kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

آشوب و هرج‌ومرج در فرانسه در پی قتل راننده جوان به دست پلیس

در پی کشته‌شدن یک جوان فرانسوی به دست پلیس این کشور، محله‌های مختلف شهر «نانت» غرق در آشوب و هرج و مرج شده است.


سرویس خارجی-

خشونت پلیس فرانسه اولین بار نیست که باعث اعتراضات گسترده در گوشه‌ای از این کشور می‌شود و آخرین بار آن نیز نخواهد بود. یک دهه است که رابطه نه‌چندان خوب پلیس فرانسه با ساکنان شهرک‌های مهاجرنشین، بحث‌برانگیز و به یکی از معضلات جامعه فرانسه بدل شده است. پلیس فرانسه بارها به برخورد خشونت‌بار با جوانان ساکن محله‌های فقیرنشین و اعمال تبعیض علیه اقلیت‌های قومی متهم شده است. این بار قرعه به نام شهر «نانت» افتاده و کشته شدن یک جوان 22 ساله توسط پلیس، این شهر را به آشوب کشیده است.
رسانه‌ها اعلام می‌کنند، این حادثه روز سه‌شنبه و حوالی ساعت 20:30 به وقت محلی روی داده است. گزارش خبرگزاری فرانسه ماجرای قتل این جوان به دست پلیس را اینگونه روایت کرده است: «یک راننده جوان به فرمان ایست پلیس توجه نکرد، و پلیس به سمت خودروی وی شلیک کرد که به علت برخورد گلوله به گردن راننده این جوان 22 ساله در دم کشته شد.»
حمله به ساختمان‌های شهرداری
و خودروهای مردم
یورونیوز هم به نقل از مدیر امنیت عمومی منطقه نوشته که «انتشار خبر مرگ این جوان موجی از خشونت‌ها را در محلۀ بریل در پی ‌داشت و به‌تدریج تنش و درگیری به دیگر محله‌های نانت کشیده شد. در جریان این خشونت‌ها که تا ساعت 3 بامداد چهارشنبه ادامه داشت، صدای چند انفجار نیز شنیده شده است. شماری خودرو همچنین یک مرکز پزشکی، مرکز انجمن‌های غیردولتی و یکی از سالن‌های وابسته به شهرداری به آتش کشیده شدند و معترضان در مقابل نیروهای پلیس از کوکتل مولوتف استفاده کردند. تظاهرات‌کنندگان با پرتاب کوکتل‌ مولوتوف به سمت پلیس حمله کردند و پلیس هم با استفاده از گاز ‌اشک‌آور به مقابله با آنها پرداخت.»
گروه ناظر پلیس فرانسه هم با بحرانی شدن اوضاع اعلام کرد، تحقیقات در مورد چگونگی کشته شدن این مرد را آغاز کرده است. ژوهانا رولان، شهردار نانت اما خواستار شفاف‌سازی در مورد چگونگی مرگ این جوان شده و گفته هر گونه تحقیقی باید به صورت مستقل و با شفافیت کامل صورت گیرد.