kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰

تمام اختیارات نخست‌وزیر و هیئت وزیران به اردوغان منتقل شد

به دنبال پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، دیروز تمام اختیارات نخست‌وزیر و هیئت‌ وزیران به رجب طیب اردوغان منتقل شد.



انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست جمهوری، روز یکشنبه سوم تیرماه در ترکیه برگزار شد و اردوغان در این انتخابات موفق به کسب 52 درصد آرا گردید. این انتخابات نخستین انتخابات پس از تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی بود به همین دلیل قدرت اردوغان در دوره جدید افزایش چشمگیری یافته است.
 به گزارش تسنیم، فرمان حکم حکومتی جدید ترکیه به شماره 477 صبح دیروز در روزنامه رسمی دولت این کشور منتشر شد. براساس این حکم، اختیارات نخست‌وزیر و هیئت‌وزیران رسما به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور منتقل شد و نخست‌وزیر فعلی نیز خداحافظی کرد.
پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری ترکیه در 8 جولای(17 تیرماه)، سیستم جدید ریاست جمهوری ترکیه رسما جایگزین سیستم پارلمانی و نخست‌وزیری می‌شود که این مسئله نقطه عطفی در تاریخ جمهوریت ترکیه است.
در همین ارتباط ایلدیریم نخست‌وزیر ترکیه که با تغییر نظام سیاسی ترکیه به ریاست جمهوری در واقع آخرین نخست‌وزیر این کشور است، دیدارهای آخرش را در این سمت با «اسماعیل قهرمان»، رئیس‌پارلمان و خلوصی آکار، رئیس‌ستاد مشترک ارتش برگزار کرد. این آخرین دیدارهای ایلدیریم با مقام‌های ارشد کشورش به عنوان نخست‌وزیر ترکیه بود.