آمریکا نیز عوض شد و حتی تروریست‌های جنوب را در برابر ارتش سوریه، تنها گذاشت.
شکست خفت‌بار آمریکا
اما، این شکست از نگاه رسانه‌ها و تحلیلگران مطرح در منطقه دور نماند و هر یک از آنها، به شیوه خاص خود، آن را تحلیل کردند؛ به گزارش فارس، روزنامه لبنانی «البناء» طی تحلیلی به قلم «ناصر قندیل»، نوشت که پیروزی ارتش سوریه در «درعا» و پیروزی ارتش یمن در بندر «الحدیده»، شکست بزرگی برای آمریکا و عربستان بوده و سران این دو کشور را از توهم درآورده است.
«امین حفیظ»  تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه نیز طی مقاله‌ای، پیروزی ارتش سوریه در جنوب را «مافوق انتظار»  دانست و تصریح کرد که این اتفاق، «شوک شدیدی را به آمریکا و متجاوزان وارد کرده است.»