kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۰۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶

روایت ساندی تایمز از حملات جنگنده‌های انگلیسی به نیروهای ارتش سوریه

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد، حمله هوایی اخیر علیه نیروهای ارتش سوریه در شرق این کشور، کار جنگنده‌های انگلیسی بوده است.

روز 31 خرداد خبر رسید جنگنده‌های ناشناس به طور همزمان، مواضع نظامیان ارتش سوریه و مواضع نیروهای «حشدالشعبی» (بسیج مردمی) عراق را در منطقه مرزی «التنف» سوریه بمباران کردند و باعث شهادت و جراحت شماری از آنها شدند. در پی این اتفاق، مردم، مقامات و گروه‌های سیاسی عراقی و سوری، شدیداً به آمریکا اعتراض و حتی برخی از گروه‌های عراقی اعلام کردند که پاسخ آمریکا را خواهند داد.اما، این موضع‌گیری‌های قاطع باعث شد که همزمان، سه مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با رسانه‌های اصلی (مثل سی‌ان‌ان و رویترز)، اعلام کنند که حملات کار آمریکا نبوده، بلکه کار جنگنده‌های اسرائيلی بوده است.
دیروز اما در حالی که بیش از 10 روز از واقعه مذکور می‌گذرد، روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» نوشت، یک جنگنده انگلیسی از نوع «تایفون» با موشک لیزری 500 پوندی، پایگاه ارتش سوریه در نزدیکی مرزهای این کشور با دو کشور عراق و اردن (منطقه التنف) هدف قرار داده بود.
به گزارش ایسنا، ساندی تایمز به نقل از منابعی در وزارت دفاع انگلیس افزود، پایگاه «التنف» را دو سال قبل ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا در شمال استان «حمص» سوریه ایجاد کرده است. در اطراف این پایگاه نیز منطقه‌ای حائل به طول 55 کیلومتر ایجاد شده و آمریکا به نیروهای هم‌پیمان سوریه اجازه نزدیک شدن به آن را نمی‌دهد.
کارشناسان می‌گویند، انگلیس در ماجرای جنگ‌های منطقه، در ظاهر خود را پشت آمریکا مخفی می‌کند، ولی در واقع، نقش انگلیس در جنگ‌های منطقه‌ای بسیار پررنگ است.
تداوم پیروزی ارتش در جنوب
به گزارش فارس، نیروهای ارتش سوریه در پیشروی‌های جدید خود، توانستند وارد شهرک «الشیخ سعد» شوند. این شهرک در منطقه
شمال غرب استان مرزی «درعا» قرار دارد. همزمان با آن، تروریست‌های حاضر در شهرک «بصری الشام» و تعدادی روستای استان «درعا» سلاح را زمین گذاشتند و مصالحه با دولت سوریه را پذیرفتند.
همچنین، با ورود نیروهای ارتش سوریه به شهرک «داغل»، صدها تن از مردم با اجتماع در میدان اصلی شهرک، حمایت خود را از ارتش و دولت سوریه اعلام کردند. این افراد تأکید کردند که اطمینان داشتند ارتش امنیت و ثبات را به شهرکشان باز خواهد گرداند و منتظر روزی بودند که تروریسم از این منطقه برود و مردم بتوانند زندگی عادی خود را از سر بگیرند. در حال حاضر نیروهای دولتی در دو کیلومتری مرز اردن مستقر هستند.
خبرها همچنین حاکی است نیروهای مرزی اردن به سمت افراد غیرنظامی که تلاش می‌کردند وارد خاک اردن شوند، تیراندازی کردند. در ارتباط با تلفات احتمالی این تیراندازی، گزارشی نرسیده است.
به گفته کارشناسان، مخالفت اردن با ورود آوارگان سوری به داخل خاک اردن، ممکن است باعث یک فاجعه انسانی شود.
اما، «عمر الرزاز» نخست‌وزیر اردن مدعی است، در میان این آوارگان، نیروهای مسلح حضور دارند و به همین خاطر، ارتش اردن مانع ورود آنها به خاک این کشور می‌شود. برخی منابع شمار آوارگان سوری در جنوب این کشور را 270 هزار نفر اعلام می‌کنند.
خبر دیگر اینکه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا پس از مشاهده شکست کامل توطئه این کشور برای براندازی نظام
«بشار اسد»، در اظهارات تازه‌ای، از موضع هفت ساله آمریکا علیه دمشق عقب نشست و اظهار داشت: ما با بشار اسد مشکل نداریم، بلکه باحضور ایران در سوریه مشکل داریم!