kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
اروپا، جهنم پناهجویان

گاردین: پناهجویان جان می‌دهند سران اروپا می‌خندند!

«سران اتحادیه اروپا پناهجویان را نه به چشم یک انسان که، به عنوان مجموعه‌ای از اعداد و ارقام می‌نگرند... پناهجویان می‌میرند اما سران اروپا می‌خندند.» این بخشی از گزارش گاردین از عمق نژادپرستی در کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر است که ذیل عنوان «‌وضعیت پناهجویان در اروپا منتشر شده است.»


سازمان بین‌المللی مهاجرت در آخرین گزارش خود اعلام کرده بود بیش از 1000 مهاجر و پناهجو از ابتدای سال 2018 (سال جاری میلادی) تاکنون هنگام عبور از دریای مدیترانه و حرکت از لیبی به سوی مرزهای اروپا، غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند. تنها طی روزهای اخیر بیش از 204 نفر که توسط قاچاقچیان انسان در قایق‌های ناامن حمل می‌شدند، غرق شده‌اند. همین دیروز گارد ساحلی لیبی از مرگ ۱۰۰ پناهجوی دیگر بر اثر واژگونی قایق در آب‌های فراساحلی این کشور خبر داد که در بین آنها سه کودک شیرخوار هم دیده می‌شود. این حادثه دردناک در شرق طرابلس اتفاق افتاده و مشخص نیست زمان حرکت قایق به سمت اروپا چه زمانی بوده است.
این آمار‌های وحشتناک در حالی منتشر می‌شود که حتی اگر پناهجویان از دریا هم به سلامت عبور کنند و به اروپا برسند در آنجا کسی به آنها خوش‌آمد نمی‌گوید.
بر اساس گزارش‌ها هر روز سران اروپا درست مثل ترامپ، قوانین مهاجرت را سخت‌تر و سخت‌تر می‌کنند. برخی گزارش‌ها حاکی است اقدامات سرکوب‌گرایانه سران اتحادیه اروپا علیه مهاجران طی روزهای گذشته در افزایش تعداد قربانیان بی‌تاثیر نبوده است.
«عثمان بالبیسی»، رئیس‌ دفتر سازمان بین‌المللی مهاجرت در لیبی در این‌باره می‌گوید: «در حالی که اتحادیه اروپا تدابیر سختگیرانه‌تری را برای مقابله با ورود مهاجران اتخاذ می‌کند، قاچاقچیان از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند تا مهاجران را هرچه سریع‌تر از دریای مدیترانه عبور دهند. طی سه روز گذشته بیش از 1000 مهاجر توسط گارد ساحلی لیبی برگشت داده شده‌اند. از ابتدای امسال تاکنون این تعداد به بیش از 10 هزار نفر رسیده و نیروهای امنیتی لیبی مهاجران را به مراکز بازداشت و نگهداری منتقل کرده‌اند.»
رهبران اتحادیه اروپا در تازه‌ترین نشست خود در بروکسل تدابیر جدیدی را برای مقابله با مهاجرت اتخاذ کرده‌اند. این مسئله موجب شد تا «هورست سیهوفر» وزیر امور داخلی آلمان در مخالفت با این تدابیر استعفای خود را اعلام کند. همزمان با افزایش تلفات و سخت‌گیرانه‌تر شدن رویکرد اتحادیه اروپا علیه پناهجویان از جمله توافق ایجاد اردوگاه‌های استقرار پناهجویان، اعتراضات به بی‌توجهی سران این اتحادیه به آمار بالای تلفات پناهجویان در سواحل اروپا تشدید شده است.
روزنامه «گاردین» در همین رابطه در یادداشتی با عنوان «سران اتحادیه اروپا می‌خندند، پناهجویان غرق می‌شوند» به قلم «اوون جونز» ستون‌نویس انگلیسی به شدت از سیاست‌های اتحادیه اروپا انتقاد کرده و نوشته است که سران این اتحادیه به پناهجویان به چشم انسان نگاه نمی‌کنند.
به گزارش فارس، در بخشی از این یادداشت آمده است: «اروپا درگیر یک بحران مهاجرتی نیست؛ به یک بحران انسانی مبتلاست. اما از دید سران اروپا، پناهجویان و مهاجران، انسان نیستند، آمارند، خوراکی‌اند برای کارزارهای نفرت‌انگیز سیاسی شارلاتان‌هایی که می‌خواهند به مقام‌های عالی برسند. با این همه سر و صدا درباره توافق اتحادیه اروپا بر سر مهاجرت، شاید فکر کنید که آمار پناهجویان و مهاجرینی که وارد اروپا می‌شوند رو به افزایش است؛ این‌طور نیست. سال 2015 بیش از یک میلیون پناهجو به سواحل اروپا رسیدند، پارسال فقط 172362 نفر و امسال، تا الان، کمتر از 43000 نفر. اما آن آماری که واقعا مهم است، 12397 است. این آمار، تلفات ثبت‌شده بین ژانویه 2014 تا فوریه 2017 است؛ کودکان، سالخوردگان، مردان و زنانی که آخرین دقایق پیش از آنکه آب‌های مدیترانه وارد ریه‌هایشان شود، روی دریا تلو تلو می‌خوردند. مسئولیت مرگ آن‌ها، مستقیما، بر عهده سران اروپاست.
گاردین می‌افزاید: «آنچه سران اتحادیه اروپا (از جمله ترزا می) انجام داده‌اند، نفرت‌انگیز است. راهبرد کنونی اتحادیه اروپا که بر نگه داشتن پناهجویان و مهاجرین در لیبی مبتنی است، به معنی این است که روی خود را برگردانده‌ایم و گویی نمی‌بینیم که مقامات یک دولت ورشکسته در حال سوءاستفاده، شکنجه، اخاذی، استثمار کردن و تجاوز جنسی به افرادی هستند که از فلاکت، دیکتاتوری و جنگ در‌گریزند. اتحادیه اروپا با ترکیه، کشوری که خود وضعیت وحشتناکی در زمینه حقوق بشر دارد، قراردادی امضا کرد که پناهجویان را به آنجا بازپس بفرستد. ترکیه هم پناهجویان سوری و عراقی را مجبور کرد به کشورهای جنگ‌زده خود برگردند. ماهیت انسان بودن به کلی از پناهجویان و مهاجرین سلب شده است. الان که صحبت می‌کنیم، مهاجران و پناهجویان زیادی هستند که زنده‌اند، اما در هفته‌ها و ماه‌های آینده می‌میرند و سران کنونی اتحادیه اروپا باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشند.»