kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۳۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

نجیب رزاق پس از بازداشت بدون معطلی به دادگاه سپرده شد

نخست‌وزیر سابق مالزی که روز سه شنبه اعلام شد به اتهام فساد مالی و دریافت رشوه از آل‌سعود بازداشت شده است، روز چهارشنبه برای محاکمه به دادگاه سپرده شد.



«نجیب رزاق»، نخست‌وزیر سابق مالزی که روز سه‌شنبه به اتهام فساد مالی بازداشت شده بود دیروز بدون معطلی به دادگاه برده شد تا فورا به اتهامات مالی‌اش که «سنگین» اعلام شده، رسیدگی شود.
اتهام وی دست اندازی به حدود 700 میلیون دلار اموال عمومی و دریافت رشوه از سعودی‌ها اعلام شده است.
 واحد مبارزه با فساد پلیس مالزی روز سه شنبه اعلام کرده بود نجیب رزاق، به دستور دادستان بازداشت شده و به زودی در دادگاه کوآلالامپور رسما به اتهام اختلاس و رشوه‌خواری محاکمه خواهد شد.
پرونده اتهامی علیه نخست‌وزیر سابق مالزی عمدتا به مفقود شدن مبالغ قابل توجهی پول از صندوق توسعه مالزی ارتباط دارد که نجیب رزاق در سال 2009 با هدف جلب سرمایه برای طرح‌های توسعه ایجاد کرد. نابسامانی مالی این صندوق باعث تشکیل پرونده‌هایی در خارج از مالزی هم شده است.
از جمله وزارت دادگستری آمریکا پرونده‌ای در مورد پولشویی دارایی‌های این صندوق به مبلغ چهارونیم میلیارد دلار تشکیل داده و گفته یک شبکه پیچیده از موسسات مالی و‌اشخاص حقیقی در نقل و انتقال این پول دست داشته‌اند.
وی پیش از این هم در یک دادگاه بدوی متهم به سه اقدام مجرمانه مرتبط با فساد مالی در یک صندوق سرمایه‌گذاری دولتی شده بود که هر یک از این جرایم حداکثر مجازات ۲۰ سال حبس دارد و این پرونده به دادگاه عالی برده شد.
 نجیب رزاق 65 ساله اولین نخست‌وزیر این کشور است که با اتهام رسوایی مالی روبه رو شده است. دولت جدید مالزی به رهبری «ماهاتیر محمد» در دو ماه گذشته به مردم وعده داده بود که تمام توان خود را برای ریشه‌کنی فساد گسترده مالی در کشور به کارگیرد.
کمیسیون مبارزه با فساد این کشور در هفته جاری همچنین 408 شماره حساب بانکی مرتبط با فساد مالی در پروژه صندوق دولتی توسعه مالزی واحد را متعلق به افراد حقیقی و حقوقی و از جمله شخصیت‌ها و احزاب سیاسی را بست.