kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
طبق اسناد منتشر شده

فرانسه در سرکوب هواداران محمد مرسی مشارکت داشت

نتایج تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد، فرانسه در سرکوب انقلابیون مصر به نفع ژنرال السیسی نقش فعالی داشته است.

شماري از سازمان‌هاي حقوق بشری، بعد از انجام تحقيقاتي اعلام کردند، فرانسه در سرکوب مردم معترض مصر، مشارکت داشته است.
فدراسيون بين‌المللي اتحاديه‌هاي حقوق بشر، موسسه حقوق بشر مصر، اتحاديه حقوق بشر و سازمان پايش خريد و فروش تسليحات با انتشار گزارش مشترک 64 صفحه‌اي اعلام کردند، دولت فرانسه و شماري از شرکت‌هاي اين کشور با تامين سلاح، ماشين‌آلات و شبکه‌هاي نظارتي براي سرکوب مردم مصر، عملا در اين اقدام ضد مردمي مشارکت داشته‌اند.
در اين گزارش همچنین آمده: «پاريس در فاصله سال هاي 2010 تا 2016 سلاح‌هاي جنگي در اختيار مصر قرار داده است. ارزش سلاح‌ها و تجهيزات نظامي که فرانسه در اختيار رژيم مصر قرار داده از 39 ميليون و 600 هزار يورو به يک ميليارد و 300 ميليون يورو رسیده است. فرانسه همچنین با در اختيار قراردادن نرم‌افزارهاي پيشرفته و تجهيزات رايانه به رژيم مصر، به کودتاچیان در ايجاد يک ساختار نظارتي و کنترلی کمک کرده است تا حتي هر گونه نيت نارضايتي و انگيزه براي بسيج اعتراض را در نطفه خفه کند.»
اين سازمان‌هاي غيردولتي يادآور شده اند که در سال 2013، شوراي امور خارجي اتحاديه اروپا اعلام کرده که کشورهاي عضو اين نهاد تصميم گرفته‌اند صادرات هر نوع تجهيزاتي که از آن در سرکوب‌هاي داخلي استفاده شود به حالت تعليق درآيد.
اين سازمان‌هاي غيردولتي از شرکت‌ها و مقامات فرانسوي خواسته‌اند فورا صادرات اين تجهيزات مرگبار را به مصر متوقف کند و در همين راستا خواستار انجام تحقيقي پارلماني درباره تحويل سلاح و تجيهزات داراي کاربرد سرکوب به مصر از 2013 تاکنون شده‌اند.
انقلاب مردم مصر در ژانویه 2011(بهمن 1389) آغاز شد و راهپیمایی‌ها و اعتراضات گسترده مردمی به 30سال حکومت دیکتاتوری حسنی مبارک پایان داد و او مجبور به استعفا شد.
3 سال بعد عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور فعلی و فرمانده سابق ارتش مصر، محمد مرسی، نخستین رئیس‌جمهور منتخب تاریخ این کشور را از قدرت برکنار کرد و خود در انتخاباتی که سلامت آن از سوی بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری زیر سؤال رفت، به ریاست جمهوری رسید.
 در جریان کودتای السیسی در سال 2013 میلادی، نیروهای پلیس و ارتش این کشور دستکم 1400 تظاهرکننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از 15 هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کردند. بسیاری از هواداران مرسی نیز به اعدام محکوم شدند. سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.