kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
سازمان ملل تأیید کرد

در زندان‌های امارات به اسرای یمنی تجاوز می‌شود

دفتر حقوق‌ ‌بشر سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرده نظامیان اماراتی در زندان‌های سری این کشور در یمن، به اسرا تجاوز می‌کنند.




در ماه‌های گذشته برخی رسانه‌های عربی فاش کرده بودند که امارات زندان‌های مخوفی همانند زندان گوانتانامو در یمن ساخته و بسیاری از مخالفان خود را در بدترین وضعیت در آنجا زندانی و شکنجه می‌کند. بعدها خبرهای بیشتری با جزئیات دقیق‌تر در مورد این زندان‌ها منتشر شد. مثلا خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از همکاری بازجویان آمریکایی با نیروهای اماراتی در شکنجه زندانیان یمن پرده برداشت. حالا سازمان ملل گزارش جدیدی از آنچه در این زندان‌های مخوف می‌گذرد منتشر و به صورت رسمی به این امر اعتراف کرده است.
به گزارش فارس، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای از سوء‌رفتار، شکنجه و تجاوز جنسی به اسرای یمنی در زندان‌های تحت اختیار ارتش امارات در یمن خبر داد و به شدت به این مسئله، اعتراض کرد.  دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل سپس، دسترسی به این زندان‌ها برای اطلاع از واقعیت را خواستار شده و همزمان گفته، امارات تاکنون این درخواست را نپذیرفته است. به گفته سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، با تکیه بر اطلاعات اولیه که دفتر ما در یمن توانسته به دست آورد، این باور ایجاد شده که تعدادی از بازداشت‌شدگان یمنی مورد سوء‌رفتار، شکنجه و سوءاستفاده جنسی توسط سربازان امارات متحده عربی قرار گرفته‌اند. سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرده که دفتر متبوعش کماکان این مورد را پیگیری می‌کند تا تصمیم بگیرد که در آینده، چه اقدامی لازم خواهد شد.
دستاورد تازه انقلابیون
از سوی دیگر، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله روز سه‌شنبه برای نخستین بار از سکوهای زیرزمینی پرتاب موشک بالستیک که «با هدف گسترش گزینه‌ها و افزایش عملیات» صورت گرفته، پرده‌برداری کرد. این سکوها که زیر زمین بوده از قابلیت استتار بالایی برخوردار هستند.
در این بیانیه ارتش آمده است، ادعاهای ائتلاف سعودی مبنی بر انهدام سکوهای پرتاب موشک‌های بالستیک بیانگر شکست و سردرگمی دشمن است. علاوه ‌بر این ارتش یمن به جنایت روز سه‌شنبه جنگنده‌های سعودی در حمله به مراسم عروسی در شمال این کشور که منجر به شهادت و زخمی شدن بیش از 20 غیرنظامی شد، ‌اشاره کرد و گفت:«جنگنده‌های دشمن جز کشتار و قتل‌عام چیزی بلد نیستند و نمی‌توانند سکوهای موشک‌های بالستیک ما را منهدم کنند.»
در یمن هیچ چیز در امان نیست
اما تشدید جنایت‌های عربستان در یمن صدای نهادهای حقوق بشری و مردم‌نهاد را درآورده است. در این راستا «سوزانه کروگر» مدیر موسسه مردم‌نهاد حمایت از کودکان، اعلام کرد در یمن هیچ‌ چیز از حملات ائتلاف سعودی در امان نیست. کروگر که مدتی در یمن به سر برده است، در تشریح شرایط حاکم بر این کشور برای روزنامه آلمانی «تاگس‌اشپیگل»، از لزوم کمک اضطراری برای 20 میلیون نفر و کودکان آسیب‌دیده صحبت کرد.
صندوق کودکان ملل متحد نیز کشتار کودکان در جریان تجاوز به یمن را محکوم و اعلام کرد هیچ توجیهی برای این کشتار بی‌رحمانه و وحشیانه وجود ندارد. یونیسف از تاثیر ویرانگر مناقشه سه ساله یمن بر کودکان انتقاد و اعلام کرد بر اثر این جنگ تاکنون حدود ۲۲۰۰ کودک کشته شده‌اند، تعداد خیلی بیشتری گرسنه هستند، وادار به شرکت در جنگ شده‌اند یا به واسطه بیماری‌های قابل پیشگیری در حال مرگ هستند.